Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

81missan skrev 2013-08-05 06:54:17 följande:
    Nån som i detalj kan förklara WHBH? Jag har kollat upp så jag vet att det handlar om Weekly Home Blessing Hour men inte så mkt mer än det.
    Har det något med att städa hela huset att göra? Dammsuga, plocka undan? Torka golv?
    Veckostädningen:
    10 minuters dammsugning av hela huset (det är ju undanplockat så det går, man ska inte in under möbler det görs under zon-städningen),
    10 minuters moppande av kök och hall,
    10 minuter till att byta lakan och handdukar
    10 minuter till att torka av golvlister

Vad är det mer som ingår? Torka av dörrhandtag och fläckar från golvet? Ta ut sopor tror jag. Låter illa att jag inte har koll, men jag har ju anpassat till oss  
  • SockerStinn

Helt slut efter shoppingrunda och montering av krokar i garaget. Skippade steget att planera och bara hängde upp de viktigaste sakerna först där jag tyckte de passade bäst med de krokar jag ryckt åt mig i affären, så halvvägs fick jag åka tillbaka och byta hälften av krokarna för impulsköpen var inte perfekta. Men vete tusan om det ändå inte sparat tid mot om ja detaljplanerat innan.
    Fick köpt en låg dynbox till barnleksakerna på andra rundan med

Det våra att få till är sista tippen-besöket. Jag klrar inte de tunga stora sakerna själv, och stolarna måste fällas. Det betyder att jag och maken men inte barnen måste åka. Så barnvakt behövs, attans! Då blir det ju inte när det passar vårt schema bäst. Och nu står all skit på uppfarten Jaja, inget att skämmas för att skiten står utanför garaget ist för i när man äntligen tar tag i att slänga det.  

• SockerStinn
    Guldrosen skrev 2013-08-06 15:09:23 följande:

Vad för litet hem och familj är detta uträknat till?! Omöblerat hem á ca 100 kvm och endast två pedantiska vuxna?
    Man måste nog ha drillat sin familj hårt om det inte finns något att plocka undan innan 10 x 4 minuters-städningen.  
    Man får vara snabb Skrattande Det fungerar bara om manhar ett undanplockat hem, och man har energi. Vi har ett 138 kvm stort hem, 2 barn som släpper sakerna där det står och 2 vuxna som inte riktigt fått in rutinerna. Men det går ändå, man hinner mer än man tror om man gör det man ska och inte går runt och småplockar undan när man ska dammsuga t.ex. Sen är det 7*10 min i den timmen så antingen gör man vissa saker snabbare, hoppar över om det inte är aktuellt i det egna hemmet eller drar lite över tiden (alla punkter tar inte 10 min för mig, kolla flylady för att se vilka de övriga punkterna är. 
  • SockerStinn
    LokesMammi skrev 2013-08-06 22:33:47 följande:

Tack för tips! =) Sonen är 2½år! Han vill hjälpa till så han är överallt! =)
    Bor i lägenhet o en trapp upp o ingen sol på balkongen! =) 
    Det bästa är att låta barnen hjälpa till när de vill det, annar saboterar de i hämnd. Om min son vill dammsuga låter jag honom göra det och så dammar jag eller nått under tiden. Efter 2 minuter känner han sig klar och vill damma ist, så byter vi. Flyter mycket bättre på så vis. 
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2013-08-07 15:44:50 följande:
    En hästtransport packad med skräp och en till laddning står utanför garaget. Hur fan är det möjligt att vi samlar på oss så mycket crap?
    Haha, visst är det otroligt. Fattar inte att allt gått in. Eller; nu fattar jag varför vi halft om halft slagit ihäl oss på vägen in. 

Har inte hittat cykelupphängning för tak, och nu är pengarna slut. Får lura iväg maken till detta om det ska bli gjort.  
  • SockerStinn

Jag har svårare att få saker gjort när det är dåligt väder. Jag går in i nått slappar-läge så fort det blir lågtryck och bara hänger vid datorn. Funderar på att rycka upp mig, men vet inte vad jag ska hitta på. En maskin tvätt kan vara en bra start. Om 10 minuter Oskyldig

• SockerStinn

Har blivit sugen på att omorganisera kylskåpet, men borde nog göra klart det sista i garaget ist. Sen är det "bara" förrådet kvar, men det får bli ett senare projekt. 

När är det bäst att sälja vinteroverall och vinterkängor? Är det lagom nu när det börjar komma ut i butik, eller ska man vänta till september?

Nu väntar jag bara på att maken ska komma hem så ska vi ta de sista rundorna till tippen, svärmor kommer och passar barnen under tiden :_) Varför blir det alltid tippen på sista vardagen i semestern? Jag som inte ens skjutit på det. 

• SockerStinn

Fredag är städa-bilen-dag. Passade perfekt efter att vi varit till tippen. Efter alla rundor behövdes det! Struntar i kylen idag, tar helg ist. Gäller att njuta av det sista av semestern Solig

Jespis skrev 2013-08-09 16:03:26 följande:
    Nu laddar vi för veckans sista simskola. Puh! Man blir TRÖTT av att stirra i väggen i 45 minuter!!!
    FL föreslår att betala räkningar, skriva inköpslistan osv när man sitter och väntar under aktiviteter. Jag hinner dock varken det eller att läsa något eftersom otålige lille-man nästan river stället under tiden. Funderar på att ta med iPad nästa termin så jag får en lugn stund. Tänk att få en kvart i veckan att kunna sätta sig ner och läsa. Eller två ggr/v eftersom lilleman också ska gå nu
  • SockerStinn

Kylskåp rensat, rengjort och organiserat. Dock inte helt nöjd eftersom mjölken (öppnade paket) inte får plats stående om vi inte tar bort en hylla (uteslutet) så den står fortfarande i dörren. 

Badrum? Hm, inte det jag känner mest inspiration för just nu. Kanske blir att ta det extra rummet nästa vecka med - bara ett annat. Men det är bara lördag än så länge, jag byter rum på måndag. Risk att jag inte har någon inspiration alls då eftersom det är första veckan efter semestern.  

• SockerStinn
    Chianti skrev 2013-08-10 20:33:47 följande:
    Köp en snygg mjölkkanna istället! Man måste inte ha mjölken i paketet. :)
    Var hittar man en sån? En om barnen kan hälla ur.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!