Inlägg från: Neelah |Visa alla inlägg
  • Neelah

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Vilken bra tråd! Jag har inte hunnit läsa hela än, men ska försöka hinna med det snart. Ikväll ska jag i alla fall se till att diskbänken är helt tom så att jag kan känna ett välbehag över att komma ner till köket imorgon bitti. När det sitter i ryggmärgen tar jag nästa steg, frågan är om det blir att bädda eller något annat. Vardagsrumsbordet kanske...

Ett stort steg för mig är att rensa. Jag har en miljon grejer (mest handarbets- och pysselgrejer) men varje gång jag tänker att jag ska sätta igång blir jag så överväldigad att jag ger upp innan jag har börjat. Tur att jag inte har dem inne i alla fall. :) 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

Igår kväll städade jag av diskbänken, lagade mat och vi satt och åt. Sen, när jag tänkte gå ut i köket och ta bort disken efter maten jag lagat, så tryckte min man ner mig i soffan och sa att det skulle han göra. Idag när jag kom ner var bänken och spisen skinande rena och inte en pryl låg framme. Så härligt!!! 

Tack Connect för att du startade den här tråden! 

• Neelah
    sopeno skrev 2012-01-13 10:13:36 följande:
    Jag berättade för min sambo om den här tråden och schemat och så igår, han var helt på! Så nu testar vi, vi är båda så trötta på att det alltid är rörigt här. Har läst att det är viktigt med babystepsen och det kan jag förstå. Vi ska dock ha treårskalas på söndag här så det måste städas riktigt ordentligt i helgen så känns som om nästa vecka blir den riktiga starten, igår shinade vi sinken och det var såååå skönt att komma ner till ett ordentligt städat kök nu på morgonen. Mycket lättare också att plocka bort efter frukost! Idag har jag två barn hemma så det blir ju fort fortare fortast rörigt.
    Visst är det härligt! Jag är bara på dag ett, men det är fortfarande inte en pryl på diskbänken och det kommer att bli så smidigt att laga lunch om en stund. Om jag sen ser till att köket är i ordning ikväll och imorgon kväll och nästa så kommer det att vara lika skönt varje dag! 
  • Neelah
    Phillippa skrev 2012-01-13 14:57:33 följande:
    (värka??) 
    Verka är rätt. Värker det så gör det ont.
  • Neelah
    Pallas skrev 2012-01-15 18:32:19 följande:
    Tror jag hade ett genombrott i mitt vanebrytande i går: jag röjde köket trots att jag var så trött att ögonen gick i kors nästan, och det kändes inte så farligt jobbigt. Hade detta varit för två veckor sedan hade middagsstöket stått kvar tills det var dags för matlagning i dag.

Jag kommer köra på med mycket mindre steg än vad som rekommenderas på Fly Lady, för för mig handlar det inte om att jag inte vet vad som behöver göras eller hur man gör, utan om att ändra på vanor jag haft i över 30 år. Det är svårt. 
    Så ska jag också göra. Jag vet vad som behöver göras och hur det görs och jag behöver bryta gamla vanor. Därför ska jag låta det gå i alla fall en vecka mellan varje nytt steg så att jag får in en grej innan jag börjar med nästa.
  • Neelah
    Tallkotte12 skrev 2012-01-15 18:56:29 följande:
    En nyfiken fråga: Hur gör ni rent era ugnar? Vår ser helt fruktansvärd ut, vilket är supertrist eftersom den var sprillans ny för 1,5 år sen och det är bara vi som använt den... Funderar på att skura lite i ugnen  en gång i veckan och hoppas på att den blir bättre på sikt! Ångrar rejält att vi inte köpte en ugn med pyrolytisk beläggning (en sån där självrengörande...)
    Vi använder vanlig köksrengöring i ugnen och en sån där skurboll av ihoptrasslad metall (inte stålull, utan platta metalltrådar). När vi lagar saker som lasagne och annat så lägger vi aluminiumfolie i botten av ugnen så att det inte bränner fast i ugnen om det skulle koka över.
  • Neelah

Helt otroligt!

En hel vecka nu och sängen är bäddad, diskbänken och diskhon skinande rena och inte en pryl mer än duken, fruktskålen och ljusstakarna på köksbordet. Det är nästan så att jag känner att jag kan lägga till ytterligare en grej nu. Kaffebryggarbänken blir det nog... Om jag tar den som en hot spot idag så är det ju bara att hålla efter den sen. Då är det bara två små delar kvar så är köket perfekt.

En underlig grej är att jag kan ha det så stökigt på bänkar och bord trots att allt inuti skåp och lådor är perfekt organiserat - borde det inte vara tvärtom?

• Neelah
    IceCloud skrev 2012-01-17 10:25:38 följande:
    Jag har fått med mig sambon på det här nu!!! Wiee!!!
    Efter ett långt samtal i går kväll...
    Så i dag när jag gick upp då hade han fixat hela diskbänken med citronsyra så nu finns det inga fläckar nånstans!
    Och vi har bestämt att faktiskt han också ska torka av den när han diskat o skvätt massa vatten.
    Eftersom jag ligger två veckor före så ska jag fortsätta med mina grejer o jag sa till honom att han kan koncentrera sig på sinken tills han känner att han kommit in i det o kan gå vidare
    Härligt att höra! Min man hakade på nästan från början, fast igår tyckte han att jag dröjde för länge när jag diskade ett par kastruller och ställde in dem innan jag gick och la mig. Han tyckte att vi kunde ta dem idag istället, men jag vill ju inte bryta en god vana nu när jag äntligen har fått den. :)
    060810 skrev 2012-01-17 10:03:14 följande:
    Neelah: här är det samma problem! Brukar säga att folk tittar aldrig där jag har ordning! Dumma dem är va? ;)
     Ja, visst är de dumma. De borde öppna mitt skåp med glas och muggar så får de minsann se perfekt ordning. Glasen och muggarna är sorterade i modell och storleksordning och står i fina spikraka rader.
  • Neelah
    Tres26 skrev 2012-01-17 12:56:13 följande:
    Här bidde jag sjuk på riktigt. Så idag är första gången på bra länge som inte sängen varit bäddad, jag påklädd och sminkad och persiennerna uppdragna. Känner mig som en riktig sunkpåse, men är väl inte så undra på då man är klen.. 
    MEN jag har fortfarande ett rent köksbord, vardagsrumsbord, shinad sink och rent badrum.  
    Jag blir så glad och inspirerad av att läsa här!! Tycker alla är så duktiga!
    Man behöver inte orka när man är sjuk. Krya på dig!

• Neelah

Igår kväll hände något märkligt som jag aldrig har varit med om förut. Jag gick ut i köket för att plocka undan och torka av som vanligt och upptäckte att det inte fanns nåt att plocka undan. Utan att tänka på det hade jag gjort det under dagen, så jag bara torkade av bänken och gick och la mig - det tog ju bara några sekunder! Så vill jag ha det ALLTID!

Jag är säker på att alla får svackor emellanåt, men för mig är den här tråden en stor hjälp. Den peppar mig att fortsätta och när jag ser hur duktiga alla är vill ju inte jag vara sämre. Glad 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!