Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Blomman123 skrev 2012-01-28 21:44:44 följande:
    Det där med veckovis röjning i rummen lät riktigt smart! Idag har jag hunnit med att röja i vardagsrum och i kök, men båda är halvklara (eller halvt ofärdiga), men jag hinner klart i morgon. Hade ju varit smart att fokusera på ett ställe i taget .
    Shit vad effektivt! Har du verkligen gått igenom allt?? Eller du kanske menar room rescue och inte declutter??

Jag har innan rensat, men märker nu när jag tar ut varenda liten pryl och tar beslut om var och en av dem så slängs det mängder med mer saker. Känns bra att ha ett bestämt shema att gå efter så man vet var man är i ett rum och ffa var man ska rensa härnäst, behöver inte ödsla tid på att bestämma vad jag ska ta. Jo vilket extra rum när man är i zon 3 (badrum plus ett extra rum) och i zon 5 vilket av rummen jag ska ta första gången (varannan gång vardagsrum och varannan allrummet). 
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-01-28 22:58:35 följande:
    Det blev ingen ridning, jag var för trött. *snyft* Får rida ut i morgon bitti istället.

Dock har jag lagt in all torr tvätt och byggt ihop en av de där BODÖ-ställningarna tillsammans med sexåringen (som lider av Dunning-Kruger-effekten...). Det kommer bli görsnyggt!

Borde ta köket också... *ynf*
    "Don't crash and burn" Ett sånt jätte-röj märks väl ett par dar, sen är du på banan igen
  • SockerStinn
    Luktärten skrev 2012-01-28 23:28:16 följande:
    Nu är disken borta och allt är undanplockat efter kvällens gäster. Känns skönt att ha det undan inför frukosten i morgon. Så imorgonbitti kan oväntade gäster dyka upp utan att jag behöver skämmas.

Jag har funderat på det här med olika zoner varje vecka. Kan någon förklara för mig hur man delar in bostaden. Har man lika många zoner vare sig man bor i en liten lägenhet eller stor herrgård? Jag har inte lyckats räta ut frågetecknen inom detta område.
    Samma antal zoner, så man tar sig ett varv runt på samma tid. Dock kan man ju slippa delar i en zon om man bor litet, eller få väldigt många rum att välja mellan när man kommer till "badrum plus ett rum till". Jag tycker inte det är ok att städa så sällan i barnens rum, de är inte tiööräckligt stora för att städa där själva så jag tänker ta båda de rummen som extra-rummet. lite synd om tvättstugan bara som hamnar utanför zonerna Obestämd Dammsuga och damma gör man visserligen snabbt i alla rum varje vecka, så det kanske är ok? Åh, så svårt det där! Man får väl börja och justera lite vareftersom innan man vet hur man vill ha det.

Ang. "dammsug enbart i mitten av rummen" undrar jag om inte hon menar att man ska dammsuga där det inte står möbler (möbler runt alla väggarna i hennes hem?) för under zon-städning ska man ju flytta på ALLA möbler  och ta bort ALLA mattor vid städning. Kan ju säga att våra tippskydd sätter effektivt stopp för det. Och det kan min rygg vara tacksam över!
  • SockerStinn

Åh, åter frisk (så gott som) och tillbaka i rutinen. Kändes genast bättre när jag började dagen med en dusch. Och extra skönt när det en halvtimme senare kom oväntat besök! Kunde bjuda in på en kopp kaffe utan att skämmas Det gav mig extra energi så när besöket gått satte jag fart med WBH (eftersom jag inte kommer kunna det imorgon) och hade iaf dammsugit och torkat köksgolvet innan nästa oväntade besök kom Skrattande Och nu har jag avslutat med att byta lakan och handdukar. Menyn för veckan är klar, handlat har jag och skrivit påminnelser för varje dag för att veckan ska gå ihop. 
    F-n vad jag är bra Skål  Nu gäller det bara att hålla sig till planen, något jag inte alltid är mästare på. Jag har en tendens att bestämma mig, bara för att sen göra precis tvärt om, fråga mig inte vad det gäller.

