Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

SockerStinn skrev 2013-05-26 20:58:46 följande:
    Vårt vardagsrum behöver verkligen piffas, gärna till en billig penning. Var kan man hitta inspiration? Har en stor vit vägg som behöver lite tavlor, ljus eller vad som så att det inte bara är en stor vit vägg med tre malplacerade tavlor i varsin ände (hade möblerat annorlunda innan). Jag är verkligen helt värdelös på heminredning, och maken är inte mycket bättre han så det ser ju ut därefter.

Nått som jag tycker är himla snyggt är att spänna upp snygga tyger runt en träram. Billigt är det också, om man väljer "rätt" tyger".
  • Ms H

Nu har plåstersäsongen inletts här (dvs trägdgårdssäsongen). Har igen upptäckt att jag alltid får leta (och blir irriterad) efter rätt storlek. Nån som har nån vettig lösning på vad man kan förvara plåster i, där man kan ha varje storlek för sig?

• Ms H

Sagis, tack för inspiration, det sär tål att tänkas på!
    Pallas, jaganvänder oftast mindre plåster, s de där passar mig tyvärr inte så bra.

Nu sitter jag på altanen med lite lunch. "Fina" gula blommor skrattar åt mig på hela gräsmattan och jag är väldigt sugen på att gå och dra upp dem. Men, har viktiga saker att göra både idag och på torsdag, s jag fr helt enkelt inte slita ut mig idag. Men tror inte att de smiter ifrån mig, går att ta dem sen :)

• Ms H
    mrsIce skrev 2013-05-30 19:21:21 följande:
    Här hemma går det med myrsteg framåt, blir dock jätteinspirerad av alla här inne och framförallt vad mkt som hinns med om man bara gör det, istället för att spendera livet på att fundera på vad man ska göra.

Kom iväg en sväng till ikea i förra veckan och köpte de där lådorna till Malmbyrån (skrubb?). Så nu är en låda i båda barnens byrå välstädad och tröjorna rättvikta!

Vi ska åka en vecka på charter, så tvättmaskinen går för fullt (ligger/låg ganska långt efter med tvätten efter en vecka med magsjuka i huset, 1-2 maskiner om dagen med 60 eller 95 gradig tvätt kördes). Ngn som har ett bra tips på hur man får det som inte hamnar i resväskan i resp byrå/garderob istället för vardagsrumsbordet? Funderar på att plocka in all tvätt och gå igenom det som ska med sedan från lådan, så kanske jag slipper mkt stök, men är inte säker på att det är en hållbar plan...

Det du på en gång vid vikning vet ska med på chartern lägger du i en speciell hög, men det du inte är säker på lägger du in i skåp/lådor och sen plockar du fram det som behövs. Tänk på att man oftast tar fram mer än man behöver när man ska åka bort.
  • Ms H

Sholof: ja jag missade både hallen och vad-det-nu-var-före. Och även jag har funderar på var Linn är...

• Ms H
    Pallas skrev 2013-06-10 14:46:31 följande:
    Första dagen på semestern och jag är stressad som en apa över allt jag borde hinna... GNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !

Jag irrar som vanligt runt mellan alla projekt, samtidigt som jag hämtar och lämnar barn, fixar hästar, lagar mat, handlar, avstyr bråk, köper färg och ska måla huset, gräver upp gräsmattan, lagar bilarna, städar garaget, rensar alla hotspots, tvättar, dammar, sorterar och har ständig ångest för att inget blir gjort och jag ALDRIG räcker till! Jag blir galen och mår skitdåligt över detta. Vad är det för FEL?!

Du vill för mycket. Finns inte en människa som kan göra allt det där på så kort tid som du tänker dig att det ska bli gjort på.

Gör en kopp kaffe, ta fram block och penna (eller dator/telefon). Gör en lista på ALLT du skulle vilja (eller behöver) göra. Ingen sortering, ingen prioritering, bara allt, stort som smått.
    Ta sen en ny sida  i blocket. Sortera ut alla grejer som tar mindre än 15 minuter att slutföra helt, skriv dem i en ny lista. Stryk i den gamla listan.
    Ta e ny sida. Från orginallistan sorterar du ut allt som faktsikt behöver göras; för att huset inte ska gå sönder, för att ni måste ha en fungernade bil osv. (Att damma och utrota hotspots hör inte hit). Stryk dessa saker i den ursprungliga listan.
    Övriga saker på orginallistan kan du kanske också kategorisera, till exempel i "kul att utföra", "sånt jag kan göra en regnig dag", "bra att göra när solen skiner" och så vidare.

Sen är det dags att göra nått, ta en eller några saker från "mindre än 15min"-listan och gör detta medan du funderar på vad på "måstelistan" du ska börja med så fort tid finns för att göra nått lite större. 

Gör sen EN sak i taget, slutför den helt (eller om det är nått som tar lååång tid, typ måla huset, bestäm delmål och slutför en etapp innan du går vidare till en ny punkt på nån lista.    
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-06-10 18:20:23 följande:
    Puh, det känns lite, lite bättre nu. Har skottat ur och fixat till ligghallen i vinterhagen, för nu har hästarna flyttat till bete och andra hästar ska använda hallen. Det var också en sån där energitjuv. Nu ska jag ta hand om den där attans gräsmatteremsan medan maken lagar mat.

Jag vet ännu inte när jag ska åka upp till barnbarnet, men nån gång till helgen blir det nog. Tåg är ett jäkligt bra tips, ska absolut kolla på det alternativet! 

Om du berättar vilka dagar som är aktuella att resa, mellan vilka orter du ska åka och hur många ni är (ålder på barnen), så kan jag sätta mig och kolla lite på resealternativ.
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-06-10 18:21:11 följande:
    Tack förresten, tjejer, ni är guld värda! Grinar en skvätt för att ni är så fina! (Undrar om jag ska ha mens eller nåt? )

Hehe, ja så är det nog (mensen...) Tungan ute

Har sagt det många gånger förr... det är så trevligt att hänga i den här tråden!  
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!