Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Linn77: Angående vinägerlukten vid rengöring så hittade jag det här tipset

My all purpose cleaner is about 1 cup of white vinegar, a few drops of sweet orange essential oil (to make it smell good) and water all inside a squirt bottle!

• angio101

Finurlan: Hur bra är ni på att renovera/snickra/inreda?  Har ni gjort nåt liknande förrut, jobbar nån av er med det/ har det som hobby eller är det skolslöjdsnivå?

Renoveringsprojekt tillsammans med små barn och glada amatörer brukar vara bakgrunden till "Arga snickaren"s objekt och paren verkar då ofta vara på gränsen till skilsmässa.

Jag har själv tagit beslutet att låta släktsommarstugan som jag fick i arv gå vidare i släkten då varken jag eller maken är händiga och det är mycket som behöver göras på stugan (min far gjorde inget på femton år) och vi har två små barn (och ingen bil med urusla kommunikationer till stugan). Mitt liv tog en ny riktning helt enkelt, när jag ärvde stugan 2007 var jag singel (och hade bil) och kunde fixa smågrejer iaf men pengamässigt var det ett svart hål (löste ut mina bröder samt fixade avlopp), sen kom min man in i bilden och två barn tätt samt bilen skrotades, då fanns det varken pengar, tid eller möjlighet att ta sig dit ut.  Nu är jag nöjd hur vi har det idag, men visst sörjde jag att jag inte kunde behålla landet ( i släkten sen 1880-tal, min farfar är född där 1884)

• angio101

Fortsätt kör ditt race och lägg till en sak att göra när du känner att du är redo för det. Jag hittade FlyLady för ca tre år sedan och har inte kommit igång med WHB, zonstädning, inte ens särskilt mkt utrensning än, MEN jag har blivit mkt bättre på att göra rent i köket (de plana ytorna iaf) och jag får mina ryck när jag rensar och omorganiserar ett skåp och sen kan jag hålla det rent just där lättare. Försöker tänka DING "Do It Now Girl" om en massa småsaker istf att lägga på högen "ska bara... sen så..."

Sen är det ju så mycket lättare att hålla rent när det är utrensat, men likafullt så är det svårt att rensa.

• angio101

pluring (hållare) finns på designtorget också. Såg en liknande variant fast med sugpropp istf dubbelhäftande tejp på citygross. För mig håller en pluring 1-1 1/2 år, sen har jag nött bort de svarta silikonflikarna så pass att trasan inte sitter fast längre, i övrigt är jag jättenöjd med dem.

• angio101

hemma efter två veckors semester, med en intensiv förberedelsevecka innan. Ska gå och bära in packningen från bilen som ska lämnas igen imorgon. Imorgon blir det tvättstuga och omstart på zonstädning och dagsrutiner

• angio101

81missan: Ikeas billy-bokhyllor brukar man kunna hitta mkt billigt, om inte bortskänkes på säljes/bortskänkes-grupper/sajter på facebook o dyl. Problemet brukar ju vara transporten.

• angio101

skrutto: ett sånt där bollnät som nån annan i tråden skaffade typ förra veckan kanske skulle passa? En S-krok eller karbinhake om handdukshållaren, nätet om S-kroken/karbinhaken. Funkar säkert med en sån där duschdraperiring i plast också

• angio101

Rallyprillan: Välkommen, vi är alla sorter här från veteraner från trådens början till de som hittade hit förra veckan.

Bli nu inte alldeles till dig och överväldigad och sätt igång med världens storstädning (been there, done that, sen orkar jag inte hålla efter), utan börja med nåt litet babystep, en liten ny vana som du kan nöta in. De flesta av oss börjar med "shina sinken", dvs rengöring av diskho och diskbänk. Med en ren diskbänk är det så mkt roligare/enklare att laga mat.

Känn inte heller att du måste börja göra alla andra saker som snackas om här i tråden, zonstädning, vindsröjning, måltidsplanering, veckomissions etc JUST NU. Det kommer tids nog. Du ligger inte efter, hoppa på där du är. Börja rensa EN hylla/skåp/bordsyta i 15 min, sen SLUTA och fortsätt imorgon :)

• angio101

mrsIce: skriv utgångsdatum på en bit tejp (tex matt dokumenttejp, inte den gammeldagsa blanka) som du klistrar på burken, kan ju vara på baksidan så behöver det inte synas varje dag. Funkar definitivt på glasburkar (det är så vi märker glasflaskor på jobbet). Bara att skriva en ny tejpbit när det är dags att ändra. Postitlappar brukar tyvärr falla av efter ett tag

Andra alternativ... sätt fast fotohörn och sätt i en lapp med utgångsdatum. Laminera en lapp, skriv utgångsdatum med CDmärkpenna, fäst på burken. Sudda med aceton/nagellacksborttagare. Min bonusfar brukar riva av en bit av originalkartongen med varunamn och lägga i framkant av behållaren så att man kan läsa igenom.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!