• SaJoH

När UL inte är helt ok...

emmita81 skrev 2012-02-19 17:09:31 följande:
    SaJoH,vid vprt första FVP sa läkaren innom ett dygn, men andra gången sa de innom en vecka...så de verkar ju inte riktigt veta själv heller! Och nu sista gången s de att det nästan alltid beror på infektion och att mamman får feber... Så lite vanliga flytningar ska du nog inte behöva oroa dig över! Och vad skönt att provet var bra!

Nu har det gått 5 dygn och oron börjar släppa lite... Hade magsjuka samtidigt som jag tog provet så blandade ihop symptomen för magsjukan (lätt feber) med missfall. Låg i sängen två dagar och var livrädd. Jag är jätteglad över att provet var bra, men den fulla glädjen kan jag inte ge utlopp för förrän den där veckan har gått då missfallsrisken nästan är borta, samt vi har varit på ett uppföljningsultraljud på onsdag då hydronefrosen ska kollas igen. Vi en drastisk försämring (vilket läkaren inte trodde det var stor risk för) ska vi överväga abort. Faran är alltså inte ännu över, och jag är så rädd för att få ett negativt besked på onsdag. Det konstiga är att jag inte läst på internet eller på FL om någon vars baby med hydronefros behövts aborteras...??? Känns så himla långsökt och som den mest extrema av extrema utgångar. Jag känner babyn röra på sig och växa hela tiden, rädslan för en sen abort ger mig ångest. Februari 2012 har varit den värsta tiden i mitt liv hittills. Jag hoppas den får sig ett slut på onsdag.
  • SaJoH

Imorgon uppföljningsultraljud! Är jättenervös och orolig för vad det blir för svar.... Och håller tummarna för alla här!! Kram!

• SaJoH

Uppföljningen gick bra! Njurbäckenet var en aning förstorat men inget alarmerande, urinblåsan tömdes under undersökningen och därmed bevisat att vår lilla pojke kan kissa! Det finns dock en risk för att han kommer att behöva åtgärder vid födseln, men det var iaf inte tal om något allvarligt. Det verkar alltså bra, och äntligen kan vi slappna av och tro på att vi kommer att få vår lilla pojke! Jag är överlycklig!!! Det blir ett kontrollultraljud i vecka 32 men de tyckte inte att något innan dess var nödvändigt. Märkligt hur livet kan gå från nattsvart till lycka på så kort tid. Hur har det gått för er andra??

• SaJoH
    Vanilja78 skrev 2012-02-22 11:06:06 följande:

Härligt att höra att allt gick bra!

Vi bestämde oss för att inte göra nåt FVP eftersom det ändå var försent att avbryta så vi får leva lite i ovisshet men jag tänker vara positiv och hoppas på det bästa =)  

Tack!!! Det är ju väldigt ovanligt att barn har kromosomfel iaf. Jag håller tummarna! När har du BF? Vilken vecka är du i nu?
  • SaJoH
    Vanilja78 skrev 2012-02-22 11:44:25 följande:
    SaJoH: Har BF 28 juni så jag går in i vecka 23 i morgon.

Det är ju precis som du säger ovanligt med kromosomfel och den förste läkern som konsulterades vid RUL sa ju att  vårt KUB-resultat tydde på att det inte var något fel trots markörerna. Så jag tror på det och hoppas på det bästa.

Vårt UL visade ju också på ett aningen förstorat njurbäcken så vi ska följa upp det om 11-12 veckor. 

När har du BF? 

Vårt BF är 19 Juni, ganska nära varann!
  • SaJoH
    prinsessanfrida skrev 2012-02-22 21:48:10 följande:
    Råkade hitta tråden och blir väldigt förvånad över beskeden några fått om njurbäckenfel. Det är Sveriges vanligaste mutation som typ 5% av befolkningen har men de flesta får aldrig veta det. Min första pojk har dubbla urinledare och njurbäcken på ena sidan och reflux (urinen sprutar upp i njurarna när han kissar). När jag sen väntade tvillingar upptäcktes redan på kub att ena tvillingen hade en mycket stor, vätskefylld njure. Senare konstaterades att hon hade dubbla ledare och njurbäcken på båda sidor. ALDRIG nämndes ett ord om att detta kunde indikera något annat. Jag fick oxå, som någon här skrev, info om lågdos profylax och sonen åt faktiskt det något år. Dottern opererades vid 14 månader och en stor del av njuren och en urinledare togs bort. Idag 4år senare är hon kirurgiskt frisk och sonen har aldrig haft något problem. Efter kontroll visade det sig att både jag och min mamma har dubbelt på båda sidor men eftersom inte ultraljud fanns när vi var barn så visste man inget. Hade mycket uvi som barn.
    Hoppas verkligen att det går bra för er alla och när jag själv snart ska på kub med femman i magen räknar jag iskallt med att de hittar njurbäckenfel! Sannolikheten är över 50% för min del!

Tack för ditt inlägg! Jag måste säga att det kändes som att läkarna bara rabblar statistik gällande kromosomfel och att det inte finns belägg för något kromosomfel i samband med hydronefros (utvidgat njurbäcken). Vi blev så rädda av läkarnas kommentarer (2-3 % risk för kromosomfel i samband med hydronefros) att vi gjorde fvp. Jag har levt i total skräck för missfall de senaste 9 dagarna efter fvp och kan ännu inte helt slappna av. Min moster har dubbla urinledare (från njurar till urinblåsa) på båda sidor, jag har en skiljevägg i slidan och min syster har två livmödrar. Detta talar för att det är ärftligt (könsorganen hänger ihop med urinsystemet, tydligen). Snart kommer väl nån rapport på att hydronefros inte kan kopplas samman med kromosomfel..... :/
  • SaJoH

Håller tummarna för ett bra besked!! Tänk på att foster kan visa avvikelser i sin tillväxt utan att det är något fel alls.

