-
-
Åååå vad härligt Kristal!!
Ja vist är det en underbar känsla att få se sitt blivande barn!
Förstår om du var nervös det tror jag alla är mer eller mindre. Men vad roligt att det blev en tjej istället för en kille som vi båda trodde så. Men man man kan inte alltid ha rätt.
Ja ja får se om jag får en flicka jag med då el. om magkänslan sviker även då? Men det spelar ju egenligen ingen roll. Vi får helt enkelt se i slutet av juni.
Spännande med ditt nya BF. Ska bli så kul att se hur väl dessa sen stämmer in i verkligheten.
Hoppas du mår bättre nu. Har du börjat känna av den lilla än då? -
Å har du redan beställt! Får man vara nyfiken och fråga vilken ni ska ha?
När bör man beställa den egentligen? Jag vill ju nämligen ha allt hemma tills bebis kommer men vet inte hur lång leveranstid det är på dem? -
Ja välkommen finski! Hoppas allt är bra med dig och magen och att du ska ha mycket utbyte med oss här i tråden!
Vilken fin vagn du hade köpt Kristal! Själv har jag funderat på en emmaljunga. Ska åka till babyproffsen i slutet på månaden och titta mer seriöst och då även fråga efter leveranstider och så. Ska blir riktigt kul!
Nu är det dags för nya bilder på min mage, tar var fjärde vecka hade jag tänkt.
V. 15+4
V.19+4 -
Ja du är så klart också välkommen konstgjordabebin! Hoppas du ska få ut lika mycket av tråden som vi andra.
Jag mår för tillfället inte så jätte bra Kristal. Var hos barnmorskan förra veckan och hade lite lågt blodvärde, 118. Så jag fick några järntabletter som hete Niferex och blev jätte dålig av dem. Först blev jag lös, sen hård i magen och fick huvudvärk. Sen nu i helgen så blev jag så förstoppad att jag kräktes och fick feber. Så jag ringde barnmorskan nu idag och fick tips om att ta något lite mildare som inte var så mycket järn i t ex Hemofer. Så jag får hoppas att det järnet räcker nu för Hemfer innehöll bara 9mg järn jämfört med Niferex som hade 100mg.
Men jag ska till barnmorskan igen om 3 veckor så då får jag se vad järnvärdet ligger på då. Du har inte haft problem med järnvärdet än eller?
Ååå vad avensjuk jag är på dig Izzies matte som är i Thailand och gottar dig! Hade varit skönt med lite värme nu. Men jag ska inte klaga, börjar faktiskt se en ljusning nu. Även om det är snö och minusgrader ute så värmer solen och man känner att det går på rätt håll.
Snart är våren här och vi börjar närma oss med stormsteg den underbara sommaren då vi får träffa bebisar. Längtar så!! -
Klart du är välkommen thisisit! Och du oktober är en höst månad .
Jag hade också ett högt hcg värde när jag testade (200), men tror att det beror på att jag ruvade två/tre dagar längre än ni andra.
Jag var inte jätte orolig för varken missfall el. blödningar. Hade ju bestämmt mig ganska tidigt för att jag skulle njuta så mycket jag bara kunde oavsett vad som händer sen.
Det finns aldrig någon garanti för att ett missfall inte ska ske. Det fick jag klart och tydligt reda på när jag gjorde första vul:et, även om det såg perfekt ut så kan aldrig någon läkare ge en garanti. (Precis som du aldrig kan garnatera att du själv ska leva tills imorgon.) Så det är bara att försöka njuta av tiden och hoppas på det bästa.
Mina tidiga symptom var: jätte känslig för lukter!, molvärk, värk i brösten och svullen buk.
Jag ska inte ut och resa innan födseln men jag hade inte varit speciellt rädd för det. Jag tycker du ska vara försiktig men inte orolig och absolut passa på att resa nu! -
Vad tråkigt Kristal att du inte känt några rörelser än . Men de kommer nog ska du se. Vet endel som inte kännt rörelser förän efter v.25.
