• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 3tjejer

Jag är med och läser men blev inte så förtjust i Flylady-sidan så jag kör inte med några babysteps. Däremot har jag tagit till mig det här med att gå igenom hotspots och inte låta dem växa över alla breddar och jag har blivit mycket inspirerad av läsningen här inne att hålla köket rent och framförallt ta saker med en gång. Tex är slasken full så tömmer jag med en gång snarare än att stänga skåpsluckan fort och tänka att någon annan ska ta det sen (för det blir ändå jag). Helt plötsligt så är hemmet mycket finare!
    Kvar har jag mitt skrivbord som är hemskare än hemskast. Där finns papper sen flera år tillbaka som ska sorteras, sättas in i pärmar, massa barnsaker som ska arkiveras eller slängas. Barnens minnespärmar ska uppdateras från en hel hög med småpapper etc. Det kommer bli jättejobbigt att ta tag i det men jag ska klara det! När nu resten av huset är fint så finns det bara det att koncentrera mig på.

• Tallkotte12

Seroc: Vilken skillnad på diverselådan!

Jag tror ni gör rätt i att skynda långsamt med att få in de nya rutinerna istället för att ta på sig alltför mycket i början och sen tröttna...

så nu ska jag ta hand om köket och sen slocka på kudden!

• Ms H

För första gången sedan tråden startade går jag och lägger mig utan att plocka ner disken (bara några få saker) i maskinen och utan att torka av vasken. Det finns helt enkelt _ingen_ kraft kvar ikväll. Nya tag imorgon!

• Luktärten

Gomorron i tråden. Hot spotandet flyter på bra även om jag inte tagit tag i någon ny utan istället fokuserat på att hålla ordning på de jag lyckats bli av med.

Något som däremot inte funkar är morgonrutinen. Det måste bli bättring på den punkten. Kaos med gympapåse, skridskor mm som inte var iorninggjort imorse.

• Runguska

Helt otroligt bra detta "system" känns, jag har nog aldrig hållit det så ordnat hos mig någonsin tidigare. Då har det mer varit att jag storstädat jättefint och sedan har detta förfallit och sen när någon skulle komma så gjorde jag ett ryck. Med två barn blir dessa ryck rätt svåra känns det som så därför är det super att det nu är tillräckligt städat för att slippa stressen över att behöva eller kanske behöva panikstäda.

Det jag såhär efter denna tid kan konstatera är att min mormor nog skulle skrattat åt mig och sagt något i stil med "vad var det jag sa" fast på ett snällare och inte så dömande sätt. Jag har insett att det var på detta sätt hon arbetade sinken, balkongmöblerna med mera. Varje dag såg de ut som de skulle. Vi i omgivningen kunde le lite åt det och säga typ - men mormor det räcker att torka av balkongmöblerna en gång i veckan och porslinet mår inte dåligt av att ligga en dag eller två... Ja ja, skrattar bäst som skrattar sist som det brukar heta! Suck, alltid ska det visa sig att jag borde lyssnat på min kära mormor!! Aja, hon ser nog ner på min rena sink från himlen och ler sådär underfundigt som bara hon kunde!

Jobbdag idag och morgon/förmiddag spenderad på sjukhus med barnen då storkillen skulle göra årligt allergitest. Så himla skönt det var att gå upp till städat hem med mina och barnens kläder framlagda och kallelse, grön bok, och resten som skulle med färdigpackat. Haha, inte ett uns stress på grund av dålig planering - skönt!

Det bästa tycker jag är att jag inte alls lägger mycket tid på städningen och det känns absolut inte jobbigt. Däremot är skillnaden jättestor och det är så härligt.

(Skriver positivt här så kan jag senare om energin tryter gå tillbaka och se hur bra jag mår av detta)

• Luktärten

Kan bara hålla med dig Seroc. Liknande situation här, förr panikstäd på lördagen för att sedan gro igen under veckan. Nu en stund varje dag och ett näst intill skonade hem.

• Luktärten

Ska ikväll börja med decluttrandet. Vad jag förstår innebär att man ska gå runt i hemmet under 15 min och kasta saker. Problemet är bara att efter drygt en vecka med hot spottande finns inga synliga saker att kasta. Hur gör ni andra? Angriper ni så att säga " icke synliga" ställen? Tex skafferi , kylskåp, skåp, klädförvaring mm.

• Johanna S
    Chianti skrev 2012-01-09 17:56:42 följande:
    Nej ännu känner jag ingen dipp. Men jag har bestämt mig för att shina sinken och bädda sängen varje dag och vara stolt över det. Känner jag att jag inte orkar/hinner/vill/kan göra andra städsaker så ska ändå dessa två hinnas med och jag ska vara stolt över det. Glöm inte hur viktigt det är att vara stolt.

Jag tittade på dina tidigare poster och du har verkligen varit glad åt dina babysteps. Se till att inte tappa den känslan! Och gapa inte efter för mycket. Att shina sinken varenda dag i en månad är ett rejält kliv framåt för nån som levt hela sitt liv i oreda! Så tänker jag i alla fall. Och så får vi hjälpas åt att peppa varandra här. Januari är en skittråkig månad, låt oss göra den lite roligare tillsammans i världens bästa tråd. Solig
    Tack för peppandet! Jag vet att jag ska vara glad åt det jag gör. Sinken är fortfarande skinande och alla sängar bäddade och det ligger bara en duk på matbordet. Jag borde vara glad över det, det är ett jättestort steg att vi har kommit så långt. Nu ska jag ställa äggklockan på 2 minuter och fixa en del av skrivbordet i sovrummet som är en stor Hot spot! Det är bara att kämpa vidare!

Superbra jobbat allihop!!
  • Nilam

Blir tokig på fly-sidan och undrar om nån vill vara gullig och bara stolpa ner de första stegen, på svenska, så jag kommer igång. Jag läser vad alla skriver här och tror jag fått en hyfsad bild av vad ni gör men fattar ändå inte riktigt det där med diskbänken, o hotspots och verkligen inte decluttra eller vad det stod

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!