Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

sholof skrev 2013-08-12 19:24:27 följande:
    Man blir ju helt matt av att läsa allt som ni hinner med, eller inte hinner med.

Pallas, jag förstår inte hur du orkar. Hur många barn har ni?

Själv är jag helt trött efter första arbetsdagen, så på vägen hem så körde vi inom en thairestaurang o åt. Så när vi kom hem behövde jag bara ta hand om lite tvätt o köket innan jag kunde sjunka ner i soffan.
    Jag har blivit ledig på onsdag, utan barnen.....så då planerar jag att ta tag i badrummet. och iom att vi har tvättstugan i badrummet så ska jag imorgon se till så att jag viker ihop resten av tvätten som ligger där så att det bara är att börja städa på onsdag.      
    Vi har två barn i lågstadieålder, sen har jag även en vuxen son som har en dotter på 2,5 (och en till på väg).

Grejen är ju att jag inte orkar, faktiskt. Nästan all min energi år åt på mitt fysiskt tunga heltidsjobb som chef inom handels. Sen ska jag på mina lediga fjuttimmar försöka rodda en hästgård, en häst och hushåll. Det är en omöjlig ekvation och jag börjar ruttna. Nu låter det ju som att min man inte gör nåt, det gör han såklart. Han sköter alla hämtningar och lämnar på fritids/skola, alla matinköp och all matlagning, hälften av tvätten, all dammsugning och sånt. Ett av problemen är att vi dels har extremt olika syn på när en uppgift är färdig och dels på vad som är viktigt. Jag har städat professionellt i flera år och vet vad som krävs, hur ofta och vilken ordning som är bra. Jag vet också när något är rent på riktigt (och inte bara ser rent ut). Om jag luftar nåt av det här tas det som att jag är en sån där gnällig kärring som bara ska ha allt på exakt mitt vis. Det kräver jag inte alls, det enda jag begär att jag ska slippa göra jobbet två gånger för att det gjorts i fel ordning (exvis dammsuga innan man jagar dammråttor från möblerna eller tvätta om ren tvätt för att den hamnat i ikeakassar på golvet så att kaninen kissar på den, istället för i garderoberna). 
  • Pallas
    sholof skrev 2013-08-12 21:02:46 följande:

Förra året vid exakt denna tiden så gick jag rakt in i väggen. Semestern tog knäcken på mig helt, för att det var mycket som behövdes göras plus att jag inte mådde bra psykiskt och kunde därför inte ta tag i sakerna på rätt sätt. 
    Jag kunde inte slappna av alls.... Så när jag i vintrar äntligen mådde lite bättre, efter att ha gått till kurator o pratat, så kunde jag äntligen få in rutiner som passar mig. Jag har lärt mig (eller försöker fortfarande) att släppa på mina krav. När sambon städar, eller gör annat så låter jag honom göra det på sitt sätt. Eller så meddelar jag honom vad jag behöver hjälp med, såna saker som jag känner att jag inte behöver göra själv.
    Men jag vet inte hur jag hade reagerat om sambon gjorde saker i fel ordning :)
    Fast oftast flänger jag fram med dammvipan och trasa, så ber jag honom dammsuga efteråt. Eller befaller :)  

Sen lagar sambon oftast maten och nu efter semestern har vi tänkt att han ska ta storhandlingen. Jag blir så trött när jag storhandlar, så det tar för mycket av min kraft. Jag gör ändå mer här hemma....plus att det oftast är jag som stödhandlar.

Jag kan inte handla alls. Jag blir helt blockerad. Om jag går in med en lista så slutar det med att jag kommer hem med två nagellack (jag målar inte naglarna) och en låda kyckling. Har varit i närkontakt med väggen två gånger och har fortfarande men från senaste omgången. Tex har jag tappat förmågan att läsa skönlitteratur, vilket jag älskar. Sorgligt som fan och jag tränar på.

Ett av de andra problemen är att jag inte orkar vara arbetsledare hemma också, det räcker på jobbet. Dock måste jag vara det, eftersom det annars inte händer ett jävla smack. Vi hade vairt bostadslösa kronofogdesfall om jag inte styrt upp allt för 4 år sedan när vi bytte stad. Det var jag som ordnade den nya bostaden (trots att det var min man som skulle flytta till jobb), detta med mindre än en månads varsel, eftersom det inte hänt något. Det var jag som renoverade vår dåvarande hyresrätt för att vi skulle slippa betala 9000 spänn till hyresbolaget (detta samtidigt som jag jobbade heltid 18 mil bort). Det var jag som fixade fram 80 flyttkartonger, eftersom maken inte lyft ett finger när det var två veckor kvar tills jag skulle börja mitt nya jobb på den nya orten (samtidigt som jag jobbade ständig natt). Osv, osv. Jag kan helt enkelt inte vänta. Inte heller kan jag be om enkla saker, för då utförs de inte. Enda sättet är att jag KRÄVER att det sker och jag orkar fan inte!Hur jävla svårt ska det vara att vattna tre blomlådor med penséer i en vecka medan jag är borta? Oöverstigligt, tydligen.

