• Fidelis ad urnam

25 000kr för 2 veckor i Florida. Inte så dyrt

Vi åker till Florida i Juni och jag tänkte delge er våra totala kostnader för den resan, så att ni får se att det inte är överdrivet dyrt att åka till USA (om du nu trodde det menar jag).

Vi kommer inklusive flyg, hotell/motell för 14 dagars tid (tre orter), bensin (högt räknat), biljetter till Animal Kingdom, parkering för dagen vi spenderar på Animal Kingdom, tåg till och från Arlanda och hyrbil för 14 dagar i USA betalar strax under 25 000kr (räknad på högre dollarkurs än vad det är nu, högre bensinkostnad i USA än vad det är nu och högre bensinförbrukning på bilen än vad det är). 

Planen är att bila från Fort Lauderdale till Orlando, Orlando till Key West och sedan tilbaks till Fort Lauderdale. 

Det som tillkommer för oss är mat (vi har frukost på alla motell/hotell) och shopping.

När vi reser är upplevelsen viktigare än lyx så vi bor på enkla, men absolut inte de enklaste, hotell/B&B/motell. Vi hyr inte heller den minsta och billigaste bilen. 

12 500kr per person för två veckor är inte dyrt för det man får.
    Så att ni vet. 

• Svar på tråden 25 000kr för 2 veckor i Florida. Inte så dyrt
  • Fidelis ad urnam
    felix le chat skrev 2012-01-05 10:17:35 följande:

Florida är billigt "off-season"  Gissar på att biljetterna kostar drygt 5.000 kr/st

Så 7.000 kr per pers för 14 dagar låter rimligt.

Flyget går på runt 10 000kr ja.
  • Viggo och pyrets mamma
    Binegar skrev 2012-01-05 10:04:13 följande:
    Jag älskar folk som utstrålar "titta vad jag har råd med, (vi har tagit lån, men det vet inte ni,) för vi har mer pengar än er"-andan. Utan att säga det rakt ut. Själv skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en resa.
    Fast å andra sidan så vet inte du om kanske både TS och jag med min familj för den delen drar in på något annat under året för att resande är just ett stort intresse och då prioriterar vi helt enkelt att lägga de pengarna på flygbiljetter istället för på ny TV eller senaste bilen.....
    Sen behöver det inte alls vara dyrare att åka till andra sidan jorden än att åka på en veckas charter med all inclusive, vi åkte billigare till USA i 3 veckor än vad 1 veckas charter hade kostat oss när vi åkte till LA när sonen var 8 mnd. 
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Fidelis ad urnam
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-01-05 11:52:21 följande:
    Fast å andra sidan så vet inte du om kanske både TS och jag med min familj för den delen drar in på något annat under året för att resande är just ett stort intresse och då prioriterar vi helt enkelt att lägga de pengarna på flygbiljetter istället för på ny TV eller senaste bilen.....
    Sen behöver det inte alls vara dyrare att åka till andra sidan jorden än att åka på en veckas charter med all inclusive, vi åkte billigare till USA i 3 veckor än vad 1 veckas charter hade kostat oss när vi åkte till LA när sonen var 8 mnd. 
    Precis.
    Alla har vi olika intressen. Jag och maken kan inte förstå hur man kan spendera hundratals kronor på krogen en till två dagar i veckan (inträde, garderob, drinkar osv osv). Det är inte ett nöje för våran del. Däremot så älskar vi att resa. 
  • Viggo och pyrets mamma
    Fidelis ad urnam skrev 2012-01-05 13:24:02 följande:
    Precis.
    Alla har vi olika intressen. Jag och maken kan inte förstå hur man kan spendera hundratals kronor på krogen en till två dagar i veckan (inträde, garderob, drinkar osv osv). Det är inte ett nöje för våran del. Däremot så älskar vi att resa. 
    Håller fullständigt med dig! Hoppas ni får en fantastisk resa, och neeeej då jag är INTE avundsjuk ;)
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • puss
    Binegar skrev 2012-01-05 10:04:13 följande:
    Jag älskar folk som utstrålar "titta vad jag har råd med, (vi har tagit lån, men det vet inte ni,) för vi har mer pengar än er"-andan. Utan att säga det rakt ut. Själv skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en resa.
    poängen är ju att det INTE är dyrt.
    Ät min sidfot
  • Fidelis ad urnam
    puss skrev 2012-01-05 18:19:10 följande:
    EXAKT!
    Det är inte så jag sitter här och skriver om alla fem stjärniga hotell med all inclusive vi kommer bo på och hur dyrt det kommer bli.

Jag vill bara poängtera att det inte är dyrare att åka till USA än på någon charterresa, om man nu har tänkt på att åka till USA men trott att det är dyrt. 
  • evaoregon
    puss skrev 2012-01-05 18:19:10 följande:
    Jo, precis,  Jag gissar att de flesta spenderar 25 000 kr eller mer på semestern om de åker utomlands i ett par veckor.
  • linnma

Vi åker oxå i juni, fast vi blir 3 veckor. 2 vuxna och 1st  7 åring som kostar lika mycket i boende och hyrbil ;o)
    Det kostar 32000, flyg, hyrbil och lgh i 3 veckor ( då vi har barn så väljer vi att bo "fint" i lgh på resort. ) Inte mycket att säga om för 3 veckor i Florida.

• Vaniljsemlan

Hur var resan? Jag har tittat närmare på kostnaderna för vår familj att åka till Florida under juni nästa år. Flyg kostar 7000 kr per person, hotell ca 10 000 kr (medelklass, men trevligt), bilhyra plus bensin 5000 kr, entréer till allt möjligt ca 8000 kr, leverne 1000 kr per dag och shopping xxxx. Alla summor är uppskattningar förutom flyg. Jag känner att Florida är DYRT! Jag bli tveksam till allt... :-/ Hur var din resa?

Svar på tråden 25 000kr för 2 veckor i Florida. Inte så dyrt