• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Bye baby Bunting

Arg som ett bi! Mina vedermödor har varit förgäves idag. Plockat och haft mig klivit upp extra tidigt för att skura golven imorse och så nu när jag kommer hem har hela jäkla ungdomsgården varit här och klampat med sina leriga skor i hela huset. Skrikandes

Det är det som är jobbigt med hela processen. Det får aldrig vara städat ett längre tag här...

011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Lattjo

Det är helt otroligt men jag är faktiskt nästan klar med ungarnas rum! Sonens datorbord är kvar att rensa men sen är det färdigt. Det tog hela dagen med lite pauser men nu när jag är klar iaf! Jag tog till mig tipset som Pallas (tror jag det var iaf) hade häromdagen. Jag drog hit en kompis som höll mig sällskap när jag satt och rensade, vad mycket roligare det var då :)

När jag var nästan klar gav jag upp och skulle ta resten imorgon men så gav jag mig f*n på att vardagsrummet skulle vara rent när jag vaknade så jag tog det sista också. Så förutom en massa tomma lådor som jag inte har någon bra plats för just nu så ser vardagsrummet ut som innan jag började.

Mitt i allt detta har jag varit och handlat, gått till barnens pappa med en napp till dottern, diskat, gjort en lasagne tills imorgon och städat upp efter det. Vad hände? Vem har rövat bort mig och bytt mig mot denna städande varelse? Tom katterna ser chockade ut ;) Jag är väldigt glad att vi bara har 57 kvm iaf ;)

Men det är värt det, när jag pratade med sonen om vad jag höll på och sa att jag ska rensa så han kan ta hem kompisar så sa han: Tack mamma! Då undrade jag varför jag inte gjorde det här tidigare...

Imorgon får vi gäster och för första gången någonsin kommer jag att kunna dammsuga och svabba golven utan att behöva städa undan först! En helt ny upplevelse :D

Nu gäller det ju bara att fortsätta och att inte ge upp och låta det gro igen... Lättare sagt än gjort...

• Bye baby Bunting
    Lattjo skrev 2012-02-04 00:48:17 följande:
    Det är helt otroligt men jag är faktiskt nästan klar med ungarnas rum! Sonens datorbord är kvar att rensa men sen är det färdigt. Det tog hela dagen med lite pauser men nu när jag är klar iaf! Jag tog till mig tipset som Pallas (tror jag det var iaf) hade häromdagen. Jag drog hit en kompis som höll mig sällskap när jag satt och rensade, vad mycket roligare det var då :)

När jag var nästan klar gav jag upp och skulle ta resten imorgon men så gav jag mig f*n på att vardagsrummet skulle vara rent när jag vaknade så jag tog det sista också. Så förutom en massa tomma lådor som jag inte har någon bra plats för just nu så ser vardagsrummet ut som innan jag började.

Mitt i allt detta har jag varit och handlat, gått till barnens pappa med en napp till dottern, diskat, gjort en lasagne tills imorgon och städat upp efter det. Vad hände? Vem har rövat bort mig och bytt mig mot denna städande varelse? Tom katterna ser chockade ut ;) Jag är väldigt glad att vi bara har 57 kvm iaf ;)

Men det är värt det, när jag pratade med sonen om vad jag höll på och sa att jag ska rensa så han kan ta hem kompisar så sa han: Tack mamma! Då undrade jag varför jag inte gjorde det här tidigare...

Imorgon får vi gäster och för första gången någonsin kommer jag att kunna dammsuga och svabba golven utan att behöva städa undan först! En helt ny upplevelse :D

Nu gäller det ju bara att fortsätta och att inte ge upp och låta det gro igen... Lättare sagt än gjort...
    Gud vad duktig du har varit! Jag är inte lika duktig som andra i tråden, men jag tänker som så här. Att skulle det råka gro igen så vet du vad som ska göras. Du har verktygen och du har kunskapen, sedan är det bara en tidsfråga innan det blir en vana
    Man kan inte orka allt alltid.
    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Pallas

Wow, Lattjo, VILKET JOBB!

Håller med Bye Baby Bunting här - nu har vi fått tillgång till verktygen och det är bara att ta ett litet steg i taget.

Trist det där när andra förstör det man lagt ned en massa energi på, men jag brukar tänka på det som med biltvätten - nog fan blir det snöslask timmen efter att man gjort sig till att tvätta bilen, men det är inte så mycket utseendet som vad rengöringen faktiskt gör i fråga av  bevarande av materialen i bilen. Såg att några fått lite "fobi" för vattendroppar på diskbänken efter denna metod. För mig gäller samma sak där: det är det grundrena som är viktigt. 

• Bye baby Bunting

Du har så rätt Pallas! Det är lätt att glömma att det faktiskt har en annan funktion än att se bra ut på ytan. Tur att du finns, du så härligt positiv.

Det är ju lite som att strunta i att duscha efter träning med ursäkten att man ska ju ändå träna imorgon igen. Tror inte någon skulle få för sig det. Den dagen jag gör det är det nog dags för ett annat ställe än hemmet iaf.
    Det var inte så jätteansträngande att ta fram dammsugaren och svabben igen. De fick även ett gruvligt straff, ingen x-box idag  

• Luktärten

Wow, vad duktiga ni är allihopa! Kul att läsa om allas framsteg.

