-
Damm består av hudpartiklar och rester från textilier och papper. Så ju mer folk, djur, tyger, stoppade möbler och papper desto mer damm.Chianti skrev 2013-10-15 10:27:59 följande:DAMM!! Var kommer det ifrån? Varför flyttar det in hos mig? Vare sig jag dammar eller våttorkar så kommer det tillbaka. Hur göra för att minska dammängden?
-
God fortsättning på er alla.
Nu är julmyset klart och jag ser fram emot att börja röja igen - denna gången tillsammans med maken.
Önska mig lycka till -
God fortsättning i tråden!
Jag har varit med från start, men gjort uppehåll stor del av detta året, men vid nyår känns det i år som tidigare år helt rätt att ta tag i detta
Vanor som sitter är att plocka fram kläder kvällen innan, packa väskor i god tid och att ha en dag i veckan för planering. Det har helt enkelt satt sig för det gör sådan klar förbättring. Om vi hoppar det någon gång så blir det katastrof direkt. Planering har vi dock haft på lördagförmiddagar vilket känns så himla trist. Med nytt simskole-schema och jobb-schema har vi nu lagt om dagarna så jag har gott hopp om att det blir bättre.
För resten får jag nog börja om är jag rädd. Vi har istället testat ett annat system under detta året som går ut på att skriva listor och stryka. Nu klarar jag mig inte utan lista, får börja med att få upp allt FL på listor som funkar. Göra ny zon-indelning för det är mycket det som fallerat här att zonerna inte stämt. Det och att övergången från decluttrande till zonstäd inte gick. Så länge det bara var rensande gick det med fart. Och nu är det dags att börja om med det...
Toan har vi koll på. Tvätt lika så. Papper och räkningar är under kontroll (vilket det inte var när jag började! Flera onödiga påminnelseavgifter då) men inte undanplockat helt någon gång. Hot-zonerna hålls efter mycket bättre men är inte borta.
Det här är ju perfekt, blir påmind om vad som är kvar att fixa. Barnen behöver varsin korg på bv för att inte bordet och bänken ska bli hot-zones för leksaker som ska tas upp. -
En säck full med jackor redo för stadsmissionen står nu packad i bilen, inlämning imorgon Inte hallen som rensades utan klädkammaren, den är prio ett för att resten av rensandet ska funka.
-
Tack för tipset. Den appen är gratis nu, även efter prövotiden.Tiiara skrev 2014-01-02 11:38:50 följande:Jag har Fly Lady-appen (FlyHelper). Den kostar lite om man vill använda den längre än två veckor, men jag tycker att det är värt det. Där kan man ha koll på sina dagliga, vecko- och månadsvisa rutiner, skriva upp egna uppgifter, kolla vad man ska göra på varje zon, kolla veckans zon och dagens uppgift, planera måltider och ta tiden (t.ex. när man ska städa i 15 min). Appen finns på android. :)
-
GooglePlay fanns FlyHelper i.Grappa skrev 2014-01-02 20:59:42 följande:Är det home routine ni menar? JAg hittar ingen FlyHelper i appstore.
-
Puh, nu har jag varit duktig. Eller inte; jag har gått ut för hårt så där som inte ska.
Blev lite tokigt när jag började mitt i veckan med en ny ordning på när man ska göra vad, så det viktigaste (planera veckan inkl skriva meny och inköpslista) samt handlat redan borde vara gjort. Så idag har jag haft en kombinerad planerings-dag, WHB samt kört zonstädning.
Under tiden testade jag appen och döpte om punkterna och flyttade om dem. Först efter att jag städat massa i matsalen som jag kom på att det bättre hör hemma i vardagsrummet eftersom det inte är ett separat rum. Nu är jag nöjd med zonindelningen. Eller nja, tycker att badrum plus ett extra rum är lite väl många rum att välja på; två barnrum, ett extra badrum, ett allrum och tvättstugan. Blir långt mellan städen då!
Så jag får nog slå ihop två badrum som ett och ta barnrummen ihop. Tvättstugan är inte lika illa om det går längre emellan gissar jag.
Får testa det så, annars får jag ta ett ett extra rum när det är sovrummet och kanske när det är vardagsrum. Eller växla mellan vardagsrum och allrum. Gah, finns för mycket att välja mellan. Velar jag blir det inget bra! Hur har andra med liknande storlek/antal rum gjort (140 kvm)
I vilket fall är det roligt att se hur fort man kommer in i gammal vana fast jag legat av så länge. Känner mig riktigt nöjd med att jag gått ner 2 timmar i tid och slutat med tant Rut. Hoppas det håller sig! -
Nja, jobbade halvdag, men eftersom barnens aktiviteter inte dragit igång och det inte är några läxor blir det mer ledig tid så än när jag har helledig dag en gång varannan vecka sen.Luktärten skrev 2014-01-04 11:11:56 följande:Antar att du hade ledig dag igår när du hann med så mycket. Bra jobbat!