Lycka 89 skrev 2012-02-24 19:57:28 följande:
    Här är en till som lever i ovishet över helgen. Var på RUL i onsdags och allt såg bra ut sa läkaren först ( vi hade en läkare som gjorde ul eftersom att dom för ett år sen på vårt RUL hittade allvarliga fel) Sen efter att hon var färdig så satte vi oss för att prata och då berättar hon att lårbenen visar v 18+0 och huvudet visade vecka 19+4 ( enligt senaste mensen är jag i 18+4) och dessutom hittade dom en vit fläck på hjärtat, vad jag fattade så var inget fel på hjärtat men fläcken fanns där. Dessa två fel gav iaf en risk på 1/365 att det är ett barn med Downs, så vi valde att göra fvp igår och ska få besked på måndag. På tisdag är det meningen att vi ska åka till Thailand, men om vi skulle bestämma oss för att avbryta kanvi inte åka eftersom att vi inte kommer hem fören jag är i v22+0.. dubbelt jobbigt alltså :(

• SaJoH
    Zcharlotte skrev 2012-03-03 21:30:31 följande:
    Tack allihopa!
    Emil verkar ha återhämtat sig från "dippen" och har nu fått värdena att bli stabil men än vågar man ju inte hoppas för mycket..!. Dränet dom satte på karolinska var försvunnet då dom plockade ut han och dom letade i mig förtvivlade och silade fostervattnet för att försöka hitta de.. vid röntgen av Emil hitta man dränet inne i bröstkorgen efter många om och men.. så när han är stabil måste dom ju operera ut det :(

Personalen är helt suveräna och har gett oss ett stort stöd, förklarat och låtit oss vara delaktiga i Emils vård..
     Kampan: vi är inte på ett ställe där det finns tillgång till ECMO, tydligen så är han inte "tillräckligt dålig" för att vi ska få bli skickade dit det finns.. De satte ett nytt drän i bröstkorgen på han som hela tiden tömmer vätskan från lungorna och då fungerar det väldigt bra för han

Skickar dig styrka till att gå igenom detta!!!! Har de gett några prognoser? vad tror de - när är alla ingrepp klara? Ser ni något ljus i tunneln? KRAM
  • SaJoH
    emmita81 skrev 2012-03-10 09:55:22 följande:
    Kramar till er Zcharlotte! Vilken enorm känslostorm det måste vara nu, med oro rädsla hopp och glädje om vartannat...jag som tyckte alla känslor var i uppror efter en helt vanlig födsel!

Hur går det för er andra? På vårt RUL upptäcktes att bebisen hade ont om fostervatten, det lät på BM som om bebisen mer eller mindre torrsimmade! Hon frågade mig flera gånger om jag inte läckt fostervatten. Hon fick inte heller skallmåtet att stämma med lårbenet eftersom bebisen hade ovalt huvud. Hon sa att läkare hade en formel så de kunde få en mer korrekt tidsuppfattning på ovalt huvud genom att mäta omkretsen istället för tvärsöver. Låter jättedumt att en BM inte skulle kunna mäta på det sättet!

Det var en onsdag och blev skickade till läkare för UL på måndagen. Vilken hemsk helg! Försökte läsa om det på internet men istortsett det ända jag hittade om förlite FV var att man kunde vara tvungen att sätta igång förlossningen tidigare, och det här var i v 20 så det är ju inget alternativ! Läkaren däremot lät inte alls orolig, hon konstaterade att det var "lite mindre FV än normalt, men ingen fara" så för säkerhetskull fick vi ett UL i v 24. Och när hon mätte huvudets omkrets diffade det bara på 1 dag mot lårbenet! Hon sa att dte var inget konstigt alls med huvudformen, alla ser vi olika ut!

Vilka helt olika bemötanden och prognoser vi fick, men nu känner jag mig ganska lugn iaf. Hoppas bara inte FV minskat till v 24. Någon som har några erfarenheter av detta?
    Hej! Jag tror vi snackace om hydronefros och fvp tidigare! Våra bebisar hade typ samma problem. När upptäcktes att det var för lite fostervatten för dig? Berodde den minskade fostervattenmängden på hydronefrosen? Kände du av något? Typ att bebisens rörelsen minskade/ökade eller hade du mer "ihopsjunken" mage så att det syntes på utsidan? Jag går och oroar mig för att fostervattnet ska läcka eftersom det kommer stora, (ca 7 cm i diameter) fläckar i trosorna ibland. Är i vecka 26+0 nu och vi har extra UL om ca 5 veckor pga hydronefrosen. De vill inte ta in mig tidigare enbart för att "stilla min oro" utan jag måste vänta 5 veckor! Tänker att ett UL skulle hjälpa mig mycket - se så att fostervattenmängden är OK och att njurarna fortsätter åt det bättre hållet, men icket... Är det så bra att man går runt och oroar sig kan man fråga....:(
  • SaJoH

Cast & prinsessanfrida: Kanske borde göra det, trots allt! Jag tycker det känns grymt att utsätta oroliga gravida för en sådan lång väntan!!

Svar på tråden När UL inte är helt ok...