Ska testa att laga hel kyckling i ugn och låta räcka i tre dagar, helt i flylady-anda. Dock på två kycklingar, och utan hals. Så lite andra recept än på sidan. Vad jag saknar crock-pot! Är det någon som vet om de finns i Sverige och vad de i så fall heter? Så praktiskt att bara slänga i ingredienserna på morgonen, och sen ha maten klar när man kommer hem från jobbet! Jag vågar iaf inte lämna maten i ugnen utan tillsyn. I så fall i lergryta över natten, och sen ha i kylskåp under dagen och bara micra. Kan det vara nått?? Finns det sånna recept som man kan ha inne så länge i ugn? Jag kommer barapå tjälknöl, men den ska sen ligga begränsad tid i saltlake, så det finkar ju inte heller om man ska jobba nästa dag. 

• SockerStinn
    Pallas skrev 2012-01-29 22:56:47 följande:
    www.acreto.se/Crock-Pot/Slow-Cookers
    TAAAAACK!!!! Nu ska jag bara bestämma mig för vilken modell. Den minsta var ju fullt överkomlig, men i minsta laget. Ofta vill man ju laga extra mål och frysa in. Men 6-pers modellen var ju lite mer kostsam. Värt att fundera på. 
  • SockerStinn

Här håller de små rörna sakta på att bre ut sig. Det börjar med att man tar allt utom en sak. Så bygger det på med en sak eller två per dag... Är bara så trött nu, och har fullt upp bara med att få mat på borden om kvällen. Men vissa veckor är väl sånna. Har iaf rensat lite idag. Hittade lite popcorn längst bak i i TV-bänken Vem vet, jag kanske orkar med en room rescue innan kudden anfaller. Det tråkiga med att ha dålig vecka nu är att det är två zoner som drabbas, för nu ska man visst köra både entré och vardagsrum. För att hinna runt på en månad gissar jag? Så man slår ihop två zoner en gång i månaden och dessa växlar?? Hittar inget om detta på sidan, bara att det plödsligt blev så under "veckans zon"

• SockerStinn
    HäxanSurtant skrev 2012-01-30 23:57:54 följande:
    Vilken käck grej

Men märklig ändå att alla är gjorda i stengods men bara två går att använda på spisen också...

www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cooker...

Denna borde vara lagom för oss här hemma, men går såklart inte att använda på spisen då. Jag funderar på att köpa en. Men vad är poängen, att de går snabbare att laga mat eller vad?
    Det går inte alls fortare, tvärt emot. maten tillagas långsamt. Under 4-8 timmar lagas maten (grytan, chillin ...) medans du gör annat. Men till skillnad från spisplattan måste man inte kolla till den då och då och röra, utan man kan tryggt gå hemifrån, eller sova. Så maten lagar sig självt medans du sover eller är på jobbet.
  • SockerStinn

Pallas: du är ju bäst!

Nöjd med mig själv, tog tröttheten till trots tag i alla små hot-spots som dykt upp på alla omöjliga ställen de senaste dagarna igår. vek undan tvätten med, precis som det ska vara.
    Det går segt idag med, men rensat lite har jag gjort. Med betoning på lite. Denna månads vana är att decluttra, så bara att ta sig i kragen och köra på

Undrar om inte månadens vana för barnen ska vara att duka av sin tallrik. 

• SockerStinn

Nu är badrummet renare än vanligt Långdusch = göra rent duschväggarna, och denna gång tog jag kaklet i duschen med. Sen hade jag duschat så länge att de var kondens i hela badrummet, så med en handduk tog jag och torkade av allt inkl väggar ända upp till taket. Bara taket och golvet kvar att stor-städa nu då Och det som inte ens är badrumsveckan. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!