Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Fröken Ellen: Kanske det går bättre att tänka antal saker som decluttras, tex två om dan än ett visst antal minuter eller minska antalet minuter du tänkt lägga på declutter, även fem eller två minuter blir skillnad i det långa loppet.

Tack Linn77. Presentpapper, ballonger, tårtljus och glass är nu inhandlade. Ja, presentstation är nåt jag vill ha, men inte kommit underfund med VAR. Nu är allt presentrelaterat inslängt i vårt stash-&dash-rum, dvs klädkammaren, vilket förvisso antagligen är rätt rum, men så oordnat som det är där så funkar det inte just nu. Vad är det för behållare du använder till presentpappret, typ IKEAs (sop)påsbehållare? för en sån har jag nog nånstans... Pappersrullarna får ju liksom inte plats i vanliga lådor/hurtsar

• angio101

greeneyes: börja med dina saker, ditt stök, plocka undan efter dig själv så slipper du känna dubbelmoralen.

Jag har hört/sett andra som samlar ihop partnerns stök till en låda så att det begränsas, sen får partnern rensa den lådan med jämna mellanrum.

Men fokusera ffa på vad du kan göra och håll efter ditt eget stök.

• angio101

jisses vilken skillnad det blir när jag faktiskt torkar vasken torr efter rengöring och sedan kör med polertrasa för rostfritt som Linn77 gör. Enda "nackdelen" är att alla intorkade vattenfläckar man missat syns så mycket tydligare.

Klappar mig själv på axeln. Hittills idag har jag tömt diskmaskinen, bäddat och S&S. S&S är det jag har svårast att få in (plus decluttrandet eftersom min man hamstrar vissa saker), men har kommit till en nivå då det görs åtinstone en gång i veckan.

• angio101

Jag har två barn, 2 år och 10 månader. Behöver få in rutiner tills jag går tillbaka till jobbet på 80-100% i september (jobbar 40% idag, fl resten).

Jag har babysteppat och läst FlyLadys email sen 2010 men fortfarande inte skrivit upp nån morgon&kvällsrutin, eller jo det gjorde jag men den vart alldeles för lång och övermäktig (typ Rushmores) för mig. Fokuserar på bädda, shina sinken, och klä på mig och barnen (ja som f-ledig händer det att vi går i pyjamas hela dagarna) och inte att förglömma plocka undan efter mig själv direkt när jag avbrutit/avslutat nåt.

Jag köpte min polertrasa på IcaMaxi, Smart har en (29kr) och jag gillar Smarts produkter. Så de borde finnas på större livsmedelsbutiker typ IcaMaxi, Coop Forum. Igår polerade jag bara ena vasken och även på en ren vask så syns skillnaden :)

• angio101

stadiljus: låter som ni behöver en ordentlig utrensning bland era kläder. Jag har för mig att jag har lagt upp inlägg från FlyLadys städ-olympiad ang garderobsrensning (om du behöver tips)

• angio101

YNK

Ensam hemma med två småttingar, en som kräks och en med tredagarsfeber (visserligen feberfri), själv trillade jag i halkan i lördags och har stukat axeln.

Blir att ta minstingen i sulkyn när det bär ned till tvättstugan i eftermiddags med de nedspydda lakanen.

MEN jag har faktiskt satt på diskmaskinen, och klätt på mig och ska försöka bädda om de två utrivna sängan

• angio101

peppar, peppar, inget kräks sedan 11 och han kan dricka vatten, men nu har han feber. Frågan är bara om det är magsjukefeber eller syrrans tredagarsfeber.

Tvätten i det närmaste klar en omgång på tork kvar, resten ska "bara" plockas in i byrå och garderob. Vikning av lakan får göras när vi är två, inte en chans att min axel klarar det.

Andra omgången diskmaskin står på avsvalning, några få saker att handdiska kvar. Jag har ju faktiskt varit riktigt duktig idag.

• angio101

sholof: jag håller på och använder upp alla de förb-e småflaskorna med duschkräm och schampo som min man samlat på sig från diverse hotell genom åren som ändå inte används när vi/han reser bort. en liten skvätt i toaskålen och några drag med toaborsten. Decluttering och S&S på samma gång. Till toaringen och toaskålen/kanten använder jag våtservetter, mikrotrasa till resten (handfat,spegel etc), börjar med under tvålen för att få bort de tvålresterna och har då rengöring till resten av handfatet. Man behöver inte använda nån speciell badrumsrengöring, tvål/schampo funkar också bara man torkar med en ren trasa efteråt.

81missan: det enda man behöver göra för att gå med i Flylady är att läsa på nån av hennes forum, Flylady.net, facebook, bigtent, man behöver inte registrera sig om man inte vill. Vill man kan man också få dagliga email från henne (ca 5-10 om dan), då anmäler man det på Flylady.net

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!