Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Visst gör det! Det är det jag gillar så mycket också att jag faktiskt gör de där små sakerna med en gång istället för att tänka på dem typ 5-10 gånger innan jag faktiskt gör det. Stor skillnad!
Jag känner att jag har fått in det här med babysteppandet till viss del. Idag tog jag och dammsög hallen och köket och nöjde mig med det. Innan hade jag nog tänkt att jag måste göra allt och så blir det inget för jag har inte tid att städa hela huset. Men jag gjorde ju min HBH i måndags och det var bara köket och hallen som behövdes så jag tog tag i det med en gång och var nöjd med mig själv. Känns bra!
Igår hade vi barnkalas här hemma och jag kände verkligen att babysteppandet har hjälpt! Dels var det inte mycket att fixa innan och efter fick vi bort det mesta med en gång medans barnen badade. Så trots att kalaset höll på till 5 kunde vi sätta oss i soffan vid halv nio med ett glas vin i ett fint rent hem. Helt otroligt! Min största lärdom är verkligen (jag säger det igen) att bara göra sakerna med en gång. Det är inte så svårt som jag alltid trott, jag sparar verkligen energi på att bara göra det och sen vara nöjd istället för att gå omkring och tänka "sen ska jag ....", "sen ska jag....".
Idag var det dags för home blessing hour och en vecka i sovrummet. Jag är redo att sätta igång! Fast jag har fortfarande svårt att få in rutinen 15min decluttrande om dagen.
Idag fick jag med de två äldsta barnen på 1h HBH. Vi var alla mycket nöjda när vi var klara! Ska se om jag kan köra några av flyladys utmaningar för barn på dem, men dagens var att rensa under sängen och det är bara pappan i huset som har grejer under sängen.
Rutiner som funkar: Tvätta, fixa köker på kvällen, plocka undan efter mig med en gång. Börjar bli bättre på att vika in tvätt med en gång.
Rutiner jag inte lyckats få in än: Decluttrandet varje dag. Det behövs verkligen men jag är inte där än.
Sent igår textade en kompis att jag och minstingen inte kunde komma hem till henne som planerat eftersom hennes man var sjuk. Så nöjd att jag lugnt kan säga "men vi kan vara här istället" och jag behövde inte panikstäda eller plocka eller nånting! Innan hade jag fått flänga runt som en galning på morgonen men inte nu.
Pallas: Du är verkligen jätteduktig på alla plan. Babysteppar du verkligen, det känns som om du plöjer fram i sjumilakliv medan jag själv kryper fram i myrsteg. Det är inspirerande att läsa om alla dina projekt!
Oj va dålig jag har varit på babysteppandet. Bättre tag den här veckan hoppas jag. Jag har i alla fall skurat köksgolvet idag för det behövdes verkligen! Måste ta tag i HBH senare idag, jag försöker involvera barnen i det. Jag har i alla fall inte kommit efter med tvätten och det blir inte mer clutter (inte mindre heller visserligen).
Jag ska banne mig få till det där med 15 min om dagen.
Jag känner att jag bara blir arg på resten av familjen som inte nappar alls på det här med att ha det renare och finare hemma. De slänger glatt grejer överallt, struntar i att ställa in i diskmaskinen etc etc. Gahh!!!
Sockerstinn: hoppas att ni snart mår bättre! Man orkar faktiskt inget alls när man har influensa, bara vila och kom igen. Tänkte säga som Flylady: "du ligger inte efter" men om det är barnkalas på gång så kanske det inte stämmer så bra.
Själv har jag slutat vara arg och gått på arbetsrummet där det finns pappershögar så man nästan blir kvävd. Jag tog en ganska lång stund men slutade innan jag kände mig övertrött på det. Hoppas kunna fortsätta imorgon igen. Jag SKA komma till botten.
Mitt bästa tips ang papper är nog ta det med en gång. Skulle ha gjort det själv bara och inte väntat flera år....
Jag tror att nästa veckas zon är sovrum
Ok, nu kanske jag börjar bli lite bättre på det där babysteppandet. Jag har idag bäddat, s&S, strukit, tömt diskmaskinen, kört och hängt en tvätt, dammsugit nere. Nu gäller det att få ordning på decluttrandet. Eftersom vi ska flytta från ett hus i Skottland till en lägenhet med 3 rum i Sverige i sommar så MÅSTE jag gå igenom grejer och slänga.
Nu har jag swish and swipat varje morgon i flera dagar. Undrar om det räknas som att jag fått in vanan. Tror inte det än. Vi har 3 badrum och en toa så jag tänker att om jag gör det varje dag men inte varje badrum så får det vara bra så. Har också börjat gå igenom saker i sovrummet och slängt massa av mina kläder som bara åkt in och ut i sommar/vinterlådan. Rensat ut massa för små barnsaker också och hoppas på att bli av med lite när mina bokklubbstjejer kommer hit. Annars blir det skänka på dem.
Angio, trappor och låååång promenad funkade på mig. Kändes det som, fast det var ju trots allt BF så.....
Jag har i alla fall fortsatt rensa kläder, slängt massor, skänkt och hoppas på att bli av med en del barnkläder idag. Jag har swish and swipat men inte gjort någon WBH igår, får ta det idag. Eller åtminstone vardagsrummet ordentligt innan det kommer folk.
Projektet för idag är också att tvätta/göra iordning lite bebisgrejer för försäljning. Idag sålde vi gungorna, det går inte att flytta med till lägenhet men barnen var INTE nöjda.
Vet inte om jag vågar säga det men det verkar verkligen som om jag fått in swish and swipandet som rutin. Ser mycket snyggare ut i badrummen här nu. Inte tar det jättelång tid heller. Idag har jag dessutom sorterat garderoban i 15min. Det är nästa svåra Flylady rutin att få till. Jag vet inte hur jag inte lyckas få till 15min /dag men svårt är det. Det ska, MÅSTE, bli ändring om vi (jag) ska hinna gå igenom det mesta innan flytten.
Jag måste säga att det här swish and swipe-andet verkligen ger resultat! Det ser mycket trevligare ut i badrummen nu. Alla dagar dessutom.
Fortfarnde verkligen inte kommit igång med 5-min room rescue eller 15min sorterande eller uppdrag. Jag måste ta tag i timern och sätta igång. Imorgon....