Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tycker det är nu efter babysteppandet det svåra tar vid. Nu ska jag plödsligt ta ställning till vad jag ska göra, hur länge jag ska fortsätta innan jag lägger på mer, vad jag ska lägga på... Idag har jag iaf påbörjat vardagsrummets bokhylla. Som vanligt vill jag slänga mer än min man går med på. Tur han inte alltid är hemma

• SockerStinn
    elinaehn skrev 2012-02-04 09:59:06 följande:
    läst lattjos städtips här! men undra rändå om ni kan ge mig konkreta råd för hur jag ska röja dotterns rum. jag grejar det inte. jag kan gå in o ta ut smågrejer som rä uppenbart skräp. gamla max-leksaker som hon int ekomemr sakna o halvritade papper o sånt. inga problem. men allt annat? hur rensar man saker? rummet är så fullt o det ligger hyfsat sorterat o snyggt men så otroligt mycket, borde bara rensas!! men jag fattar itne hur man gör. hittar alltid skäl till att spara saker framme... typ "ja men pixiböckerna kan vara skoj nu igen när hon börjat kunna läsa själv" "tusen bilar är skoj när kusinen komemr på besök"...
    råd tack? 
    Jag har tagit enl flylady och det funkade eftersom man tar ut allt och sen plockar tillbaka, innan har jag försökt att ta bort bara det som ska rensas ur. Behåller inget om och utifall att, det kommer alltid in nya leksaker så ingen idé att behålla något som kan bli bra i framtiden. Sen jag rensat ut en låda halvdana böcker slipper jag läsa samma bok varje nattning, för nu finns bara intressanta böcker kvar för barnen att välja mellan. När bäbisleksakerna rensades bort hittade pojken garaget och tågbanan och massa annat att leka med istället. Visst, man behöver inte slänga allt man själv tycker är sådär, men tillräckligt mycket kan rensas bort för att allt ska kunna få en egen plats så barnen ska kunna plocka undan och hitta sina saker.
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-04 08:59:33 följande:
    Trist det där när andra förstör det man lagt ned en massa energi på, men jag brukar tänka på det som med biltvätten - nog fan blir det snöslask timmen efter att man gjort sig till att tvätta bilen, men det är inte så mycket utseendet som vad rengöringen faktiskt gör i fråga av  bevarande av materialen i bilen. 
    Min man frågar ofta "ska vi verkligen torka av golven nu innan baket/lunchen/middagen...?" Jag brukar svara att det kommer alltid ny skit men då är det i alla fall bara ny skit, så blir det inte äckligt fast det är smutsigt igen efter en timme.
  • SockerStinn

Nästa vecka ska det bli lite mildare så imorgon ska här frostas ur frysen hur många timmar tar det? (en regält isig en, vår frys isar på sig regält på bara ett halvår)

• SockerStinn

Ah, trodde etisk rensning var när man rensade ut mat som fått ben och börjat gruppera sig i olika mögel-falanger.

8 timmar!? Bäst att köra igång direkt efter frukost nu då - dags att göra ett flylady-undantag och skjuta på duschen. 

• SockerStinn

3 timmar för att tömma frysen, avfrosta (koka vatten, torka, försiktigt lossa is), disk och märka upp lådorna, dra fram frysen och städa golvet under den, torka ovanpå. Nu väntar jag på att den ska bli kall. Och på att jag ska få ork att rengöra framsidan. Hoppas dymo-märkning sitter kvar när det blir kallt. 

• SockerStinn

Och en timme för att baka rensafrysen-bär-paj  

Hmmm, nu ser kylen extra smutsig ut när frysen är så ren. Tur köksveckan börjar nu så kan jag ta den med. Egentligen ska man ju rensa färdigt först, men jag är så sugen på att rengöra kyl och ugn nu! Det händer ju inte så ofta att jag är sugen på så bäst att passa på! Dessutom ser det som VAB imorgon, då är det perfekt att ta ugnen. Om grabben är lika hängig då som idag och är nöjd med att bara sitta i soffan medans jag gör annat vill säga. Är han piggare får jag tänka om! 

• SockerStinn

Sonen sover ffa, och jag har hunnit
    -duschat, sminkat mig och ätit frukost. (Har pyjamas på mig) 
    - tvättat och hängt upp, kört igång en maskin, vikt gårdagens tvätt.
    -renbäddat barnens sängar
    -rengjort ugnen först med såpa, sen med ugnsrengöring och nu ångbadar den.
    -lagt mig i sängen och vilat 10 minuter
    -druckigt ett glas vatten.

Puh!

Jag brukar ta sovmorgon när jag VAbar eftersom natten i regel inte ger så mycket sömn, men nu var det mest krupp fram till midnatt och sen två kosta uppvaknanden, så det var ju inte värre än en vanlig natt Glad jag klav upp i vanlig tid. Och att maken tog dottern till förskolan så grabben får sova ut

Gör mig redo för en kombinerad WBH och planerar-dag. Körde fast i veckomenyn för jag var så trött igår kväll, och kände att alla recept var för tidskrävande och ansträngande.
    Bäst att sitta still i 10 min till för att orka med resten av dagen sen Kaffe 

• SockerStinn
    KungligtSnygg skrev 2012-02-06 11:38:49 följande:
    Hej! Jag behöver er. Jag hakar på nu, om ni fortfarande kör på samma idé. Jag flyttar rätt ofta (student som hittar mindre bra bostäder till hutlösa priser) och har stökigt delvis för att ingen kan hjälpa mig ta hit mina möbler från ett svindyrt hyrt förråd. Har alltså ingen förvaring. :S Bara en säng och sunkigt skrivbord. Delar bostad med flera andra varav en enda har möblerat resten av huset med äckliga grejer hon har fått av någon som skulle slänga allt. Känns svårt att städa när man vet att det aldrig blir fint så länge de där svinfula möblerna som ingen sitter i, finns kvar. Det är så tråkigt att det är så, för vi bor i ett riktigt fint hus med öppen spis, stora fina fönster med kvällssol, och så dessa vidriga soptippsmöbler i gult och brunt!!! På det en naken energilampa! Otroligt frustrerande. Ingen vill vara i vardagsrummet men ändå vill de behålla möblerna. Jag börjar med mitt eget rum dock. 
    Välkommen!
    Jo, vi kör fortfarande på samma idé. Jag har bara hopplöst svårt att h ålla mig till planen allt som oftast. Svårt det med transporten som student. Jag hade tur som hade hjälp med sånt av pojkväns pappa när helst det var något. Han var en sån som älskade och köra bil och man gjorde honom en tjänst när man bad honom köra en

Har fortfarande inte kommit på mat till helgen, men spisen är i alla fall skinande ren Drömmer Hittade alla bitar utom en under spisen, så även städning kan vara desluttring Samma under frysen igår; 5 magneter och en brio järnvägsbit. Undrar vad kylen kan gömma? Nej! Veckomeny var det nu!!
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-06 22:52:50 följande:
    Fick en smärre chock när jag öppnade kylen för att göra en nattmacka. Jag insåg nog inte allvaret förrän jobbet var klart. Samma chockerade uttryck får jag i ansiktet när jag går ut i mitt garage, som jag fixade sist jag var ledig. Helt galet, jag känner knappt igen mig! ALLT är så mycket snyggare och bättre!
    Haha, som jag nr jag öppnar frysen. "What, den kan inte vara på, den är ju inte full med is"  hinner jag tänka en halv sekund varje gång jag öppnar den. Det brukar dock "laga" sig på en vecka eller två
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!