• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Luktärten

Att plocka ur hela barnrummen är ju egentligen helt emot Flys filosofi, men jag har använt mig av den metoden några gånger och det har verkligen blivit bra efteråt. Man måste dock tänka på att man nog får lägga en vecka i anspråk.

Har man ett rum utanför barnrummet som man kan ockupera så underlättar det. Vi röjde ur hela rummet på en dag och städade ur det ordentligt. Torkade golv, torkade ur bokhyllor, lådor, bord osv. Sen satte vi mål varje dag när sakerna skulle tillbaka. Bokhyllan en dag, skrivbordet en dag, gossedjur en dag. Blev nog 1 vecka ungefär.

Jobbigast blev det på slutet med de pryttlar som inte hade någon given plats.

Lycka till!

• Luktärten

Nu är strump- och underklädeslådorna städade. Jag som trodde att jag behövde nya underkläder kan nu lägga pengarna på annat. Fanns ju en hel del fina trosor som jag inte hade en aning om.

Inget som kunde Decluttras bort men min bikiniöverdel och -underdel hittade äntligen tillbaka till varandra, så nu kan jag använda den igen!

Nu blir det avtorkning av den avrostade frysen, lunch och sen en tur till pulkabacken i det vackra vädret.

• Luktärten

Jisses vad kallt det var ute. Blev bara en kort tur till backet, skönt iaf att få komma ut en stund.

Nu är även min skjort-  och blusgarderob städad. Decluttrade bort 3 plagg till välgörenhet och 3 plagg som jag tänkte min kära mor ska få ärva (om hon vill).

Bara frysen blir kall så ska alla grejer in i den igen. Tvätten ska vikas och tvätt ska hängas sen är det kvällsmys framför Mello som gäller.

Känner mig nöjd med insatserna idag!

• SockerStinn
    elinaehn skrev 2012-02-04 09:59:06 följande:
    läst lattjos städtips här! men undra rändå om ni kan ge mig konkreta råd för hur jag ska röja dotterns rum. jag grejar det inte. jag kan gå in o ta ut smågrejer som rä uppenbart skräp. gamla max-leksaker som hon int ekomemr sakna o halvritade papper o sånt. inga problem. men allt annat? hur rensar man saker? rummet är så fullt o det ligger hyfsat sorterat o snyggt men så otroligt mycket, borde bara rensas!! men jag fattar itne hur man gör. hittar alltid skäl till att spara saker framme... typ "ja men pixiböckerna kan vara skoj nu igen när hon börjat kunna läsa själv" "tusen bilar är skoj när kusinen komemr på besök"...
    råd tack? 
    Jag har tagit enl flylady och det funkade eftersom man tar ut allt och sen plockar tillbaka, innan har jag försökt att ta bort bara det som ska rensas ur. Behåller inget om och utifall att, det kommer alltid in nya leksaker så ingen idé att behålla något som kan bli bra i framtiden. Sen jag rensat ut en låda halvdana böcker slipper jag läsa samma bok varje nattning, för nu finns bara intressanta böcker kvar för barnen att välja mellan. När bäbisleksakerna rensades bort hittade pojken garaget och tågbanan och massa annat att leka med istället. Visst, man behöver inte slänga allt man själv tycker är sådär, men tillräckligt mycket kan rensas bort för att allt ska kunna få en egen plats så barnen ska kunna plocka undan och hitta sina saker.
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-04 08:59:33 följande:
    Trist det där när andra förstör det man lagt ned en massa energi på, men jag brukar tänka på det som med biltvätten - nog fan blir det snöslask timmen efter att man gjort sig till att tvätta bilen, men det är inte så mycket utseendet som vad rengöringen faktiskt gör i fråga av  bevarande av materialen i bilen. 
    Min man frågar ofta "ska vi verkligen torka av golven nu innan baket/lunchen/middagen...?" Jag brukar svara att det kommer alltid ny skit men då är det i alla fall bara ny skit, så blir det inte äckligt fast det är smutsigt igen efter en timme.
  • SockerStinn

Nästa vecka ska det bli lite mildare så imorgon ska här frostas ur frysen hur många timmar tar det? (en regält isig en, vår frys isar på sig regält på bara ett halvår)

• Luktärten

SockerStinn det mesta sköter ju sig själv men det är ganska tidskrävande. Jag brukar sätta in ett par karotter med varmt vatten i frysen och då tinar det på några timmar.

Sen kör jag lådorna i diskmaskinen. Får in två åt gången, så det blev totalt 4 timmar (körde snabbprogram).

Sen måste frysen bli kall innan allt kan sättas tillbaka igen. Jag har nog hållit på 8 timmar idag, men effektiv tid kanske 1,5 timme.

• Pallas

Är glad åt att jag har en No-frost-frys när jag läser era senaste inlägg. Däremot funderar jag på att göra en etnisk rensning i kylskåpet - perfekt att ställa allt i det femgradiga garaget medan man håller på! Är helt slut efter jobbet (har hållit på med löpandeinventering och saldodifferensutredningar), så det blir nog inte så mycket i kväll. Har en riktigt, riktigt dryg jobbvecka nu, som avslutas på tisdag med ett tolvtimmarspass.

Kom just hem, nu blir det pizza, sen mys i stallet med medryttaren (hade tänkt rida lite, men det är nog för kallt). Kanske lite kortspel med barnen, och orkar jag nåt mer blir det nog lite tvätt och köket.

Ni är så duktiga allihop! <3 

• Pallas
    Luktärten skrev 2012-02-04 19:02:31 följande:
    Du med Pallas!

Får jag fråga vad en etnisk rensning är?
    Haha, i det här fallet rör det sig om en icke-pk fras, som jag applicerar på min makes vana att dra hem en massa "exotiska" matvaror som sedan aldrig blir använda. Bäst att rensa ut alla burkar med ajvar relish innan de sprängs pga bäst-före-datumet gick ut för 4 år sedan... 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!