En annan aspekt jag fasar för nu inför skolstarten är att jag, som mamma och KVINNA, får skulden för allt som min man klumpar sig med vid lämning och hämtning - kommer för sent, glömmer vantar/stövlar/regnkläder/gympakläder/låneböcker/badkläder/läxor och fan och hans moster. Jag svär på att pedagogerna för någon slags lista, som de sedan väntar med att ta upp tills det är kvinnan som kommer. SATAN vad arg jag blir!
  • Pallas

Städa? Nännemensan, jag har ägnat några kvällar/nätter åt att knåpa ihop en jobbansökan så jag kanske någon gång ska få tid att städa...

• Pallas

Grattis till bebisen, hemmamamman! Hoppas ni mår bra allihop!

Nu är min ansökan inskickad, nu får ni hålla tummarna för att jag inom kort har: högre lön, 7 veckors semester, kontorstider med flex och närmare till jobbet. 

• Pallas

Kan ni peppa mig idag? Jag är så fruktansvärt trött efter en jobbvecka med jobbansökning och alldeles för lite sömn, men jag känner att jag måste röja i hela huset då vi i morgon får besök som stannar en vecka. Kommer börja med att fixa ut alla pantflaskor till bilen, sen köket. Ni kan väl skriva upp lite grejer jag kan göra?

• Pallas
    Chianti skrev 2013-08-17 12:30:34 följande:
    Gin tonic.
    Haha, det blir det garanterat till kvällen, när jag varit iväg till hästarna!
    Fundersam02 skrev 2013-08-17 12:11:27 följande:

Oj, så mycket du har just nu! Du kanske kan förklara för gästerna att du haft mycket och att de får ta det som det är?

Men ta det viktigaste först och resten bara om du orkar/hinner. Köket har du ju redan tänkt göra. Nästa grej som jag tycker är viktigt inför besök är badrummet: toastol, handfat och badkar/dusch samt golv. Byt handduk också, så känns det fräscht för gästerna. Sen föreslår jag at du plockar lite i hallen för där brukar det samlas grejer och då får man direkt ett stökigt intryck av hemmet. Dammsug det värsta, men strunta i att göra det så noga i hörn och under möbler. Dammtorka bordsytor. Vädra ordentligt. Gör inte för mycket när du är så trött.
    Ett badrum storstädat, förpackningsåtervinningen packad i påsar som ska ut till bilen när maken kommer tillbaka med den, en diskmaskin klar ,samlat lite tvätt och vikt all tvätt som hängde i tvättstugan. Känns ok med bra musik på. Nu: köket! Klarade av alla hotspots där förr veckan, så det är bara diskhantering och normal städning som behövs där. Efter det blir det vardagsrummet och en check om det behövs tvättas sängkläder.
  • Pallas
    81missan skrev 2013-08-17 12:28:26 följande:
    Pallas: Är det nära vänner som kommer på besök så tycker jag du ska ta det lugnt.
    Det är mitt barnbarn med familj, så det är inte jättenoga. De vet hur det brukar se ut, men jag är generelt jättestressad över att det blivit så skitigt här hemma så jag tänkte passa på nu när jag är helgledig för en gångs skull och inte har någon bil att laga (pepparpeppar).
  • Pallas
    hon mot strömmen skrev 2013-08-17 14:11:41 följande:
    Diskmaskinen har slutat diska rent, har rengjort allt jag kan. Skruvar ihop allt igen och fanskapet går som det vill. Blir så jävla less.

Till råga på allt så hatar jag att diska för hand.

HELVETESJÄVLASKITHELVETET!!!!!!!
    Åh, ska jag fråga min kompis hur hon gjorde för att fixa sin? Vet att hon tog isär halva maksinen och SATAN vad vidrig den var på sina ställen! Hon hade ut en reparatör och hängde över axeln på den stackarn med tusen frågor och hon har fixat den själv sedan dess. Vad har du för maskin?
  • Pallas
    hon mot strömmen skrev 2013-08-17 14:35:54 följande:

Electrolux ESP 2440
    Hon har en Bosch, men grunduppbyggnaden torde vara tämligen likartad. Ska se om jag får tag på henne ikväll. Länkar tråden till henne.
  • Pallas

Tillbaka från en själsligt berikande men kulinariskt fattig svamptur i en snustorr skog. Var var jag nu då? Ah, visst ja, dags för GT!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!