Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tjoho, Tant RUT kunde komma senare i veckan (vi var sjuka på ordinarie dag). Perfekt eftersom jag fått nackspärr och ska få gäster till helgen Så zonstädet blir väl mindre bra. Synd jag inte har färg till skrivaren, annars hade jag skrivit ut denna, ramat in och satt upp. För vardagsrummet behöver piff!

• SockerStinn
    Ms H skrev 2013-04-30 18:22:23 följande:

Innebär det att andra märkpennor är dåliga? Jag har tidigare funderat på att ta en spritpenna och skriva på lappen, men inte vågat för att det kanske färgar. Antar att klädmärkpennor inte färgar Glad PoP är jag sällan på dock, skulle vara enklare att köpa en på Maxi om de är dugliga...
    Coops är dålig. Stor spets och flyter ut samt suddas ut efter några tvättar. håller med om att POPs är bäst, men det finns andra bra med.
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2013-05-01 11:32:41 följande:
    Så, deklarerat. Gick inte back, trots att Försäkringskassan som vanligt dragit för lite skatt.
    Det går att kryssa i att de ska dra extra skatt när man ansöker. 

Blä, ligger på sofflocket idag igen. Igår kväll fuskstartade jag i hallen iaf, så nu är overallerna och vinterkängorna utrensade och vantlådorna dammsugna och genomgångna. 
  • SockerStinn
    Ms H skrev 2013-05-09 18:20:51 följande:

Låter väldigt skönt att ha gjort skafferiet.

På tal om skafferier, nån som har tips på bra burkar till allt man har till bakning? 
    Chlaes Ohlson har lufttäta burkar som är stapelbara, just köpt ett gäng själv. 
  • SockerStinn

Har idag roat mig med att stryka 7 uppsättningar lakan. Blev plödsligt lite intresserad av en mangel trots allt då, jag som innan tyckt det varit så onödigt med platta lakan Problemet - förutom kostnaden då - är brist på plats för den. Det finns absolut inte utrymme i vår minimala tvättstuga. Kan man flytta runt på en mangel eller är de för tunga för det?? Måste lakana vara torra eller blöta eller fuktiga när man manglar eller går det bra vilket som?

Och hur viker man lakan med resår? (Går det verkligen inte att mangla dessa?) 

• SockerStinn
    sholof skrev 2013-05-09 22:54:39 följande:
    linnidag.blogspot.se/2013/04/vika-lakan.html
    Jag länkar till Linns blogg, där finns en bra video på hur man viker drag-på-lakan. Vi har tidigare i tråden pratat rätt mycket angående detta :)

Jag använder det sättet nu för att vika sådana lakan och tycker det funkar kanon.

Att mangla dragpålakan går nog inte, de kommer ju inte bli slätta.
    Jag har kollat lite på begagnade manglar, och en del elektriska är inte så stora och väger inte så mycket. Så man skulle nog kunna flytta runt på en mangel.
    Jag har tyvärr inte heller någon plats för en mangel. :(
    Tack!
    Får kolla in den videon några gånger så ska det nog gå. Känner mig sugen på att stryka fler bäddset nu, men ska nog lägga mig istället. Ser fram emot lite strykning imorgon ist  
  • SockerStinn
    Ms H skrev 2013-05-10 10:58:28 följande:
    Nej, man kan inte släpa runt på en mangel tyvärr. Lakanen bör vara fuktiga, om de är snustorra är det bäst att stänka på lite vatten. Är det verkligen knökfullt? En mangel måste man bara ha
    Även om det inte vore knökfullt skulle det inte få plats. Man måste ju kunna backa bak med lakanet och det är en fysisk omöjlighet i vår tvättstuga. Då får jag backa ut i hallen i så fall, men det finns inte något att ha mangeln på mot den väggen som i så fall behövs. Jag kan lägga ut lite förebilder i bildtråden så kan ni ju komma med lite allmänna tips för jösses jag behöver råd!
  • SockerStinn
    Ms H skrev 2013-05-10 13:21:34 följande:

Nejdå, man behöver inte kunna sträcka ut hela lakanet, går alldeles utmärkt att sträcka en bit i taget. Jag antar att ni i alla fall har en gång?
    En gång? Nä det skulle jag inte vilja kalla det. Man kan ta ett steg in och vända sig om. Två steg in om jag tar bort backarna för smutstvätten. Jag får ta bild...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!