Jag kände mina första lagom till jul faktiskt (v.14). Såg också på magen då att det bildades en knöl där jag känt den där konstiga känslan av att något rört sig i mig.
Sen har jag känt fosterörelser varje dag efter det. I början kändes det som att ha en liten hamster som kröp under huden på mig (blev också sådana knölar av den).
Nu gör det nästan lite ont när bebis rör sig mycket och det blir inte bara en knöl utan många i magen då. Kan nästan känna på magen var den har sitt huvud, ben osv. Sen sparkar eller slår den också så kraftigt ibland så magen hoppar.
Jag tror du kommer känna din lilla snart också, pröva att ligga stilla på rygg och trycka lite försiktigt på magen och se om du får någon reaktion. Kankse blir hon irreterad och sparkar till lite då.
-
Grattis FruLindell! Klart du ska vara med här! Du kanske kan lägga till en länk till denna sidan i trådstarten i "IVF på RMC Malmö under hösten/vintern 2011". Så kanske fler kan hitta hit sen när de blir gravida.
Jag hade väl inte direkt några kramper heller. Men jag minns att det var mycket molvärk/växtvärk i början så det du känner är säkert som det ska.
-
Grattis Lövfallet!! Härlig med en mage att se fram emot!
Nej vad synd Kristall att du behöver lämna oss . Kommer sakna dig mycket..
Izzies matte, vad skönt att allt är bra med dig och att du kan känna dig lite lugnare nu efter RUL. Ja du har rätt i att barnen kommer när de kommer. Jag själv är helt övertygad om att mitt kommer på min födelsedag som är någon vecka innan.
Lider med dig FruLindell. Men tyvärr är det där en period som de flesta av oss måste gå igenom (och självklart gör vi ju det så gärna ). Själv var jag väldigt förskonad då jag aldrig kräktes men det är jobbig nog att gå och må konstant illa i några veckor. Hoppas det inte blir värre för dig heller.
Själv njuter jag i fulla drag av min mage och min bebis! Har nu fått en sån där perfekt liten fin rund mage som inte är ivägen än. Bebis sparkar för fullt och varje kväll har vi lite kvalitetstid tillsammans då jag pratar och "hon" sparkar tillbaka.
Fy tusan vad alla år av längtan och läkarbesök är värt det här! Tänk ändå tjejer vad lyckligt lottade vi är!! -
Välkommen till tråden hillebille! Jätte grattis! Nu väntar en spännande tid framöver.
Vad skönt thisisit att allt såg bra ut. Ja det är ju klart man blir rädd när det kommer "blod". Själv har jag lyckligtvis inte behövt orora mig för sånt då jag inte haft några färgade flytningar under graviditeten. Men jag skulle självklart också blivit jätte rädd om jag hade fått det, speciellt när det är så tidigt i graviditeten.
Jo du kan se fram emot VUL:et den 14. Då får man inte bara se det lilla hjärtat utan också en bild av en faktisk bebis. Och så får ni ju med er bilden hem också.
Nu är det dags för en ny bild för mig, jag lägger in den senaste bilden också så man kan se ev. skillnad.
V.19+4
V.23+4 -
Tack det samma Izzies matte! Vilken mage du fått . Men det är klart det är ju två därinne. Får man vara fräck och fråga hur mycket du gått upp hittills? Själv har jag faktiskt inte gått upp mer än ca 2-3 kg och det förvånar mig då jag själv tycker jag blivit mycket större.
Vilken vecka är du nu i? Ska ni på ert RUL eller får ni fler UL p g a att det är två?
Vi får ett till i v. 31 och sen kanske ett till i v.38 om man inte fött än då.
Jag är ju i v.25 nu och ska till BM denna veckan jag med. Skulle gått dit imorgon på eftermiddagen men fick besked via brev igår att min tid blivit ändrad till fredag förmiddag. Vad trött jag blir! Då blir jag tvungen att ta komp för att gå dit och dessutom kan inte min man följa med. Och vi som skulle lyssna på hjärtljuden och allt . Det är ju inte heller så direkt att man kan skjuta på besöket en vecka utan det måste ju bli av nu. Ja ja får hoppas det blir bra i alla fall.
