Inlägg från: Kaksmulan1 |Visa alla inlägg
  • Kaksmulan1

Vi som väntar smått i September 2012

Granen skrev 2012-06-29 13:10:00 följande:
    Jajamen! Jag känner just nu att jag inte vill att han ska göra illa mina barn med sina dumma kommentarer och drickande!

Min bror säger inte pappa längre utan benämner honom bara vid förnamn.

Inboxade dig Cool
    Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1
    LillStinis skrev 2012-06-29 21:46:40 följande:
    Granen. Har varit i samma sits som du med båda föräldrarna i hela mitt liv. Man hoppas och hoppas. Man försöker tala dom till rätta och ge en hjälpande hand att bli fria från alkoholen. Men hela tiden blir man sviken, löften bryts, man blir kallad för både det ena och det andra på fyllan. Nu när vi har barn så vill dom mer än förut när dom inser hur mycket barnen älskar dom. Nu har de varit nyktra i 6 månader med hjälp utifrån. Idag är dom barnvakt. Jag hoppas det håller livet ut den här gången.
    Du måste bestämma dig för hur du vill må. Blir du lycklig av din pappa? Eller känns det lättare i själen att släppa taget? Hur mycket orkar man kämpa, oroa sig eller få ont i magen varje gång telefonen ringer sent på kvällen/natten. Kram på dig.

är också barn till alkoholist och blir rörd över alla historier här inne... tänk att man trodde man va ensam i skiten när man va liten och va skönt det är att man kan va åppen nu...
    bra skrivet lillstinis och håller tummarna för dina föräldrar 
    Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1

Flax, ja, det är ingen tävling, man kan inte jämföra. Jag körde utan nått med sonen, mest för att allt gick väldigt fort och jag blev super illamående av lustgasen. Men jag gick in i förlossningen med inställninge: gör det som är bäst för barnet! Säger ni att jag behöver tex Eda för hans skull så gör vi det men jag klarar mig liksom, fokus på barnets välmående. Kommer ha samma inställning denna gången. Vi fick berättat för oss på profylax kursen att en kvinna i koma är den bästa att föda barn för kroppen kan själv, oftast "stretar" vi emot, spänner oss osv, vilket gör att det tar lite längre tid. Så relax ;) sen finns Annas profylax på dvd, superbra!

Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1

nu på andra barnet skulle jag nog inte ha några problem om min man inte skulle vilja va med på förlossningen (nu vill han va med) om han hade haft en bra anledning. nu vet han åtminstonne vad det handlar om, hade aldrig accepterat det på första Solig
    sen blir ju en förlossning vad den blir, min man missade ju nästan förra förlossningen då han va på irland när mitt vatten gick.. (sonen är ju född förtidigt) så jag är inte så stressad över hans roll i det hela denna gången, jag vet att jag klarar det själv och att jag har bra backning från min mamma och svärföräldrar..
    tror det kan va viktigt att respektera mannens åsikt i frågan då det är en oerhört jobbig sits för dom med.. de behöver fler pauser i förlossningen än oss Flört

mwn jag är väldigt glad att han är med och förhoppningsvis under hela förloppet denna gången  

Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1

Jag har haft så märklig känsla i fötterna när jag vaknar de senast dagarna, känns som om fotsulan är för liten, spänner och stramar. Konstig känsla.

Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1
    naggym skrev 2012-07-01 21:51:55 följande:
    Är det ingen fler som är tokrädd för att bli snittad?? står inte ut med tanken att de måste skära upp magen på mig och sedan bända upp den för att ta ut bebben... hujja.. och sen efteråt, smärtan och rädslan för såret och stygnen.. fyy faan.. är livrädd.. kanske måste gå till psykolog;) hihi.. men är det de som krävs för bebbens skull så gör man ju det såklart... hatar allt med sprutor, operationer och sjukhus så det blir intressant att se hur detta med förlossning kommer gå...

det är det enda som skrämmer mig vid förlossning.. att bli snittad.. huga, det vill jag inte.
    och jag måste lägga in ett gott ord om kvaddlarna.. fick 1 under förlossningen och det va super. 
    Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1
    LeiaBus2010 skrev 2012-07-02 10:19:24 följande:
    F-penningen kommer inte att ändras, men däremot om du blir sjukskriven (och alltså har arbetat annorlunda nu under graviditeten) så måste dom ju räkna om hur mycket du ska ha ut i sjukersättning. 

fast det är inte säkert. jag är 100% sjukskriven och har jobbat annurlunda sen sonen föddes men behöver inte räknas om för att jag har skyddat min SGI, så man kan inte dra alla över en kam leia.. FK gör bedömning per fall..

LIs, du har ju inte barn sedan innan och då borde det inte vara några problem med din SGI, däremot kan du ju ringa FK och höra med dom om du är orolig, men 2 veckor borde inte påverka din SGI eller din FP. 
    Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1
    LeiaBus2010 skrev 2012-07-02 11:29:59 följande:
    aah, jag trodde att Lis väntade nr 2.. 
    Dom sa till mig att jag skulle få samma F-penning iaf trots att jag arbetat lite nu under denna grav.. hoppas inte att  dom tänker ändra på det nu?!?! För isf förlorar jag ca 7000! Förvånad är det så och om det blir så, så hade jag ju inte arbetat något... men som sagt, är det första barnet så är det ju klart att det är annorlunda och måste räknas ut. 

men du faller under kategorin gravid inom 1år och 9 månader väl? då är din FP säkrad men inte din SGI om du inte skyddat den.
    Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1

Angie, kan nog va bra att fixa mannens nu. De gör ofta en extra utredning på egenföretagare första gången, tar typ 1 månad, gjorde de på mig förra gången i alla fall

Elias 100319 ~ BF 120906
  • Kaksmulan1

Angie, vi har trygghansa på sonen och när han skadade sig så täcker det ju tex ambulanskostnad, mina nätter på sjukhuset (bara barnet som är gratis) om inkomstbortfall.. tex

Elias 100319 ~ BF 120906
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012