SockerStinn skrev 2013-01-06 16:46:26 följande:
Det tar lika lång tid att ändra vanor oavsett åt vilket håll det är. Jag har kommit en bit under året. Fått in flera viktiga rutiner varav en varit att begränsa mig; inte mer än 2 maskiner tvätt om dagen.
Kan lista funka för dig? Skriv en lista och prioritera 3 saker som ska göras samma dag. Bara tre saker. Gör först sak A, sedan B sedan C. Inget nytt för göras innan dessa tre är avklarade och sen får man sätta nya A.B,C framför.
För att det ska funka behöver man ha saker som aldrig hamnar på lista dock, utan som hör till rutinen. Mat, tvätt, fodra hästarna, hämta barnen... Bara saker som är utöver rutiner listas, t.ex. att laga bilar,
Ja, kanske kan funka. Jag ska försöka skaffa mig verktyg för att fixa det här i år.
Har röjt i garderoben så jag kan lägga in tvätten. Och då har jag varit jättenoga med att inte stressa, inte starta några onödiga kedjereaktioner (som att sortera ut kläder jag inte använder eller sortera papper) och inte avvika från uppdraget. Tog en halvtimme, då var det inklusive att tömma en bokhylla i vardagsrummet och flytta in den i klädkammaren. Fick plats med allt som stod löst i hallen och i klädkammaren i hyllan, det blev bra.