Inlägg från: 3tjejer |Visa alla inlägg
  • 3tjejer

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag är med och läser men blev inte så förtjust i Flylady-sidan så jag kör inte med några babysteps. Däremot har jag tagit till mig det här med att gå igenom hotspots och inte låta dem växa över alla breddar och jag har blivit mycket inspirerad av läsningen här inne att hålla köket rent och framförallt ta saker med en gång. Tex är slasken full så tömmer jag med en gång snarare än att stänga skåpsluckan fort och tänka att någon annan ska ta det sen (för det blir ändå jag). Helt plötsligt så är hemmet mycket finare!
    Kvar har jag mitt skrivbord som är hemskare än hemskast. Där finns papper sen flera år tillbaka som ska sorteras, sättas in i pärmar, massa barnsaker som ska arkiveras eller slängas. Barnens minnespärmar ska uppdateras från en hel hög med småpapper etc. Det kommer bli jättejobbigt att ta tag i det men jag ska klara det! När nu resten av huset är fint så finns det bara det att koncentrera mig på.

• 3tjejer

Jag har fortfarande inte ens börjat på mitt hemska skrivbord. Det går inte ens att se vilken färg det är så mycket grejer är det på det. Men köket och vardagsrummet och hallen håller jag fint i varje dag och det gör mig faktiskt glad att komma innanför dörren nu. Skulle lätt kunna bjuda in grannar utan att tänka och det känns väldigt skönt! Jag tycker verkligen att jag har kommit in i rutinen att ta tag i saker med en gång snarare än att vänta. Det är verkligen mycket bättre. Och när jag tänker "äh, jag lämnar disken till sen" så tänker jag på den här tråden och så tar jag det med en gång och känner mig duktig.

Nu gäller det bara att komma igång med hemsk-skrivbordet... 

• 3tjejer

Igår hade jag en riktig svacka och lämnade köker med gammal disk i blöt och så (visserligen så är det inte jag som går upp först och gör frukost, kanske spelar det in....). Idag däremot är jag tillbaka i matchen, fint i köket (fast nu ska maken baka - får se hur han lämnar det), bytta lakan, städat i sovrummet och vårt badrum, hallbyrån och soffbordet snyggt (hotspots). Det är verkligen värt att hålla jämna steg!

• 3tjejer

Jag brukar lägga täckena åt sidan med varma biten upp så att madrassen får vädras. Jag ställer upp fönstret när jag går ner och äter frukost och bäddar och stänger när jag kommer upp igen.

• 3tjejer

Hmm, jag tyckte att jag hade läget under kontroll men när jag skulle få besök idag fick jag ändå flänga runt så jag får nog titta tillbaka och börja mer babysteps igen. Nu har jag i alla fall reggat mig på Flylady och tänker gå ut i köket och köra 15 min decluttering. Sen är det dags att hänga dagens tvätt (jag är bra på att tvätta, inte lika bra på att vika i ren tvätt och strykningen väntar länge trots att jag inte stryker mycket av tvätten). Diskbänken, köksbordet och soffbordet ser i alla fall fint ut jämt.

• 3tjejer

Nu känner jag mig nöjd för idag. Jag har dekluttrat i 15min i köket, hann inte jättemycket men jag har börjat och kommer fortsätta. Jag har hängt upp dagens andra maskin tvätt (behöver tvätta undan kläder innan jag drar igång byta lakan cirkusen imorgon) och strukit undan hela högen. 

Nu är det de-cluttrat på de flesta ställen men jag behöver verkligen bli bättre på att faktiskt städa som att dammsuga, städa badrum etc. Det kanske kommer längre fram i babystepsen att få in vanan. 

• 3tjejer

I helgen har jag visserligen tvättat, bytt lakan (ännu mer tvätt) och hållit sinken skinande. I övrigt tog jag fasta på FlyLadys lördag är kul med familjen dag! Vi var ute och sprang ihop, handlade lite nya kläder till barnen, kollade på film och hade det mysigt. Borde ju gjort 15min declutter/dag (tänkte dessutom få med maken på den biten nu) men det blev inte av.

• 3tjejer

Jag som just läste att måndag är "homeblessing hour" 1h städande helt enkelt. Zonen för veckan är badrum + ett rum till.
    Och så hot spots och room rescue och de-cluttering. Hmm det blir ganska många minuter ihop...Får se hur många jag själv lyckas med. Jag har i alla fall hunnit springa och tvätta en tvättmaskin och har snyggt i köket igen.  

• 3tjejer

Ok idag gjorde jag min home blessing hour (som tog mer än en timme). Ett babystep som jag inte har kommit igång med än är 5min rescue. Jag bara fasar för att sätta igång i arbetsrummet och känner att det skulle ta flera timmar att få ordning. Frågan är om det funkar att ta 5min/dag? Fast just nu stänger jag bara dörren och det funkar ju inte - det har jag testat i flera år nu...

• 3tjejer

Jag har städat ett badrum idag (veckans zon) och till och med genomfört uppdraget. Fast nu har jag visserligen två badrum och en toalett kvar men det är ju flera dagar i veckan. Jag har inte de-cluttrat men det känns inte jättenoga i just badrummet. Får ta ett ryck med det imorgon och barnens badrum. Känner mig nöjd i alla fall.

Dessutom är köket snyggt, diskmaskinen på och morgondagens luncher fixade. Typiskt bara att en unge blev bjuden på lunch i morgon och textet om det kom precis EFTER att jag hade fixat hennes lunchväska. Jag som aldrig fixar kvällen innan. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!