• Novallie

Hur många barnböcker har ni?

vi har nog till vår tvååring nog cirka 300 stycken, inne på två och en halv hyllplan med barnböcker, merparten köpta på loppis och liknande, så de är begagnade. mannen klagar på att vi har som ett bibliotek. Sen så har vi nog närmare ett par hundra barnfilmer, både vhs och dvd.

Så undrar hur många böcker/filmer har ni?

H född 091017
  • Svar på tråden Hur många barnböcker har ni?
  • k girl

Hm... Antagligen runt sextio-sjuttio böcker om man räknar allt ifrån pekböcker i kartong till böcker för mer framtida bruk som är lite för gamla för honom än så länge (han är två år). I alla fall som står framme, sen har sonen fått en hel uppsättning av Barnens Skattkammare av min kusin som inte kommer att få några egna barn, och vi har kvar från när jag och min syster var små.

Jag ser dock inte riktigt poängen i att äga bara för att äga. Vi besöker biblioteket en gång i veckan och lånar nya böcker, på så sätt hinner han inte tröttna och är det något han fastnar extra speciellt för kan han få det i present. Köper jag böcker på loppisar är det för att få böcker jag uppskattade som barn men som inte finns i nytryck (till exempel Albinböckerna eller Ida-Maria från Arfliden som vi har i bokhyllan).

• Återkommande gäst

En liggande Expedit (2-raders) fullproppad med barnböcker på båda sidor (den är ju så djup så böckerna får plats i dubbla rader). Kan inte ens uppskatta antalet men bra många hundra är det... Har två barn på 3 och 6,5 år.

Barnfilmerna är nog runt 200

Vi försöker hålla antalet leksaker nere, men böcker och filmer "unnar" vi både oss själva och barnen. Fyndar mycket på loppisar och reaköper. Vårt hem påminner nog en del om cdons lager

• Flickan och kråkan
    Novallie skrev 2011-12-26 09:18:45 följande:
    Yrkesskada nämen gillar man böcker och att läsa verkar det bli mycket även för barnen. Skulle gärna vilja få lite tips på nya böcker som är bra. Inte pekböcker utan böcker med en 4-5 meningar i. Blir lätt på biblan att man lånar böcker som man själv känner sig bekant med.

Såg att du hade en 2-åring. Båda mina har i den åldern älskat böckerna om grisen Benny av Barbro Lindgren, liksom böckerna om Bu och Bä. Omtyckta har även lars Klintings böcker om Castor varit, liksom böckerna om Grodan och hans vänner av Max Velthuijs.
  • La Lola

Jag är förvånad över hur många filmer barnen har!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • k girl

Min tvåårings favoriter är Ingridböckerna och Stina Wirséns böcker. Bu och Bä går också hem, Vilda bebin är en long time standing favorit.

• Flickan och kråkan
    k girl skrev 2011-12-28 12:55:44 följande:
    Min tvåårings favoriter är Ingridböckerna och Stina Wirséns böcker. Bu och Bä går också hem, Vilda bebin är en long time standing favorit.

Ja, Ingrid-böckerna och vilda bebin har gått hem här med .
  • Novallie

Ingrid böckerna och castor har vi aldrig läst.  Så kanske låna på bibblan och läsa. Siv wirséns böcker har jag bara läst någon, Benny köpte jag någon bok om för någon vecka sen men inte hunnit läsa den ännu men han verkar ju väldigt söt.

Sonen verkar ha flera favoriter, som Spöket laban, bu och bä verkar han också gilla, Ellen böckerna, men känns mest som att han gärna tar en trave och vill att vi ska läsa högt för honom. Då allt ifrån max-böckerna till barbapapa, pettson osv. Lilla prinsessan verkar han också gilla.

H född 091017
  • Nemiia

Ca 75-80 böcker och 15-20 dvd filmer. Dottern är 2 år. Dock är det väldigt blandad och vissa böcker är alldeles för tidigt att läsa.

• Nemiia
    k girl skrev 2011-12-28 12:55:44 följande:
    Min 2 åring älskar också Ingrid böckerna 8Boken) vi har bara en, ska nog köpa någon till
  • Regnig måndag

Jag har ingen aning hur många barnböcker vi har men totalt ca 4000 böcker.
    Filmer under 100.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Novallie
    Regnig måndag skrev 2011-12-28 14:04:42 följande:
    Jag har ingen aning hur många barnböcker vi har men totalt ca 4000 böcker.
    Filmer under 100.
    4000 Förvånad finns det så många barnböcker?
    H född 091017
  • Regnig måndag
    Novallie skrev 2011-12-28 14:05:34 följande:
    4000 Förvånad finns det så många barnböcker?
    Totalt 4000 böcker, jag vet inte hur många av dessa som är barnböcker, en bokhylla gissningsvis?
    Har registret hemma och jag sitter på jobbet så det är lite svårt att kolla upp.

Och ja, det finns betydligt fler än 4000 barnböcker.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Novallie

jo antalet barnböcker men att någon skulle ha 4000 stycken hemma lät väldigt mycket men om det är med vuxenböcker med mera så är det inte lika farligt. 1 bokhylla kanske rymmer 500 eller något mer beroende på.

H född 091017
  • talia

Kanske uppåt hundra stycken. Men lånar på bibban rätt mkt också. 5 filmer... Som han aldrig tröttnar på.

• Psyke

3,5 hyllor med barnböcker i barnbokhylla + 2 billybokhyllor med barnböcker som vi köpte till barnen att läsa när de blir större. Vi har även ca 20-50 st barnfilmer men använder gärna internet för att se filmer det inte går att köpa här.

• Pemberly

Sonen på snart 16 mån har 33 böcker. Sen har vi även en hel del böcker från när jag och min man var små som sonen ännu är för liten för så de räknar jag inte (och har ingen susning om hur många de är eftersom många av dem är nedpackade i lådor). Han har ännu inga filmer.

• anyXX

Vi har rätt många barnböcker, kanske 200 el så? Men mest lånar barnen på biblioteket när de är med mig på jobbet :)

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Hur många barnböcker har ni?