Inlägg från: Luktärten |Visa alla inlägg
  • Luktärten

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Sorterandet av kvitton går vidare men jag fattar inte... hittar gamla kvitton från 2006... De åkte direkt i sopen. Det är aptråkigt men en liten stund itaget går bra och nu är jag nära mål! Om inget oförutsätt inträffar är jag klar i eftermiddag.

Barnen stack som blixtens hastighet till kompisar idag och Mannen for till jobbet i morse så jag härjar fritt här hemma. Ganska effektivt måste jag säga.

• Luktärten

Pallas, jag tror de allra flesta föräldrar förlorar nån stjärna då och då. Ibland är det tyvärr det enda sättet att få de runt omkring att förstå att man menar allvar.

Vi har kört enkel tillagad mat i sommar, tex pastasallad, färdiggrillad kyckling med potatissallad, rester från middagen dan innan. För det är ett meck tycker jag också med denna mat som ska fixas hela tiden. Tycker knappt man hinner plocka undan efter frukost så ska lunch fram.
    Kan barnen duka så att du slipper den biten?

När får du semester Pallas? Då menar jag den där tiden för återhämtning när det inte är massa måsten. När du kan ligga i hängmattan med en bok, ta en eftermiddagslur, sitta och spela Candy crush en halv dag eller ta en övernattning nån stans själv. Känner så väl igen din frustration och irritation att jag tror du skulle behöva det.

• Luktärten

Pallas skrev 2013-08-12 16:19:06 följande:
    I lördags hade jag semester. Åkte från jobbet direkt till en timmes thaimassage och sen vin och övernattning hos en kollega. Hon plockade mina ögonbryn och färgade mina fransar och lade en skitsnygg sminkning. Det var nog min "semester" för i år det.

Just nu är jag så frustrerad att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Jag får jättemycket gjort, ändå syns det inte ens att jag skrapat på ytan en gång. Jag vill bara köpa mig en etta i centrum, med fiberlina och inga barn, djur eller en pinal mer än vad som är absolut livsnödvändigt. Jag är färdig att säga upp mig från det här snart. 

Det lät iaf skönt. Mer sånt och oftare!

Se bara upp så att du inte bränner ut dig.
  • Luktärten

Nu tar jag kväller från allt vad papper och kvitton heter. Kvittona är jag f.ö. klar med. Hade som mål senast torsdag, så jag känner mig mycket nöjd. Imorgon ska jag gå igenom, eller iaf börja gå igenom, 2 högar med diverse papper, teckningar, gratulationskort mm. När det är klart är jag hyfsat i fas. All skit som sitter i pärmar är det ju ingen annan som lider av så det får bli lite pö om pö vid zonstädning.

Försöker få hem mina barn men det går inget vidare, får inte tag på nån av dem. Får njuta en stund till av lugnet... Får se vad man ska hitta på då...

• Luktärten
    sholof skrev 2013-08-12 19:24:27 följande:
    Man blir ju helt matt av att läsa allt som ni hinner med, eller inte hinner med.
    Det gäller att passa på då möjlighet finns. Nästa vecka är vi två som kommer att jobba mer än heltid, barnens aktiviteter som dras igång mm så då är det nog andra tongångar här hemma också.
  • Luktärten
    Jespis skrev 2013-08-13 08:22:11 följande:
    Yes! Nu kan jag titulera mig moster! En liten pojke (som kommer att få ärva alla barnsaker jag hittar under mina röjarräder, hihi!)

Grattis till den nya familjemedlemmen!
  • Luktärten

Anyah skrev 2013-08-13 19:16:03 följande:

Det är samma här. Det är hyfsat städat för det mesta eftersom vi redan innan hade rutinen att en av oss plockar på kvällen när den andre nattar barn.

Skillnaden nu är att för varje zon blir det mer och mer städat på djupet :)

Det är jag som städar mest delvis pga att jag tillsvidare är ledig på fredagar. Sedan sköter maken handling och den mesta matlagningen. Jag tycker överlag att vi delar hyfsat på hemmajobben.

