Inlägg från: Luktärten |Visa alla inlägg
  • Luktärten

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Grappa skrev 2013-10-20 22:27:20 följande:
    Du kommer inte komma iordning på en vecka med grunden nej. Fokusera på att fixa för festen och börja med flylady veckan efter,

Nu har vi alla olika förutsättningar här i tråden. Många saker som styr t ex familjesituation, arbeten, boende mm. För mig tog det ganska precis 1 år att gå igenom hela huset och decluttra och lära mig att shina zinken och ta bort några hot spots.

Nu har jag snart hållt på med zonstädningarna 1 år och jag ser klara framsteg. För varje gång zonen kommer tillbaka desto lättare är det. Mitt mål för nästa år är att få med det där extra rummet som finns med i vissa zoner. Så fort går det inte, iaf inte för mig.
  • Luktärten

Håller med flera andra i tråden. Kul att se dig igen Linn! Kul även att din fina blogg är igång igen. Har varit in och läst och ser mycket fram emot receptet på Coca-cola grytan!

Jag har också haft en down-period och inte gjort så mycket väsen av mig. Zonstädningen de senaste veckorna har inte allst fungerat och jag är helt borta borta var vi är, även om jag misstänker köket starkt! Trots det ser det ganska bra ut på ytan här hemma. Håller efter som en igel och plockar både morgon och kväll för att det inte ska stöka till sig. Har dock 2 problemrum som jag aldrig får ordning på känns det som.

Grovköket; ett rum som alla passerar flera gånger per dag. Just nu kläder och skor för alla väder, det betyder typ allt från foppatofflor till vinterkängor. Tunna jackor till tjockaste vintermössan. Skolväskor och jympaväskor, träningskläder i drivor. Gissa hur det ser ut där...

Kontoret; min stora akilleshäl. Med älskade ungar som älskar att pyssla strös det allsköns alster över hela golvet. Hot spoten som tidigare var uppepå micron i köket är finns nu på skrivbordet. Plus allt annan som av nån anledning samlas i detta problemrum.

• Luktärten
    sholof skrev 2013-11-05 23:59:10 följande:
    Känns precis som det har varit hos mig. Även om zonstädningen inte har funkat alls, så har vi hållt efter hemmet så att det alltid är rent o fint, hyffsat iaf. :)

Vårt kontor är likadant, och jag försöker hitta på den ena lösningen efter den andra och det blir väl lite bättre för varje gång. Barnen är där ofta o pysslar, ritar klipper o klistrar. Sen blir teckningarna liggandes, och jag försöker hitta en plats för dom... Snart funderar jag på att ställa en låda där så att de får lägga alla sina papper där, så kan man slänga allt på en gång ;)

Pennorna m.m. verkar oxå vara svåra att få tillbaks på sin plats, får väl tjata mer. Sen har vi 2 katter som gärna vill sova inne i kontoret, så deras päls o annat de drar med in hamnar ofta på skrivbordet.      
    Ja, just ja. Vi har ju småtjejerna (2 marsvin) också som gärna smiter in på kontoret när ingen ser och ibland lämnar små spår efter sig...
  • Luktärten

Linn: Nu har jag läst ditt inlägg om förvaring av barnens alster. Fotoboken måste jag anamma tror jag. Mannen har faktiskt scannat många av barnens teckningar och att göra en bok av det hela skulle vara riktigt roligt.

Undanplockning av skor och jackor står på schemat, men just nu skiftar det så hiskeligt i temperatur så det mesta används fortfarande nån gång varje vecka. Enda fördelen med minus och snö är väl att iaf några saker kan tvättas in för säsongen.

• Luktärten
    Angiehults skrev 2013-11-11 19:43:32 följande:
    Tog tag i ugnsgallret idag. Klockade mig själv och det tog 3:46 minuter. VARFÖR har jag skjutit upp det i flera månader???
    Inte ens fyra minuter för guds skull! Ibland blir man så trött på sig själv... Men nu är det gjort i alla fall. La till en minut extra och fick en skinande ren diskho också. Alltså, det är inte klokt att man inte tar tag i sånt tidigare. 

angiehults.blogspot.se/2013/11/dagens-insats-... 
    Ännu ett bevis på att DING äger!
  • Luktärten
    Pallas skrev 2013-11-11 20:51:35 följande:
    Vi hjälper varandra, det är bland annat det vi behöver för att hålla tankarna i styr!

Så sant. Den här tråden är helt underbar! Stöd, tips och ett ventilhål.
  • Luktärten
    Linn77 skrev 2013-11-12 23:31:22 följande:
    Angående duschkabin, hur gör ni rent era duschkabiner? Jag tänker då på dom där vattenstänksfläckarna.
    Jag tycker Kalkosan är det som funkar bäst hos oss. Då är det iofs ingen duschkabin utan en glasblocksvägg där vattenfläckarna syns väldigt väl. Brukar spruta på, låta verka en stund och sedan skrubbar jag av med favvoborsten på skaft från Vileda.
  • Luktärten
    Linn77 skrev 2013-11-15 11:16:02 följande:
    Sista dagen i badrumszonen. Denna vecka har jag gjort lite varje dag, dvs ett par minuters Kellys uppdrag/dag i badrummet. Nu återstår bara att moppa golvet sen är det städat. Gillar precis som ni andra att bara några minuters jobb per dag ger resultat i slutändan. Senare ikväll reser vi till lantstället. Får bli en snabb badrumsstädning där imorgon. Vad har ni för helgplaner?

Här blir det en tur till köpcentrat. Inte min favoritsysselsättning precis men nu har jag samlat ihop så många ärenden att det är dags. Dessutom tänkte jag passa på denna helg eftersom jag misstänker att det är lite mindre folk iom att barnbidraget kommer nästa vecka.

Har även tänkt att jag och tjejerna ska göra lite pärlplattor med jultema. Såg så söta stjärnor gjorda av rörpärlor som ska tänkte testa att tillverka.

En tur till återbruket, besök hos mormor, träning och jobb står också på schemat.

Hmm, verkar bli en intensiv helg ser jag nu, men vi får ta det som det blir.
  • Luktärten
    tuuliz skrev 2013-11-14 17:54:55 följande:
    Mätt i magen, har vilat lite. Ska lite snabbt ta disken nu och gå iväg på ett möte. Ska banne mig göra rent toaskåpet sen! Lägger mig inte innan! Kommer tillbaka ikväll och berättar vad som blev gjort och vad som inte blev gjortGlad

Hur har det gått tuuliz?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!