Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Nano07 skrev 2012-09-20 21:22:51 följande:

Jösses bilar är inte min grej kan jag säga. Har sparas pengar för att kunna skicka den på lagning om det behövs, varken jag eller karl kan nåt om det  :D

Var det inte du som funderade på att ha städhjälp? Kanske vore en idé om du drar så pass stort lass själv med städning, fast plocka måste du ju göra iaf innan de kan komma åt att städa....
    Mja, bilar har väl inte heller varit min grej, men jag har varit tvungen att lära mig, eftersom vi inte har råd att lämna in på verkstad. Den lilla gula bilen fick 11 tvåor på besiktningen senast, det hade kostat multum att fixa till på verkstad. Jag köpte grejer för 1500 spänn och fixade allt själv utom att svetsa.

Jo, jag har funderat på städhjälp (har ju varit RUT:are själv förr), men det är plockandet jag blir galen av. Städa kan jag. 
  • Pallas

vb mrsIce!

You know the drill: baby steps!

På 9 månader har jag lärt mig att hålla rent i köket, hänga upp min jacka i hallen när jag kommer hem samt hålla badrummen i skick. Inte så mycket när man sammanfattar det så här, men för mig är det oerhört stora grejer!

• Pallas
    Ms H skrev 2012-09-24 22:08:59 följande:

Jag gillar det där med jackan Glad
    Jamen eller hur! Det var jackor överallt förut. Nu hänger de alltid där de ska. I'm a slow learner...
  • Pallas
    mrsIce skrev 2012-09-25 19:55:08 följande:
    Pallas: Tack!! Om jag hade haft kök, jacka och badrum underkontroll så hade mitt hem nästan sett städat ut
    Som sagt, det har tagit nio månader för mig att komma hit. Jag gör inte köket varje dag och inte heller badrummen, men det är fint här betydligt oftare och betydligt mindre grundrörigt än innan. Jag har ju inte kunnat hålla ordning på trettio år, så det här är stora grejer som åstadkommits tack vara den här tråden och all pepp! 

Kör mjukt, välj något som du skulle vilja komma tilllrätta med och bryt ned det i små moment. Börja med ett moment i taget och ta det i två-tre veckor (eller så länge som det behövs). Lägg till ett litet moment när du klarar det första utan större mankemang. Det behöver inte gå fort, det handlar ju mindre om att städa än om att ändra beteendemönster. Det tar tid.
  • Pallas
    Fantasia78 skrev 2012-10-21 19:05:47 följande:
    Låter intressant. Det innebär att man måste plocka undan innan roboten kan börja dammsuga, eller hur?
    Hur styr man var den dammsuger, d v s kör den runt på fria ytor ett tag tills den inte hittar mer? Eller programmerar man in vilken rutt den ska gå (så att den inte av misstag råkar köra ner för trappan på andra våningen och "slår sig i trappan på väg ner"?

(Jag vet ju inte hur en robotdammsugare fungerar, som ni märker... Tomte)

Roomban känner iaf av trappor automatiskt.

http://www.robotexperten.se/info/robotdammsugare 
  • Pallas

Jag funderar på att starta eget inom RUT-sektorn, men då borde jag väl föregå med gott exempel kanske...

• Pallas

Här har det banne mig sjangserat helt och hållet. Har varit ledig i dag och borde ha städat inomhus, istället har jag varit utomhus sedan kl 10.30. Har bytt kupéfilter på min nya bil (var tvungen att riva halva inredningen), där gick ett par timmar, mockat, klippt hästen så hon ska gå att rida på (3 timmar), hämtat hö (1,5 h), hämtat barn (30 min), åkt och fått nya däck på lilla bilen (2 h) osv osv. Har också lagat en gourmetmiddag bestående av havregrynsgröt, översett barnens skolväskpackning, duschning och yadayada. Har även beställt handbromsbackar till BMW:n, som ska bytas på lördag.

Köket ser ut som fan. Vardagsrummet ser ut som fan. Tvättstugan ser ut som fan. Garaget.... aaaaaaaaaaa. Sovrummet har dammat igen. Förmodligen är toaletterna sunkiga också. 

Jag skulle behöva duscha själv, men känner att jag måste ta itu med köket först. Kanske det känns bättre sen? (I wish...) Inte lär det bli bättre sen heller, för jag har råkat gå och bli chef på jobbet. Iofs kommer det innebära ett rejält *katching* i kassan, så jag kanske kommer ha råd med RUT...

• Pallas

Tack Sockerstinn! Det känns jätteroligt och spännande. I princip betyder detta att jag nu kommer få betalt för allt det jag redan gör, det känns ju smutt!

Men hemmet... fan. Sinken iaf shinad, en diskmaskin igångkörd, liksom en tvätt. Sopat golvet i tvättstugan och köket också. Körde tandborstning på ett barn medan det andra övade på pianoläxan och borstade tänder på det andra medan det första duschade av sig hästhåren (han har varit med i stallet och tagit reda på pållans vinterkostym). Sen blev det handdiskning medan det första barnet läste sin läsläxa. Nu ligger de i sängen och är oroväckande tysta, faktiskt. Hoppas de somnar! Nä... nu hör jag ända hit hur de "viskar"...

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!