Luktärten skrev 2012-01-28 23:28:16 följande:
Nu är disken borta och allt är undanplockat efter kvällens gäster. Känns skönt att ha det undan inför frukosten i morgon. Så imorgonbitti kan oväntade gäster dyka upp utan att jag behöver skämmas.
Jag har funderat på det här med olika zoner varje vecka. Kan någon förklara för mig hur man delar in bostaden. Har man lika många zoner vare sig man bor i en liten lägenhet eller stor herrgård? Jag har inte lyckats räta ut frågetecknen inom detta område.
Samma antal zoner, så man tar sig ett varv runt på samma tid. Dock kan man ju slippa delar i en zon om man bor litet, eller få väldigt många rum att välja mellan när man kommer till "badrum plus ett rum till". Jag tycker inte det är ok att städa så sällan i barnens rum, de är inte tiööräckligt stora för att städa där själva så jag tänker ta båda de rummen som extra-rummet. lite synd om tvättstugan bara som hamnar utanför zonerna
Dammsuga och damma gör man visserligen snabbt i alla rum varje vecka, så det kanske är ok? Åh, så svårt det där! Man får väl börja och justera lite vareftersom innan man vet hur man vill ha det.
Ang. "dammsug enbart i mitten av rummen" undrar jag om inte hon menar att man ska dammsuga där det inte står möbler (möbler runt alla väggarna i hennes hem?) för under zon-städning ska man ju flytta på ALLA möbler och ta bort ALLA mattor vid städning. Kan ju säga att våra tippskydd sätter effektivt stopp för det. Och det kan min rygg vara tacksam över!