Anyah skrev 2013-08-13 19:16:03 följande:
Det är samma här. Det är hyfsat städat för det mesta eftersom vi redan innan hade rutinen att en av oss plockar på kvällen när den andre nattar barn.
Skillnaden nu är att för varje zon blir det mer och mer städat på djupet :)
Det är jag som städar mest delvis pga att jag tillsvidare är ledig på fredagar. Sedan sköter maken handling och den mesta matlagningen. Jag tycker överlag att vi delar hyfsat på hemmajobben.
Jag har förklarat för maken om zonstädning men han har väl ingen vidare koll. Jag har istället försökt få honom mer delaktig i kvälls/ veckorutinen. Han är en höjdare på att gå runt och plocka saker som hamnar där de inte hör hemma.
Annars är detta en vecka då zonstädning får stå tillbaka. Igår blev det inga 15 min gjorda och idag ska jag först och främst packa då vi åker bort imorgon efter jobbet. Kommer hem på söndag. Iofs stökar vi ju inte ner när vi inte är hemma :)
Här är en till som har ungefär likadant. Har känt mig otroligt stressad över all skit som inte syns i skåpen, hot spots på flertalet ställen, inga rutiner. Här var det tidigare hela helgen som gick åt till att städa hela huset. Med följd till att jag var på dåligt humör.
Det kan fortfarande se fördjävligt ut här hemma ibland, men jag har lärt mig hur man på ett effektivt sätt snabbt får ordning igen. Disk tas undan direkt efter maten och hot spotsen är näst intill obefintliga. Drömmen vore dock två diskmaskiner. Tänk att aldig ha disk på bänken, vilken dröm...
Det här med zonstädning funkar också bra, även om jag har mina down-perioder och kan missa en zon ibland så vet jag att man snart är där igen, Än har jag inte kommit så långt att jag fått in alla rum under zonstädningen men för varje gång en zon passeras, desto snabbare går det. Målet är att från januari ska alla rum vara i rull.