Laddade också hem appen, synd bara att den inte finns för Iphone, fick lägga den på jobbmobilen... Ska bli spännande att börja använda den mer, men hittills tycker jag den verkar lovande. Ska också anpassa den bättre efter vårt hem.
Så här har jag kört hittills men då saknas en del rum och utrymmen och det är målet för 2014 att även få in dem.
Zone 1: Entrance, Front Porch, and Dining Room: Entré, hall och grovkök/tvättstuga
Zone 2: The Kitchen: Kök
Zone 3: Bathroom and an Extra Room: Badrum och gästtoalett
Zone 4: The Master Bedroom: Sovrum
Zone 5: The Living Room: Vardagsrum och allrum
Dessa rum saknas: Barnrum1, Barnrum2, Klädkammare1, Klädkammare2, Kontor. Dessutom har vi en vind och ett garage som jag på sikt skulle vilja få med, mål för 2015 kanske .
Zon4 och zon5 är de zoner som går helt klart fortast nu så där borde jag kunna lägga till ett varsit barnrum. Klädkammrarna kommer det att vara mycket jobb med just nu, då de verkligen behöver Decluttras men sen borde de gå snabbt. Kontoret skulle behöva ha en egen zon för där samlas allt, och då menar jag verkligen allt... På sikt får det nog gå med i köksveckan.
Tack för att du delar med dig av din zoner. Ska nog flytta tvättstugan till hallen också, det passar bra hur den är placerad, så blir det väl att man tar den oftare på vintern, och tar utsidan mer på sommaren.
Och så lägga till klädkammaren till allrummet och ta båda barnens rum samtidigt. Då går det inte allt för lång tid emellan. Kontor har vi inget längre, så skönt! Nu har vi en liten vrå som jag har lagt till i hallen som är så liten (en garderob, men extra smal hatthylla och en extra smal byrå. Alltid röra men liten yta att göra ren iaf.
Det jag ogillar med appen är att det inte finns någon kom-ihåg-lista (lägger på uppdrag, men de blir gul-markerade efter en dag) och inga uppdrag (missions) förinlagda. Dessa har jag lagt till i zonerna, men det blir inte samma tillfredsställelse när inte hela listan stryks. hade varit bra att det sparades datum man gör missions på så man har koll. Sen hade uppdrag, rutiner och zoner kunnat ligga i samma så man slapp byta så mellan dem utan bara bläddra i sidled.
Gissar att man kan göra en egen i t.ex. astrid om man bara skippar det med datum på när saker är gjort. Men nu nöjer jag mig med appen.
Idag har vi kommit en bra bit med klädkammaren (denna månads uppdrag här hemma) när vi nu efter dryga året (eller åren?) äntligen satt upp det sista hyllplanet. Hälften rensat, bara resten kvar nu Som vanligt tog jag ingen före-bild...
Kom på ett par vanor till som satt sig; duka av direkt, sminka sig på vardagar, bädda sängen direkt.
Idag duschade jag mig och gjorde mig iordning innan frukost för första gången på en helgdag sen start - och jag gillade det! -
Dagens syssla avklarat: Långpromenad. Så skönt, men lite seg i benen för att börja städa och tå i.
Förra veckans zon (denna veckas om man kör må-sö) var hall och vardagsrum, och denna är vardagsrummet, jag fattar inget! Trodde det var köket nästa å jag är verkligen peppad att rengöra bakom spisen så jag kör på det istället. Nästa vecka är ändå kört gällande zontäd, så sak samma. -
MsH: Jag får väl vara det varnande exemplet. Kör hårt varje januari och kraschar innan snön smält. I år blir det kanske innan snön kommit
Har idag våttorkat väggarna och "diskat" kaklet i köket, gjort rent micro, vattenkokare, kaffebryggare, fläkt, spis och gjort rent bakom spisen (urk, ett halvår sen och hade spillt ovanligt mycket där) Crash and burn baby!
Vad ska man ha för olja när man oljar i trädetaljer i köket? Inget vi ska hantera mat på utan sidor av köksluckor och liknande. Men det ska ju användas inomhus utan att sabba lungorna (och jag har känsliga sådana)