Alemonia skrev 2012-03-27 09:11:41 följande:
Riktigt bra jobbat!!
Själv ägnade jag mig åt VAB i går men körde även två tvättmaskiner och tog hand om köket.
I morse tog jag hand om de torktumlade handdukarna så nu är det bara lite underkläder som ligger och väntar på att hamna rätt samt några enstaka plagg på galgar och två tröjor som är mina som hänger i bastun. Maken tog själv sina träningsbyxor från bastun och dotterns kläder (som var den absolut största delen) tog jag hand om på morgonen.
Jag tog även hand om diskmaskinen på morgonen så jag känner mig rätt så nöjd även att hoppade över den dagliga badrumsstädningen.
I går letade jag fram ett anteckningsblock att ha vid datorn som påminnelse om vad jag ska göra. När jag skriver det i anteckningar i mobilen är det alltför lätt att "glömma" att kolla. Dock har jag ännu inte skrivit en rad men det hoppas jag orka med i kväll.
Det blad som ska ligga uppe ska ha rubriken "Varje dag" och sen gäller det att ha en rimlig lista där som jag verkligen kommer orka fullfölja varje dag.
Jag är osäker på om jag ska ha ett blad för "Varje vecka" och/eller om jag ska ha ett blad med rubriken "Vecka nn" där jag skriver vad som ska hinnas med den aktuella veckan.
Några åsikter, tips och idéer för att få detta hjälpmedel att fungera bra?
När jag har haft mycket som jag behövt få gjort och det varit viktigt att jag inte glömmer nått och inte missar nån "deadline" har jag kört med "ToDo w.18" och så har jag avsatt fyra-fem rader för varje veckodag. Ibland har det räckt med att bara skriva upp sakerna, ibland har jag fått lägga till hur lång tid varje sak (eller vissa saker) kommer ta att genomföra. När jag haft som allra allra mest att göra har jag skrivit strikta scheman med vilket klockslag jag ska göra vad, och i det har jag varit noggrann med att även schemalägga "raster" (genom att t.ex. schemalägga att jag ska se Lyxfällan kl. 20 och så har jag anpassat uppgifterna runt omkring så att det (nästan) funkat. Dessutom blandade jag så att jag tex tog paus från jobb (är lärare) genom att hänga tvätt, och tog paus från städning genom att pusta ut och skriva nästa veckas schema. Jag har till och med schemalat läggningsdags, för annars var jag uppe två, tre eller till och med fem timmar för länge
För mig skulle det inte funka att ha ett "Varje vecka"-blad, för jag har inte så många saker som återkommer varje vecka jämfört med andra saker jag ska göra.