• gintonic77

Vems fel vid krock i rondell?

Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

• Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • plusplusplus
    Majuni skrev 2011-12-29 20:28:51 följande:
    det är BARA du som pratar om motorväg i den här tråden! ALLA andra pratar om cirkulationsplatsen och körfälten runt den. Och sist jag var ute och körde så fanns det inte en enda cirkulationsplats på motorvägen!
  • Poptart

Men hallå ni som på fullaste allvar menar att blå bil ska lägga sig i hö körfält innan den lämnar cirkulationsplatsen: VEM är i så fall det VÄNSTRA körfältet tänkt för? VEM ska köra ut där??! 

Det är två körfält IN och det är TVÅ körfält UT! Blå bil byter inte körfält när den lämnar c-platsen, både fälten går ut!

Annars händer ju följande: Alla de bilar som ligger i vänster körfält måste ju stanna upp och vänta på sin tur för att få svänga över till höger körfält innan de lämnar c-platsen! Om man inte fick köra ur i vänster fil så skulle det ju bara vara EN fil som lämnar c-platsen. 

Den svarta bilen kan för övrigt ej vara säker på om den blå bilen tänker ligga kvar och snurra vidare eller svänga ut. Men eftersom den enligt uppgift blinkat höger så är det ju inte så svårt att gissa att den ska lämna!
    Den svarta har väjningsplikt och kan ej åka in förräns han är säker å vart den blå ska åka.

annniel skrev 2011-12-29 20:16:06 följande:
    Men du kan ju inte mena allvar???? Du kan ju inte på riktigt tro att vänster fil leder ut ur rondellen? Blå bil ligger i VÄNSTER körfält, för att ta sig ur rondellen måste han korsa HÖGER körfält!!

• Severus
    Poptart skrev 2011-12-29 20:32:05 följande:
    Men hallå ni som på fullaste allvar menar att blå bil ska lägga sig i hö körfält innan den lämnar cirkulationsplatsen: VEM är i så fall det VÄNSTRA körfältet tänkt för? VEM ska köra ut där??! 

Det är två körfält IN och det är TVÅ körfält UT! Blå bil byter inte körfält när den lämnar c-platsen, både fälten går ut!

Annars händer ju följande: Alla de bilar som ligger i vänster körfält måste ju stanna upp och vänta på sin tur för att få svänga över till höger körfält innan de lämnar c-platsen! Om man inte fick köra ur i vänster fil så skulle det ju bara vara EN fil som lämnar c-platsen. 

Den svarta bilen kan för övrigt ej vara säker på om den blå bilen tänker ligga kvar och snurra vidare eller svänga ut. Men eftersom den enligt uppgift blinkat höger så är det ju inte så svårt att gissa att den ska lämna!
    Den svarta har väjningsplikt och kan ej åka in förräns han är säker å vart den blå ska åka. 
    Våga Vägra Östrogen
  • Pyreluringen
    Severus skrev 2011-12-29 20:26:33 följande:

Du har FEL
    Det är DUBBLA körfält

Vore en annan sak om det var EN fil   

Prrrreciiiiis... !

Det finns visst folk som inte har åkt i större rondeller Foten i munnen  
  • k girl
    Eleonor01 skrev 2011-12-29 20:19:02 följande:
    Jävla iPhone :)

Man ska inte vanligtvis ligga i högra körfältet . då begränsningen e Max 70 får du ligga vart du vill o dessutom köra om på både höger å vänster sida
    Jag råkade vid ett tillfälle ut för att komma in i en cirkulationsplats i princip samtidigt, kanske något före, som en bil som låg i högerfil. Jag skulle vänster... och han också, visade det sig. Cirkulationsplatsen har blå skyltar om vilket körfält man ska ligga i (för vänstersväng, vänster). Heldragen linje fram till cirkulationsplatsen. Han låg ju då alltså i vägen för att jag skulle kunna byta fil och svänga ut, men han körde alltså inte fel? Eller missförstår jag dina inlägg?
  • plusplusplus
    Poptart skrev 2011-12-29 20:32:05 följande:

Blå bil korsar det högra/yttre körfältet när den kör ut ur cirkulationsplatsen, och måste alltså kolla att där är fritt.
  • Solaika

Seriöst.. ni som ger den blå bilen skulden (vilket är TOTALT FEL).. menar ni då på fullaste allvar att en bil som är INNE I RONDELLEN ska STANNA mitt i rondellen för att släppa förbi bilar bara för att man ska "passera ett annat körfält"?? Hur tänker ni då att trafiken ska flyta? Förklara det för mig?

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Alyssa

Man märker klart och tydligt varför det sker olyckor på vägarna när man läser här, alla tolkar regler på olika vis. Vissa har dålig koll, vissa tar sig rättigheter i trafiken.
    Nu pekar jag inte ut nån så ni behöver inte hetsa upp er, och jag påstår inte att jag kan varenda trafikregel utantill heller.  

• Alyssa
    Majuni skrev 2011-12-29 20:28:51 följande:
    det är BARA du som pratar om motorväg i den här tråden! ALLA andra pratar om cirkulationsplatsen och körfälten runt den. Och sist jag var ute och körde så fanns det inte en enda cirkulationsplats på motorvägen!
    Jag tog upp detta med nån annan sen hoppade du in i diskussionen och förstod inte sammanhanget.
  • idisb

står jag som den svarta bilen gör och det kommer bilar i innefilen kör jag inte ut då det kan hända att dom faktiskt ska blinka ut där och inte kunnat/fått innan så svart bil gör fel om den åker enligt mig

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?