Jag har kommit lite i ofas på fredagskvällarna. Vet inte om det för att jag då drar ner med disk så att allt inte får plats i diskmaskinen utan blir kvar på bänken. Det var ingen rolig syn i morse. Nu är det iaf en ny diskmaskin igång och Sinken shinad.

Hade planerat en dag i pulkabacken, men fick tänka om när jag såg termometern. -20 då drar jag inte med mig lilltjejen på sånna äventyr. Blir nog en korttur i em istället. Däremot är ju iskallt väder perfekt väder för avfrostning av frys, så det är dagens projekt.

Nu fångar vi dagen tjejer (och killar???).

• Lattjo

Sonens ögon imorse gav mig lön för mödan. Han drog runt sin stol överallt och kollade vad som låg överallt. Nu sitter han i sin, numera mysiga, myshörna och spelar DS. Jag hittade ett spel han saknat länge! Dottern har redan hällt ut ALLA sina leksaker på vardagsrumsgolvet men jag stressar inte upp, hjälpte henne tom att välta lådan ;) Nu vet jag att dom har en plats i hennes låda, när gästerna snart ska komma är det bara att kasta ner allt i lådan, sätta på locket och flytta in den i ungarnas rum igen. SÅ JÄKLA SKÖNT!

Sonen är lite grinig för det började med att katten hoppade upp på hans bord så hälften av grejerna ramlade ner, sen gick syrran in och fick tag i en lego-kartong med lite lego i och hällde upp och ner på den. Sonen suckade och konstaterade att det är inte meningen att hans rum ska få vara städat. Men han tog tag i det själv och hjälpte till att städa upp legot så det inte skulle bli liggande. Jag tror faktiskt att han också trivs när det är städat här hemma!

Idag kan jag för första gången någonsin ta det lugnt när det kommer folk. Jag ska bara dammsuga och svabba golven. jag kommer att i lugn och ro hinna duscha och göra mig i ordning. Maten är redan klar, det enda jag behöver slänga ihop sen är en smulpaj till efterrätt.

Förut har jag haft lite panik över vatten på diskbänken men jag orkar faktiskt inte bry mig om det. Jag diskar, jag torkar av bänkarna och spisen. Jag behöver inte bry mig om att det är några vattendroppar på bänken, jag har gått och torkat bänkarna som en tok men jag kände tillslut att det inte måste gå åt andra hållet. Jag gillar att det är städat men jag behöver inte överdriva åt andra hållet heller. Det är ingen som ger mig ett pris om jag inte har några vattendroppar på diskbänken :)

• elinaehn

läst lattjos städtips här! men undra rändå om ni kan ge mig konkreta råd för hur jag ska röja dotterns rum. jag grejar det inte. jag kan gå in o ta ut smågrejer som rä uppenbart skräp. gamla max-leksaker som hon int ekomemr sakna o halvritade papper o sånt. inga problem. men allt annat? hur rensar man saker? rummet är så fullt o det ligger hyfsat sorterat o snyggt men så otroligt mycket, borde bara rensas!! men jag fattar itne hur man gör. hittar alltid skäl till att spara saker framme... typ "ja men pixiböckerna kan vara skoj nu igen när hon börjat kunna läsa själv" "tusen bilar är skoj när kusinen komemr på besök"...
    råd tack? 

• Lattjo
    elinaehn skrev 2012-02-04 09:59:06 följande:
    läst lattjos städtips här! men undra rändå om ni kan ge mig konkreta råd för hur jag ska röja dotterns rum. jag grejar det inte. jag kan gå in o ta ut smågrejer som rä uppenbart skräp. gamla max-leksaker som hon int ekomemr sakna o halvritade papper o sånt. inga problem. men allt annat? hur rensar man saker? rummet är så fullt o det ligger hyfsat sorterat o snyggt men så otroligt mycket, borde bara rensas!! men jag fattar itne hur man gör. hittar alltid skäl till att spara saker framme... typ "ja men pixiböckerna kan vara skoj nu igen när hon börjat kunna läsa själv" "tusen bilar är skoj när kusinen komemr på besök"...
    råd tack? 
    Jag gjorde såhär: Jag tog ut ALLA leksaker i vardagsrummet. Sen tog jag en låda i taget. La allt i högar och sorterade det i lådor. Sen ställde jag tillbaka grejerna igen. Jag är den mest oorganiserade människan i världen men när jag gör sådär funkar det. Det är för min del ingen mening att ta en sak i taget. Jag måste göra så jag MÅSTE städa, dvs plocka ut allt i vardagsrummet. Hade jag kunnat lägga in en bild (vet inte hur man gör) kunde jag visa hur vardagsrummet såg ut innan jag började så kan någon hjälpa mig att berätta hur jag lägger in en bild kan ni få se ;)
  • Minimor78

Jag måste också ta tag i barnens lekrum under helgen.
    Där är så fullt med grejer att man knappt kommer in! Dessutom ligger det en massa rena kläder överallt där inne, eftersom barnens garderober är där. Och de måste rensas innan jag kan lägga in  mer...

Känns som ett evighetsjobb. Det tar emot att plocka ur garderoberna & göra ännu rörigare, men jag måste nog börja i den änden.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!