Fru Lindell, förstår om du är orolig och funderar mycket så där i början av graviditeten. Speciellt när du känner obehag och så. Men jag kanske kan lugna dig lite och berätta att jag tror alla känner så. Kommer själv nämligen ihåg att det hände mycket i kroppen i början och framförallt så kände jag av livmodern väldigt mycket. Ibland var det stark molvärk och ibland mer stickande smärta som du beskrev. Det är bara att försöka stå ut och trots allt vara glad för varje dag som går utan blödning och värk. Något annat tror jag inte man kan göra. -
Jag förstår dig FruLindell! Man blir lite "konstig" när man blir gravid. Tänker annorlunda och är inte alltid så rationell. Ofta vanligt att man tappar ord och så också, så är det för mig i alla fall.
Vad spännande med inskrivning! Då tillsammans med vul:et så brukar det ju bli lite verkligare.
Nej vi vet inte könet på vår bebis men vi el. jag tror så starkt på att det blir en tjej så det är ofta jag kallar den för hon. Det är svårt att göra något annat när man har en så stak känsla.
Izzies matte, ok det är därför ni gör så många vul då. Ja det är nog viktigt att de kollar noga när det är två därinne.
Det där med tillväxtfas känner jag till. Min lilla är ca 30 cm lång nu och väger ca 600 g. Men om bara tre veckor ska hon väga nästan dubbelt så mycket men bara vara ca 5 cm längre. Så de växer ordentligt nu vill jag lova!
Allt gick bra hos barnmoskan även om det var lite surt att mannen inte kunde följa med. Hjärtat pickade på med 155 slag/min och det var härligt att lyssna på! Magen var också precis så stor som den skulle vara, 24 cm från bäcken till navel, och nu ska den växa med 1 cm per vecka om den följer kurvan som den ska.
Däremot hade jag inte gått upp mer än 2 kg och det tyckte hon var lite lite. Hellst ville hon ju se att jag gick upp i alla fall 7 kg under hela graviditeten. Men det är ju så olika som hon sa, och bara jag äter och så som jag ska så ska det inte vara någon fara.
Sen hade tyvärr inte mitt blodvärde stigit något utan det hade blivit lägre, 104 låg det på nu. Så jag får äta ännu fler tabletter och försöka kämpa på ännu mer med att få i mig järn via maten. Så vi får hoppas att det gör någon nytta annars vet jag inte vad jag gör. Ska kolla värdet om tre veckor igen i alla fall då jag också ska göra glykosbelastningen.
Ja det stämmer thisisit, du ska läsa för v.8.
-
hillebille, det där med sexlusten är nog väldigt olika från person till person. Jag upplever också att det gått i perioder för mig. Första tiden fram till ca tre månader ville varken jag el. mannen mer än ett par tre gånger. Sen runt RUL tiden ungefär ville jag mycket mer och då blev ju mannen också sugen. Nu är jag v. 26 och vi har sex ca en gång i veckan, är inte jätte sugen men tycker det är lite mysigt att få komma så nära varandra som man gör då.
En sak kan jag säga direkt att jag inte har tyckt om under min graviditet och det är orgasm. Har bara haft det typ tre gånger och det upplever jag mer som obehagligt än skönt. Livmodern drar ihop sig så kraftigt och liksom krampar, inte trevligt alls. Men det är bara mina upplevelser.
FruLindell, man får i regel två extra. Detta första då som vi gör på rmc i v. 9 ca. Sen det obligatoriska rul:et och sen ett till i v. 32. Men det kan hända att det blir ett till sen i v. 36-38 om det i v. 32 visar något som man inte gillar t ex för liten bebis el. dylikt.
Jag gjorde mitt första ultraljud i v. 8+3 och fick se en väldigt liten men fullt synlig bebis. Är nog lite olika hur de syns på ultraljudet men i regel ska det synas att det är en liten människokropp där inne.
