• nobilis

Rid skräck

Jag har alltid ridit, mer eller mindre. Som barn och tonåring var jag fullständigt tokig, det var vilda uteritter barbacka.
    Sedan höll jag upp några år men skaffade en foderhäst igen. Under småbarnstiden red jag inte alls. Så för ca 8 år sedan började jag rida igen. Jag red två ggr/v samma häst. Vi var alltid två som red tilllsammans och jag stornjöt av att ha återupptatt mitt intresse.
    Så hände det som inte fick hända i mitt fall tydligen. En dag var det glashalt och vi slarvade med broddar. Min häst gick omkull med mig på. Det hela hände i skritt och jag slog mig egentligen inte alls. Men efter detta har jag blivit livrädd att rida. Jag red några gånger till efter att vi gått omkull, sedan flyttade tyvärr ägaren 20 mil bort.
    Men jag har hela tiden haft tillgång till olika hästar att rida. Stora trygga stadiga supersnälla kallblod. Men jag blir bara mer o mer rädd. Så fort hästen halkar till det minsta knyts det i magen och jag känner paniken komma.
    Dottern undrade nyss om jag skulle med på en tur, men nu är det ju minusgrader och halt så - Nej tack. Jag vågar inte.
    Jag vill inte rida när det är halt, inte lerigt, inte på asfalt.
    Detta gör att jag inte rider alls nästan. Men jag vill så gärna komma över detta. Ska tillägga att det är skitten som är värst. Då hinner jag ju verkligen känna efter om hästen halkar.
    Hur ska jag sluta upp med att vara panikslagen för att hästen ska halka o gå omkull ?
    Ridning är ju underbart och jag vill så gärna bara njuta av det igen.

• Svar på tråden Rid skräck
  • Pallas

Tror du att det skulle hjälpa att bli ledd, som typ på ponnyridning? Det enda som hjälper är egentligen att utsätta sig för det man är rädd för, men i en grad som gör att man inte blir helt förlamad av skräck. Sedan är det såklart också viktigt att inget händer, så att man istället förstärker sin rädsla med "vad var det jag sade"-tankar.

Jag har själv kommit över min ridskräck. I mitt fall gällde skräcken en helt omotiverad tro att hästen skulle dö (ja, bokstavligen) om jag red. Hon skulle antingen falla död ner under mig, eller få en skada så att jag var tvungen att avliva henne. Helt irrationellt, som fobier är. Min skräck gick gradvis över när jag skaffade en medryttare som fick rida henne och jag såg att hästen inte dog. Därför tänkte jag att det kanske skulle kunna hjälpa dig att gå bredvid någon som rider och att du då kan se att inget händer? Har du tillgång till ridbana/ridhus, och funkar det att rida där? 

• nobilis

Ridhus funkar bäst. Där släpper det helt. Värst är ju ute, och jag måste rida ca 2 km till ridhuset.

Ridbanan är ok på sommaren då är det torrt. Nu är den lerig = halt ! Helsjukt jag vet.

Hästen jag rider är supersnäll och mycket stadig på fötterna. Han har gått på ridskola, kört på brölopp osv. Idiotsäker helt enkelt. Men likförbannat får jag panik känslor såfort han halkar till det minsta.

Min syster dotter på 5 red han nyligen och jag gick brevid och ledde. Så ju att han halkade till lite i leran och att inget hände, ändå ville jag inte med ut idag. Blir så trött på mig själv.
    Men jag ska försöka rida ofta, korta sträckor tänkte jag. Det är ju det lugna tempot som är farligt, att trava och galoppera och hoppa har jag inga problem med när jag väl rider.

• Pallas

Ja, det är en jobbig känsla. Man vet att det är irrationellt, men man kan inte hejda katastroftankarna i allafall. Jag tror också på väldigt korta pass i början. Och sällskap. Min kompis var rädd för att rida, henne tvingade jag mer eller mindre upp och hon höll krampaktigt i hästens hals medan jag ledde henne lite på gårdsplanen. Med tiden ökade vi tiden och tog oss ut från gården. Det tog kanske en månad, sedan var hon sitt gamla jag igen.

• Inversable

Har också ridskräck efter en olycka förra hösten. Skadade mig rätt illa och jag har fortfarande smärtor drygt ett år efter olyckan tyvärr. Har ingen naturlig hästkontakt just nu och måste gå på ridskola eller annat för att kunna rida. Men har inte råd just nu eftersom jag pluggar. Det känns sjukt jobbigt, har ridit ett par gånger efter olyckan men känns rätt trist att betala dyra ridlektioner när jag får smärta varje gång också. Får se om smärtan nånsin går över vet inte det och om jag lyckas komma tillbaka till ridningen igen. Vill det för jag har ridit hela livet.

• Aroganza

Jag tycker att du ska ringa till en tränare och förklara ditt problem. Att du behöver hjälp med självförtroendet i ridningen, förklara vad som gjort dig rädd och att du vill få hjälp att komma över det. Det är dock viktigt att man byter tränare om det inte fungerar, om man inte känner att man blir stärkt. Och alla behöver ju en som passar sin individ.

Ta hjälp av vänner som leder dig, rid på underlag du känner dig trygg på och skräm inte dig själv genom att göra saker du egentligen känner att du inte vågar. Och va noga med att berätta att du faktiskt är rädd!
    Ha som mål att efter varje gång du ridit göra något som får dig att se fram emot nästa gång! 

Svar på tråden Rid skräck