Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Hur får man det ingrodda i golvbrunnen att försvinna? Så miljövänligt som möjligt, helst.
Hur får man det ingrodda i golvbrunnen att försvinna? Så miljövänligt som möjligt, helst.
Var har ni hittat era 15 saker idag?
Ms H:
chicandfair.wordpress.com/2014/08/24/det-magiska-valnotstricket-och-andra-kemikaliefria-husmorsknep/
Ta en skalad valnöt och gnugga. Har inte provat själv, dock.
Jag är ny här, mycket imponerad av trådens längd och den ofantligt goda stämning, som råder bland er, har läst alla inlägg, det tog sin lilla tid
Ni som varit med ett tag, kanske snart 3 år, ni har lyckats komma en bra bit på väg med kodknäckandet om inte annat har ni säkert fått en massa goda råd/gett goda råd.
Ni har gett mig oerhört mycket inspiration i mitt decluttlande inför kommande flytt någon gång nästa år
I städskrubben.
MsH: Kalkbort, från ÖoB, tipset fick jag här när jag inte fick toan ren. Fungerade väldigt effektivt över en natt.
Vi kokar gröt dagligen. Tidigare i micro, men skippade det. Använder en kastrull med teflon från Circulon o diskar den genast. Hinner jag inte låter jagvatten stå i kastrullen för att det inte ska torka fast. Brukar vara lätt att diska.
Ms H: Synd att det inte funkade.
Jag kan inte säga att jag direkt hänger på din utmaning med att slänga/göra mig av med 15 saker per dag, men jag har nog gjort det i snitt sedan du startade utmaningen eller vad sägs om:
38 singelstrumpor av tvivelaktig kvalitet
1 tom krämtub
1 parfym, som jag inte gillar
1 tom tub hudsalva
4 buntar papper från min pappa, som gick bort våren 2011
1 släpkärrelass med:
7 ruttna pallar
1 skåp
1 trasig trädgårdsmöbel
1 säck med spillbitar av impregnerat trä
3 trasiga presenningar
1 jättetrasig flätad trädgårdskorg
1 blöt spånskiva
och en del annat som jag glömt
snart skall jag annonsera ut ca 22 mattor och 9 skall till barnen 3 byråar och ett litet skåp kommer också att annonseras.
Vi planerar att flytta till våren och mycket saker blir det, när man bott ca 20 år på ett ställe med gott om biytor, jag befinner mig i ungefär samma sits som Pallas, som hängde här för något år sedan. Om du läser detta, så hoppas jag du trivs bra i ditt alldeles egna hus som står ute på natten, Pallas!
Min väg in hit till tråden började tidigare i höstas, när jag sökte på flyttstäd, rensa och röja på nätet, då hamnade jag på Linn77:s sida, helt fantastiskt, Linn! Du var en av dem, som kom med så många glada tillrop här i tråden, hoppas allt är bra med dig också!
Via Linns sida hittade jag hit och till Fly lady, jag har dock avhållit mig från att anmäla mig för några mail, jag kollar på hennes hemsida i stället och har kommit en bit på väg med babysteppandet, Diskbänken skiner nästan varje kväll och svisch and swipe i badrummet funkar också. Decluttrandet är min stora grej nu för att slippa ta med en massa skräp till nya stället.
Var tänker ni hitta dagens 15? Behöver idéer var jag ska börja leta...
Nu har jag läst ikapp ca tre veckor, det tog några minuter:) Äntligen är ny diskmaskin och torktumlare på plats. Även om vi skötte disken faktiskt ganska bra så är det skönt att kunna stoppa undan allt igen, gäller bara att inte tappa rutinen på att diska kastrullerna nu.
Jag hakar gärna på att slänga 15 saker om dagen, eller är ni klara?
Annars är projektet att lyckas tömma datarummet innan jul för att kunna tapetsera till äldste sonen. Min man pluggar och är inte så snabb i svängarna. Några tips?
Har städat in min mail-inkorg. Det kal väl ändå räknas? Sisdär 10-20 mail och det ar dessutom blivit en del tidningar genomlästa och slängda/sorterade idag.