• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • nuharjagbytt
    Johanna S skrev 2012-01-09 14:39:56 följande:
    Jag har haft en lite dipp i städandet.. men jag har ändå försökt att hålla sinken skinande och har plockat upp leksaker och dyl från golv.
    Jag har tappat lite motivation, är det någon som känner likadant efter ungefär en vecka? Jag måste verkligen fortsätta trots att det tar emot.

Det är i alla fall mycket mer städat än jag började men jag är lite rädd att jag ska falla tillbaka.
    Jag har inte kommit så mycket längre än till att shina sinken och lite hotspots. Men det viktagaste är att jag håller efter där jag redan städat. Jag tycker att den rena sinken inspirerar mej till att plocka på andra ställen också.
  • Runguska
    Jojjanna skrev 2012-01-09 16:15:48 följande:
    Seroc: Vilken härlig ordning du fick i lådan!!!!  
    Tack, får se hur länge det håller sig så, förhoppningsvis länge!

Körde även lite i diverseskåpet så nu ser det också helt okej ut.
  • Chianti
    Johanna S skrev 2012-01-09 14:39:56 följande:
    Jag har haft en lite dipp i städandet.. men jag har ändå försökt att hålla sinken skinande och har plockat upp leksaker och dyl från golv.
    Jag har tappat lite motivation, är det någon som känner likadant efter ungefär en vecka? Jag måste verkligen fortsätta trots att det tar emot.

Det är i alla fall mycket mer städat än jag började men jag är lite rädd att jag ska falla tillbaka.
    Nej ännu känner jag ingen dipp. Men jag har bestämt mig för att shina sinken och bädda sängen varje dag och vara stolt över det. Känner jag att jag inte orkar/hinner/vill/kan göra andra städsaker så ska ändå dessa två hinnas med och jag ska vara stolt över det. Glöm inte hur viktigt det är att vara stolt.

Jag tittade på dina tidigare poster och du har verkligen varit glad åt dina babysteps. Se till att inte tappa den känslan! Och gapa inte efter för mycket. Att shina sinken varenda dag i en månad är ett rejält kliv framåt för nån som levt hela sitt liv i oreda! Så tänker jag i alla fall. Och så får vi hjälpas åt att peppa varandra här. Januari är en skittråkig månad, låt oss göra den lite roligare tillsammans i världens bästa tråd. Solig
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • sommarblomma1
    nuharjagbytt skrev 2012-01-09 16:13:40 följande:
    Bra tips! Kom på att jag har en blomflaska med såpa vatten går det lika bra? Annars häller jag ut det och tar diskmedel istället, utan parfym.
    Ja såpa går nog alldeles utmärkt det också!
  • Tahu

Är fortfarande med, men trött som 17 nu när jag börjat jobba igen. Som tur är har maken hakat på hyfsat, så diskbänken var helt ok och så hade han dammsugit också innan han gick på sitt kvällspass. Tog lilltoan på någon minut eller två och fixade diskbänken efter middagen, satte också på en tvättmaskin med torktumlartvätt. Men nu vill jag nog hellre bara sova faktiskt. Tycker @Pallas tankar om att ta det lungt låter skitbra just nu!

Pallas skrev 2012-01-09 12:35:50 följande:
    Jag kommer fortsätta satsa på diskbänksputsning och kanske enstaka hotspots, men inte ge mig på de större grejerna ännu. Jag märker att köksbestyren automatiskt smittar av sig på andra områden och jag har inte bråttom med att lära mig plocka undan. Eftersom jag inte lyckats med detta på nästan 40 år, så gör det nu inget om det tar tre år att få in rutinerna så att det "glänser jämt". Då kan jag ändå ha ett snyggt efterhållet hem i sisådär 30-40 år till. 
    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Tahu
    Tahu skrev 2012-01-09 20:49:04 följande:
    lungt låter skitbra just nu!
    "Lugnt" såklart kan fan inte stava ens!
    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Euphoria85
    Runguska skrev 2012-01-09 13:28:50 följande:
    Diverselådan fick sig en omgång!

Sorteringsfacken kommer från IKEA och kostar 5:-/st! (Hade liggande!)

haha känner igen diverselådan
    fast vår har vi döpt till alltiallo lådan
    den funderar jag på att rensa ur varje gång jag öppnar den...
    fast gör det aldrig då det är för tråkigt/jobbigt
    fast egentligen vill man ju hellre ha en alltiallo/bra att ha låda
    med ordning!

själv kämpar jag på med att skina sinken
    och en maskin tvätt omdagen!
    bara att komma hem till en ren diskho och diskbänk gör mycket för humöret
    och det gäller oss alla här hemma!
    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • Luktärten

Jag tror också på det här med att inte skynda på för fort. Det är bättre att få in rutinerna med hot spots och sinken innan man går vidare. Jag kan tänka mig att Fly Ladys avsikt med baby stepsen i början är att bygga upp en lust att hålla ordning och städa.

Jag själv längtar väldigt efter att få decluttra och room escapa men jag försöker att hålla mig till schemat just för att jag inte ska tröttna helt och återgå till gamla vanor.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!