Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Så viker min mamma sina påsar, tar mkt mindre plats. Jag gjorde det förrut men orkar inte längre då  min man vägrar att ens snurra ihop plastpåsar utan knölar bara ner dom i påssamlaren :(
     Men som sagt, jättesmidigt när man tar med kassar till affären för återanvändning.

• angio101

060810: Flylady har delat upp sitt hem i fem zoner och städar efter ett rullande schema enligt följande:

zon 1: hall, veranda och matrum; från 1:a i månaden till första söndagen, dvs oftast en halvvecka.
    zon 2: köket; 1a hela veckan i månaden (låt oss kalla den vecka 2)
    zon 3: Badrummet + ett annat rum (vecka 3)
    zon 4: Föräldrasovrummet (vecka 4)
    zon 5: Vardagsrummet: sista halvveckan i månaden - måndag till den sista.

zon 1 & 5 inträffar alltså oftast i samma vecka.

Man börjar med att decluttra och sedan när det är gjort efter några månader så gör man "storstädning". Tanken är inte att man ska hinna storstäda hela rummet på en vecka utan kanske på två-tre månader, men å andra sidan så iaf för mig blir det bra mkt oftare än tidigare. Linn77 har jättebra översättningar på sin blogg

• angio101

I köket tänker jag börja med skafferiskåpen ovanför kyl o frys, dr har vi total oordning och anarki. Gillar inte det uttrymmet alls, inga hyllor eller nånting, bara ett stort kubiskt utrymme där jag bara ser (och använder) det som står i främsta ledet.

Finns det några andra företag än IKEA som har såna där hyllor-i-hyllor-insatser www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60136623/ ? Känns som IKEAs är för låga för att passa det jag vill göra i skåpen

• angio101

abinito: jag har samma tänk, men börjar höger om köksfönstret (kyl/frys) och fortsätter runt (så blir vitrinskåpen sist, för jag har ingen lust att göra dem just nu ;) ) Har öppnat en zon 2-tråd i bildtråden

Idag har jag tvättstuga och tänkte börja mangla lakan och handdukar (ej frotté) igen.

• angio101
    sholof skrev 2013-04-08 10:14:36 följande:
    Jag måste köra till IKEA typ nu genast! :)
    jag har tömt ovanför kyl och frys och behöver lådor med lock för att få ordning där.

Även i vårt handduksskåp behövs några lådor till så då kan jag passa på att handla de oxå :)
    JAAA! Mot IKEA!
  • angio101

81missan: Kanske lägga in en kvarts vila varje timma, med vätskepaus och planering för nästa steg.

Oj ser nu att mycket av tiden är bad och mat (vila?), men kanske nåt att tänka på i framtiden.

Kör timer-dag på jobbet idag, pappersarbete i skiftgång, har tre grejer jag vill ha klart, schemat ser ut som följer: 30 min projekt 1, 30 min projekt 2, 10 min paus, 30 min projekt 3, 30 min projekt 1, 10 min paus etc.

• angio101

Badrummet den här veckan får faktiskt bli allmän storrengöring samt lilla väggskåpet. Mitt mål är att tvätta duschdraperierna under veckans tvättstugetid.

• angio101

Vi har också ett låsbart medicinskåp i städskåpet, så har det varit i alla (hyres)lägenheter jag bott i som byggts på 80-talet och framåt.

MItt huvud är fortfarande i köket (kylen/frysen) och hur jag skulle vilja få ordning (och uppmärkta lådor) där. Badrummet har jag ingen lust med alls :P

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!