• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Lattjo

Igår hade jag gäster och bjöd på middag och efterrätt. Bestämde mig innan att allt skulle diskas upp innan jag gick och lade mig, här skulle det icke lämnas kvar då det snabbt blir en vana för mig att lämna sen... Jag förberedde  mig dock innan. Såg till att diskstället var urplockat, att det inte fanns någon disk i hon så det bara var att sätta igång sen när dom gått. Och jösses, jag gjorde det faktiskt! Jag blir lika glad och stolt över mig själv varje gång jag tar ett steg i rätt riktning. Jag kunde vakna upp till ett rent kök och en städad lägenhet!

Jag hoppas verkligen att jag kan hålla i det här nu men det SKA jag klara!

• angio101
    Pallas skrev 2012-02-05 07:18:08 följande:
    Haha, i det här fallet rör det sig om en icke-pk fras, som jag applicerar på min makes vana att dra hem en massa "exotiska" matvaror som sedan aldrig blir använda. Bäst att rensa ut alla burkar med ajvar relish innan de sprängs pga bäst-före-datumet gick ut för 4 år sedan... 
    Min man är likadan... "skulle bara prova, det såg ju så gott/spännande ut" fast en hel del av dem används faktiskt
  • Pallas

Heja Lattjo! Här blev det inget gjort igår, jag orkar inget när jag jobbar. Nu är jag dessutom på väg att bli rejält sjuk, tror jag. Maken verkar inte riktigt ha något go i sig heller. Ja, ja, det är iaf inte katastrof som det brukar vara. Det är grundrent i köket och badrummen, jag tar lite i taget. Positivt är att jag snart kommer kunna börja rensa, samt att mitt jobbschema för mars ser ut som rena rama DRÖMMEN efter några byten av pass.

• Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-05 09:54:23 följande:
    Heja Lattjo! Här blev det inget gjort igår, jag orkar inget när jag jobbar. Nu är jag dessutom på väg att bli rejält sjuk, tror jag. Maken verkar inte riktigt ha något go i sig heller. Ja, ja, det är iaf inte katastrof som det brukar vara. Det är grundrent i köket och badrummen, jag tar lite i taget. Positivt är att jag snart kommer kunna börja rensa, samt att mitt jobbschema för mars ser ut som rena rama DRÖMMEN efter några byten av pass.
    Man orkar inte alltid. Jag har hållit på i 4 månader allt som allt med att rensa här hemma och jag har ändå bara 2,5 rum och 57 kvm. Så bor man större än så kan det ju ta bra mycket längre tid. Lyckan över att det är någorlunda rent i köket när jag vaknar är underbart! Det känns som jag kommit ett långt steg framåt då! Jag tycker du ska vila nu när du börjar bli sjuk, se fram emot mars och planera för vad du ska ta tag i då :)
  • SockerStinn

Ah, trodde etisk rensning var när man rensade ut mat som fått ben och börjat gruppera sig i olika mögel-falanger.

8 timmar!? Bäst att köra igång direkt efter frukost nu då - dags att göra ett flylady-undantag och skjuta på duschen. 

• Lattjo
    SockerStinn skrev 2012-02-05 10:33:16 följande:
    Ah, trodde etisk rensning var när man rensade ut mat som fått ben och börjat gruppera sig i olika mögel-falanger.

8 timmar!? Bäst att köra igång direkt efter frukost nu då - dags att göra ett flylady-undantag och skjuta på duschen. 
    För mig tog det 2 timmar tror jag. Lade en hårtork framför frysen så isen smälte fortare. Isen var borta på 45 minuter och resten av tiden var den tid som frysen behövde för att bli kall igen. Lådorna diskade jag i badkaret, det går fort.
  • Ms H
    Lattjo skrev 2012-02-05 10:36:16 följande:
    För mig tog det 2 timmar tror jag. Lade en hårtork framför frysen så isen smälte fortare. Isen var borta på 45 minuter och resten av tiden var den tid som frysen behövde för att bli kall igen. Lådorna diskade jag i badkaret, det går fort.

Att lägga en hårtork på vatten kan vara farligt, det skulle jag rekommendera att man inte gör.
  • SockerStinn

3 timmar för att tömma frysen, avfrosta (koka vatten, torka, försiktigt lossa is), disk och märka upp lådorna, dra fram frysen och städa golvet under den, torka ovanpå. Nu väntar jag på att den ska bli kall. Och på att jag ska få ork att rengöra framsidan. Hoppas dymo-märkning sitter kvar när det blir kallt. 

• Lattjo
    Ms H skrev 2012-02-05 11:28:58 följande:
    Att lägga en hårtork på vatten kan vara farligt, det skulle jag rekommendera att man inte gör.
    Att lägga en hårtork på vatten fattar jag också är farligt. Man ska på inga villkor lägga den INNE i frysen och det skrev jag inte heller. Jag skrev att jag la den framför frysen. Där är det inget vatten :) Man måste ju palla upp den så att det kommer in luft i frysen och att den inte blåser under frysen. Jag la den på en pall helt enkelt. Ingen fara på taket, det går bra om man har en större fläkt som blåser varmt, då går det ännu fortare :)
  • SockerStinn

Och en timme för att baka rensafrysen-bär-paj  

Hmmm, nu ser kylen extra smutsig ut när frysen är så ren. Tur köksveckan börjar nu så kan jag ta den med. Egentligen ska man ju rensa färdigt först, men jag är så sugen på att rengöra kyl och ugn nu! Det händer ju inte så ofta att jag är sugen på så bäst att passa på! Dessutom ser det som VAB imorgon, då är det perfekt att ta ugnen. Om grabben är lika hängig då som idag och är nöjd med att bara sitta i soffan medans jag gör annat vill säga. Är han piggare får jag tänka om! 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!