• Ingen 1

Vi som ska börja inseminera 2012

Längtan 30 skrev 2012-05-19 18:59:48 följande:
    hehe lustigt att vi e tre st som inseminerades den 10/5, lr räknar ja fel som oxå säger att ja e på dag 9 - kanske räknas som dag 8 efter insem? ja tog Pergo å Ovitrelle, har haft ont i tjejmagen hela tiden, den kommer å går under dagarna å dom senaste 2-3 dagarna har ja fått ont i brösten. eftersom d e första försöket vet ja inte va ja ska tro, antingen e d ju mens på g, att ja skengravid lr gravid. grymt jobbigt hur som helst, vill ju bara att den 24:e ska komma så ja kan testa.

lycka t..! 
    Ja vi är nog tre som insem den 10/5 Glad. Jag tog pergo, gonal f och ovitrelle. Är på dag 23 idag och jag har ganska kort cykel, så jag är supernervös nu. Känner absolut ingenting nu denna insem. På RMC vill dom att jag ska vänta med att testa till den 27/5, men då borde ju redan min mens kommit om den nu ska komma..

Håller tummar o tår för oss alla här inne!!
  • Ingen 1

Här är det nog redan kört!! Har fått min mens idag, har dock inte testat mig men det känns liksom som att det inte är någon mening... Får väl ändå ta tag i testen Gråter

• Ingen 1
    Längtan 30 skrev 2012-05-20 17:39:17 följande:
    nämen neeeej..! *styrkekramar* fan så tråkigt att höra rent sagt..!

har du kollat upp ditt tsh (sköldkörtelhormon) nån gång?
    Tack!

Nja vet inte om jag har kollar tsh, vet att jag tog en massa prover i början när vi startade vår utredning.
    Är det något man måste kräva själv?  Kan det ändra sig, jag tänker att jag redan har ett barn??
  • Ingen 1

RMC (malmö  i allafall) vill att alla ska ta stimulering för att det ska passa med deras arbetstider. Pergo dag 3, gonal f dag 7 & 8 sen ovitrelle verkar vara en stimulering som dom vill ge alla.

När det gäller recept från Danmark, så kan man fråga en svensk läkare om dom kan "översätta" receptet till ett svenskt för då gäller högkostnadsskyddet. Vet inte om läkarna har skyldighet att göra det, men de läkare jag har träffat har gärna ställt upp och fixat en översättning. Så fråga, kan ju bara få ett nej Oskyldig

Jag har inte några "problem" med min ägglossning, men vid våra försök i Danmark så tyckte gyn grönlund att vi skulle fortsätta med samma stimulering. Nu har jag börjat fundera på om det är så bra i längden med att ta stimulering?
    Vi har inte blivit bra bemötta hos RMC, så vi vet inte om vi ska göra våra nästkommande försök i Danmark i alla fall. Funderar på att prata med Lars om att börja försöka utan stimulering. Tror ni att det kan vara en bra eller dålig ide??

Håller tummar och tår för alla här inne! 

• Ingen 1
    drömmaromsmått skrev 2012-05-25 08:44:55 följande:
    Jag har också stött på det där med förskrivarkod, det handlar om högkostnadsskyddet så det rör inte oss, men jag fick höra på samma apotek som jag hämtade ut från bara två veckor tidigare att jag inte kunde få ut mitt recept, förklarade att jodå det kan jag visst det och jag har gjort det flera gånger sista tiden så då gick hon med på att försöka och visst gick det igenom.. man tycker de borde kunna sånt de som jobbar där.

Ensam är stark: kram på dig!  
    Måste bara höra varför högkostnadsskyddet inte skulle gälla oss?

När jag var i Danmark och gjorde mina försök där, gjorde jag mina VUL på mitt hemsjukhus. Berättade att jag/vi skulle till Danmark och till vilken klinik. Fick betala 300kr för läkarbesöken, gick snabbt att få frikort (900kr i vårt landsting). Sen när jag fick recept från Danmark så ringde jag o kollade med sjukhuset, gick och visade upp mitt recept och fick ett "översatt" recept till apoteket. Vilket resulterade i att jag även där fick högkostnadskort (vet inte om det heter så ang apoteket). Vet inte om det beror på i vilket landsting man bor i?
  • Ingen 1
    drömmaromsmått skrev 2012-05-25 19:22:20 följande:
    Alla landsting är inte så schyssta, i västra götaland fick vi betala 200kr/besök och vi hade berättat att vi gick i danmark, fick även högkostnadskort men här uppe är de stenhårda på det där med att om vi inte gör behandlingar inom landstinget så är vi privatpatienter och då ska vi betala för oss helt enkelt, sist hade jag tur och fick en ny tjej som inte fattade det där och tog 250kr jag gjorde små glädje skutt när jag gick in på mottagningen sen ;)