Jag har förklarat för maken om zonstädning men han har väl ingen vidare koll. Jag har istället försökt få honom mer delaktig i kvälls/ veckorutinen. Han är en höjdare på att gå runt och plocka saker som hamnar där de inte hör hemma.

Annars är detta en vecka då zonstädning får stå tillbaka. Igår blev det inga 15 min gjorda och idag ska jag först och främst packa då vi åker bort imorgon efter jobbet. Kommer hem på söndag. Iofs stökar vi ju inte ner när vi inte är hemma :)
    Här är en till som har ungefär likadant. Har känt mig otroligt stressad över all skit som inte syns i skåpen, hot spots på flertalet ställen, inga rutiner. Här var det tidigare hela helgen som gick åt till att städa hela huset. Med följd till att jag var på dåligt humör.

Det kan fortfarande se fördjävligt ut här hemma ibland, men jag har lärt mig hur man på ett effektivt sätt snabbt får ordning igen. Disk tas undan direkt efter maten och hot spotsen är näst intill obefintliga. Drömmen vore dock två diskmaskiner. Tänk att aldig ha disk på bänken, vilken dröm...

Det här med zonstädning funkar också bra, även om jag har mina down-perioder och kan missa en zon ibland så vet jag att man snart är där igen, Än har jag inte kommit så långt att jag fått in alla rum under zonstädningen men för varje gång en zon passeras, desto snabbare går det. Målet är att från januari ska alla rum vara i rull.
  • Luktärten

Läste tidigare i tråden om nån som skulle gå runt i huset och visa och tala om vad som skulle plockas undan. Jag anammade den idén idag i älsta dotterns rum. Där har det varit lite småstökit i ett par veckor nu. Inte alls farligt mycket, men jag har irriterat mig på det för att det är så onödigt. Jag uppskattar att det skulle ta henne 10 minuter att plocka undan allt.

Iallafall satte jag mig i hennes rum, passade på att vila samtidigt. Sa åt henne vad hon skulle göra.
    -Ta all smutstvätt och stoppa i tvättkorgarna, häng upp morgonrocken på den kroken, ta det skräpet och kasta i papperskorgen, ställ boken i bokhyllan, lägg hårsnoddarna i garderoben, packa upp påsen, osv.

Tänk det fungerade. Tog visserligen 20 minuter, men gjort blev det! Imorgon ska hon få dammsuga rummet. Har tidigare fått tjata mig blå för att hon ska städa sitt rum och när hon äntligen gjort det är det bara halvdant. Ska testa även med lilltjejen så småningom. Tyvärr har hon alldeles för mycket saker i sitt lilla rum så där skulle ytterligare en utrensning behöva ske först.

• Luktärten
    mrsIce skrev 2013-08-14 06:35:42 följande:
    Luktärten: Har ni mkt disk? Vi är 2 vuxna och 2 barn som varit hemma hela sommaren och vi fyller 1 diskmaskin om dagen (oftast får även kastruller plats). Plockar in det sista i maskinen och kör igång den det sista jag (vi) gör på kvällen och plockar ur den direkt på morgonen efter tips här ifrån tråden. Sedan dess är det sällan disk på diskbänken som inte får plats ngnstans.

Jag och maken gick igenom diskmaskinen när den var ny och undersökte hur man skulle placera disken för att få plats med maximalt med disk. Så nu har kaffekoppar sin plats, dricksglas sin osv. Det är ngt jag verkligen rekommenderar till alla!

Till vardags när vi jobbar brukar det bli en maskin om dagen. Brukar sätta påden efter middagen och plocka ur den på morgonen. Funkar fint. Men nu när vi är hemma på semester och på helgerna brukar det bli så att disk blir kvar och inte får plats i maskinen. Vår maskin tar 3!!!!! timmar på sig om jag inte sätter på snabbprogram så gissa om det blir kö in i disken ibland.

Efter en incident när jag höll på att starta brand i köket lämnas inte maskinen på när vi är borta heller.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!