När var det du skulle dit? -
Hej på er tjejer!
Ja det har varit tyst i tråden ett tag nu. Tänkte faktiskt att jag skulle uppdatera lite jag med.
Tiden går så fort och våren nalkas ju så det blir inte så mycket tid till att hänga här.
Jag har precis gått in i v.29 och det känns sååå konstigt att det bara är drygt 10 veckor kvar innan vi får träffa lilla pyret.
Har precis varit hos BM och gjort glukostest också, hade ingen graviditetsdiabetes. Trodde inte det heller visserligen. Mitt järnvärde är fortfarande lågt (109) men det går uppåt igen i alla fall så det är skönt. Kan inte säga att jag märker av att det är lågt för jag har mer energi än någonsin just nu. Känner mig bekväm med magen och vågar ta i lite mer nu än jag gjorde innan.
Annars så växer jag som jag ska och har bara gått upp 3 kg än så länge. Det känns också skönt för då slipper jag kanske bli så himmla stor i slutändan.
Nu börjar nedräkningen känns det som. V. 32 blir det UL igen och sen är det besök hos BM varannan vecka för att se så den lilla växer som den ska. Den 21/6 blir absolut sista besöket hos BM sen kanske de sätter igång mig efter det om bebis inte behagat komma ut innan.
Viste ni föresten att vi IVF:are inte får gå över tiden? Om vi inte har fått innan v.40 så sätter de igång oss. Detta p g a att vi räknas som riskgraviditeter. Känns helt ok tycker jag för då slipper man gå den där sista tunga perioden och så kan man planera bättre.
Så senast v.26 blir vi föräldrar!
Vad skönt att höra att allt går som det ska för er FruLindell och hillebille. Tycker ni också att tiden går snabbt eller är det drygt i början?
Hur går det för this is it och Izzies matte?
Här kommer senste magbilden.
V. 28
-
Vad jobbigt Izzies matte att vara inlaggd. Det är ju inget någon av oss drömmer om. Och nu sen över påsk också . Men jag antar att det är som du säger att vi gör allt för att våra små ska må bra och då klarar man ta en hel del. Vi får verkligen hoppas att dina injektioner hjälper så du kan få bli utskriven och vara hemma ett tag till. Inte kul att ligga på sjukhus tre månader till.
Håller tummarna för dig och dina tjejer!
this is it, jag har fått höra genom hela graviditeten att vi räknas som en riskgraviditet. Det är därför vi fått två extra UL t ex, plus att vi fått träffa läkare mellan barnmorskekontrollerna.
Vad jag har förstått det som så blir alla vi som gjort IVF lite mer uppkollade och kontrollerade än andra "vanliga" graviditeter. Detta p g a att vi har haft svårigheter med att bli gravida. I många fall vet man ju inte riktigt varför vi inte har blivit det innan och då vill man ha lite extra koll på oss.
Så därför vill de inte att vi ska gå över tiden så att barnet är kvar i magen "onödigt" länge. Just p g a att de inte vet om det kan bli komplikationer då.
Kanske lite svårt att förklara men det är så jag uppfattat det hela. Och som sagt så har jag inget emot att bli igångsatt för då vet vi om att vi blir föräldrar senast v.26 och inte senare. Mycket lättare att planera semestern och föräldraledighet då. Lite flyt med planering ska väl vi också ha, vi som gått igenom så mycket och aldrig kunnat planer något tidigare. -
Hej på er allihop!
Det var ett tag sen det skrevs något i den här tråden. Hoppas allt är bra med er och att ni njuter av era graviditeter.
Hur går det för dig Izzies matte? Hoppas dina flickor är kvar i magen och att ni mår bra.
Himmel vad fort tiden går ! Nu är det blommstrande vår redan och jag har gått in i vecka 34. Bara ca 6 veckor kvar då. Men ska jag vara ärlig tror jag inte bebis planerar stanna så länge. Hoppas bara vi hinner fixa allt innan den kommer, börjar känna mig lite stressad nu.