Har fått vissa recept omvandlade till svenska, men det är nog mest för att läkaren och jag är från samma ställe så han är snäll mot mig, en annan gång var det mycket ovilligt som en annan läkare skrev ut pergo åt mig eftersom danska receptet var försenat.  
    Så trist att det inte kan vara lika bra inom alla landsting!!

Sist på RMC i Malmö fick jag höra att det är ju faktiskt inte deras fel att jag inte har blivit gravid på dom andra två gångerna som jag gjort DI- syskonförsök där.... Och vi ska vara glada att vi får hjälp där...
    Nja jag hade gärna klarat mig utan deras hjälp, blivit gravid på egen hand och blivit gravid på första försöket.
  • Ingen 1

Grattis drömmaromsmått!!! Kul att det äntligen blir lite plus i denna tråden!!

• Ingen 1

Min man pratade med Lars på gyn grönlund idag. Lars tyckte att vi kunde prova att köra ostimulerat om vi ville prova göra DI hos grönlund.

Vet inte, är det egentligen bra att köra med stimulering för mycket/länge? Det är ju bara för att RMC har velat det, då jag inte har några problem med min ägglossning.

Nu kommer en konstig fråga: Hur tänker ni när det gäller donator?  Nu är det ju inte så många här med syskonförsök. Men mitt barn har en öppen donator från RMC. Nu är jag väldigt kluven till om vi "måste" köra med öppen på syskonförsöket med, eller om det egentligen spelar så stor roll?
    Har funderat avigt och rätt, känner att min man inte riktigt orkar älta detta som jag. Han menar mer att det är viktigt med ett barn som blir älskat, medan jag ältar och ältar.

Hoppas ni förstår hur jag tänker!

• Ingen 1
    SnorkFröken01 skrev 2012-05-29 16:19:47 följande:
    Jag väntar ju första barnet så syskonförsök ligger långt fram. Men jag skulle köra öppen donator om ett barn redan har det. OM det blir en krisig tonårsperiod (du vet "vem är jag, var kommer jag ifrån") som ju alla har, om då ena syskonet bestämmer sig för att besöka donatorn och den andra inte kan, det kan bli jobbigt.
    Vi kommer ha samma donator så långt det är möjligt. 

Vad jag förstår så är ni heterosexuella så barnen kommer ju ha en pappa. Våra barn kommer inte ha en pappa (men väl två föräldrar, i det här fallet mammor!) Kanske blir det mindre komplicerat då. Vad vet vi. 

Bara mina tankar. Hoppas jag inte rört till det eller klivit på någons tår. Helt oavsiktligt i så fall. 
    Vi gjorde tre syskonförsök med samma donator som med vårt första barn, men den möjligheten finns inte längre. Bara det är SÅ otroligt jobbigt, att jag inte lyckades bli gravid på de tre försöken.

Sen är det tyvärr en pengafråga också. Anonym donator i Danmark kostar runt 3000kr och öppen donator på RMC kostar 6000 kr, vad öppen i Danmark kostar vet jag inte.

Tror/hoppas inte att vi trampar på någons tår nu!
    Sa innan, att bara vi får ETT barn!! Så fort vi fick vårt älskade barn, så började syskontankarna dyka upp. Tror att det är fler som har fått samma känsla som jag, (om man nu inte bara vill ha ett barn)
  • Ingen 1
    Duvan skrev 2012-05-29 18:23:52 följande:
    Jag har förstått att det kan vara lite problem på apoteketet att få ut medicinen när det är dankst recept, eller?
    I så fall är dte något speciellt apotek i Göteborg där man kan få ut det? :)
    Är det dyrt?
    Om du har någon kontakt med en läkare här i Sverige, kolla om dom kan "översätta" receptet.
    Det gjorde läkarna (olika läkare vid ett par tillfälle) på mitt hemsjukhus.
    Kommer inte ihåg vad det kostade, jag har högkostnadskort på apoteket så just nu betalar jag inget alls.
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012