Var på tillväxtultraljud i v.32 och allt såg jätte bra ut men p g a att det var en IVF graviditet och att jag äter levaxin så fick vi ett UL till i v.36. Känns bara bra att de kollar upp lite extra.
Hittills har jag bara gått upp 4 kg och jag mår för övrigt jätte bra. Men nu på slutet har jag börjat känna mig lite trött och yr. Dessutom har jag flera sammandragningar om dagen. Men så länge det inte är förvärkar så skulle jag inte vara orolig tyckte barnmorskan.
Ska bli så roligt att snart få träffa vårt lilla underverk! -
Å vad skönt att höra att det går bra för er alla!
Trist att vara inlagd som sagt Izzies matte, förstår om du längtar ut till våren. Men vad gör vi inte för våra små.
Vist är det som babylängtan01 säger, att vi alla är såå lyckliga över att bara vara gravida. Tror också att det är därför vi inte klagar så mycket över våra tillstånd även om det är jobbigt ibland.
När jag var hos barnmorskan förra veckan så frågade hon mig om jag kunde sammanfatta hur jag hade upplevt hela graviditeten. Jag svarade snabbt och rakt "jätte bra!" För det är verkligen så jag känner det. Har aldrig kunnat föreställa mig en bättre graviditet och njuter varje sekund av den. Trots att jag även längtar efter att få träffa "liten" snart.
Var på studiebesök på förlossningen igår och fick lite blandade känslor. Känns lite jobbigt att behöva åka in på sjukhus med allt vad det innebär. Är också svårt att veta vad man kan tänka sig för smärtlindring och så. Tror att det är svårt att föreställa sig smärtan så här innan också.
Men samtidigt tror/hoppas jag att det är samma där med att vi är lite mer "tåliga" än andra. Jag vet ju t ex redan att jag klarar rätt mycket smärta och jag vet vad jag har fått gå igenom för att vara i den här situationen. Har man bara målet i sikte så tror jag att det blir lättare att ta sig igenom allt. -
Hej på er allihop!
Snart är det dags för mig att lämna denna tråden eftersom mitt bf börjar närma sig. Är beräknad till 28/6 och blir också igångsatt den dan om bebis inte har velat komma ut innan dess.
Nu är det mesta färdigt och vi känner oss redo för förlossning. BB-väskan står packad i hallen och jag har precis slutat jobba. Bebis är också färdig och ligger låångt ner nu. Kan känna hur det trycker på när jag tar lite längre promenader. Annars så är allt bra och jag kan sammanfatta min graviditet som underbar. Har faktiskt inget alls att klaga på.
Så om vi inte hörs innan så ha det såå bra allihop och njut av era graviditer och era bebisar! Här kommer en sista bild på magen också innan den blir normal igen .
Kram på er!
-
Grattis grattis grattis! Vad underbart att höra att allt står bra till med både dem och er! Ja jag kan tänka mig att det är lycka så det skriker om det. Hoppas som sagt att allt fortsätter gå bra och att ni får komma hem rätt så snart och bara vara en familj.
Själv går jag här och lägntar jag också. Vill att den ska komma ut till oss nu. Har bara varit hemma en vecka själv och börjar redan känna tristess. Tur att mannen tar semester imorgon så vi kan fördriva tiden tillsamans. Tror det går fortare då. Nu är det i alla fall mindre än två veckor kvar! -
Den 25/6 kom vår lilla tjej till världen!
2825g och 48 cm lång. Förlossningen gick jätte bra men tog lite tid.
Hon kom exakt på uträknad dag enligt oss själva, utifrån räkning av äggplock (ägglossning). Dock räknade datorn på RUL:et ut den 28/6 men vi har alltid trott mer på vår egna uträkning.
Nu är vi världens lyckligaste och har fullt upp med att komma tillrätta som småbarns föräldrar. Det är rätt tufft ibland men såå såå värt det!