Inlägg från: Dag och natt |Visa alla inlägg
  • Dag och natt

Vi som väntar smått i September 2012

LeiaBus2010 skrev 2012-08-22 18:16:10 följande:
    Ni skriver att ni är i v 38 och fullgågna, vad menar ni med det? Är ni i vecka 38+0 eller 37+0??

Fullgången är man i v 37+0 va?      
    Ja när jag skriver att jag är i v 38 är jag 37+0 37+0 så räknas man som fullgången har jag läst!
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 37+ BF 11 sept
  • Dag och natt

Tittade på tv precis och såg en massa goda ostar - ni vet såna man inte får äta just nu! Jag längtar så mycket efter att få äta riktigt goda ostar igen, men så kom jag att tänka på det och amning, hur funkar det, är det nån fara att äta alla "farliga" ostar även när man ammar? 

• Dag och natt
    MiaMy skrev 2012-08-23 20:40:33 följande:
    Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida under "Råd om mat till dig som ammar":

Råden om listeria och toxoplasma gäller endast gravida kvinnor, inte ammande.

Jag har också frågat min vän, som studerar till barnmorska, och hon sa att man kan äta ostar, kallrökta skinkor, mediumstekta biffar m.m. då man fött barnet. SKÖNT, för jag längtar också efter ostarna! Skrattande
    Åh jippie!! Äntligen!
  • Dag och natt
    Den lilla M skrev 2012-08-28 09:54:45 följande:
    Då har jag max 9dagar kvar av graviditeten .. fick klartecken efter TUL igår för igångsättning senast 40+0 (6e sept). Men i morgon blir det hinnsvepning nr 2 på BB. Känns jättebra att bollen är i rullning!

Superbia: Lycka till med vändningsförsöket idag!  
    Gud så skönt!! Hoppas det kommer igång innan dess ändå
  • Dag och natt

Härligt Suberbia, håller tummarna för att bebis stannar med huvudet nedåt nu!

Snart fyra barn: Åh vad spännande! Om jag hade haft igångsättning/KS så hade jag nog också känt mig som en yr höna dagarna innan man vet att det ska ske! Haha Ska hålla alla tummar för att du får en drömförlossning!

Jag har varit hos mvc-läkaren idag. Det är ju så att jag kommer få igångsättning om mitt undertryck stiger till ca 105 (ligger och pendlar på 90-95 nu) så vi pratade lite om det. Frågade då även om svepning och hon sa att det kan bli aktuellt kring vårt BF och att pga infektionsrisken så menar hon att om man gör en hinnsvepning och inget har hänt inom två dagar så ska man sättas igång och inte gå längre än så och bara vänta. Som sagt, vad olika det kan vara.

Sen rekommenderade hon varmt färdknäpparna och sa att det är jättebra sätt att sätta igång förlossningen på! Tyckte hon sa att det var samma enzym i sperman som det är i det som används i igångsättningsmedlet? Med tanke på att vi inte har haft sex en enda gång under hela den här graviditeten förutom när den började så ska det bli spännande att se om vi kommer ihåg hur man gjorde, hihi.

• Dag och natt
    NICU skrev 2012-08-28 22:39:50 följande:
    Det där med färdknäpp är ju kul... hur sjutton ska man få till det när jag har sån foglossning att jag inte ens kan få på mig trosorna själv?

Ja smidig är man ju inte direkt även fast jag inte har foglossning! Cool
  • Dag och natt
    Den lilla M skrev 2012-08-31 12:54:32 följande:
    Kom precis hem från koll på BB och dem vill börja sätta igång mig redan ikväll så om några dagar borde bebis ha kommit ut !!
    Åh stort lycka till och jag tänker på dig!! Snart är din bebis med dig!!  
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 38+ BF 11 sept
  • Dag och natt
    Edds skrev 2012-09-02 19:03:04 följande:
    har haft konstant mensvärk nu sen kl 10 idag, 9 timmar altså,.. och massvis med sammandragningar.. 2 dagar till BF, jag hoppas verkligen att detta INTE avtar , utan att det håller i sig.
    Låter ju mycket lovande!! Hoppas att det inte avtar Jag har också massa sammandragningar, med 6 min mellanrum har de varit nu när jag suttit i soffan här ikväll. Men de gör inte ont utan spänner bara riktigt rejält och jag känner att det är ganska skönt att djupandas, vilket jag inte behövt göra tidigare. Har lite ont långt ned i magen till och från - och har varit två gånger på toan och gjort nr 2.... Får ju förhoppningar men det behöver ju inte betyda nånting antar jag!
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 38+ BF 11 sept
  • Dag och natt

Grattis maria och nelliepop till era små efterlängtade bebisar!!  Obehagligt att de sprang ut med dottern så där men skönt att allt var bra ändå. 
    Jag blir förvirrad av att skriva både här och på facebook eftersom jag aldrig lär mig vem som är vem, så om jag redan sagt grattis så är det därför.

Edds, ja med sån där aktivitet tycker man ju att bebis borde komma ut snart! Själv orkar jag inte hålla på - och ska ju inte heller pga det höga blodtrycket (fast idag var det bara 125/80!) och risken för hf. Men vi var iaf in på kontroll idag igen och läkaren gjorde faktiskt en gynundersökning då som visade att jag är öppen 2-3 cm och att tappen är helt utplånad. Sd har känts mycket mer senaste dygnen och kan ibland göra liiite ont så att jag måste andas lite extra. Läkaren slog vad om att vi skulle få åka in ikväll eller imorgon och att vi skulle ha liten hos oss inom två dygn! Vi får väl se Just nu känner jag mig inte alls övertygad om det, jag borde ha mycket ondare...

♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 39+ BF 11 sept
  • Dag och natt

idamarja: Usch vilket jobbigt besök, men hoppas att allt löst sig innan snittet, håller tummarna!! 

♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 39+ BF 11 sept
  • Dag och natt

Tänkte berätta lite om min förlossning! Den gick snabbt - började med vattenavgång vid 18-tiden på söndan, åkte till förlossningsmottagningen som konstaterade att han nu var rörlig och låg högt över bäckeningången (förut ruckbar), så jag blev inlagd direkt och skulle vara sängliggandes tills han var fixerad (kan vara farligt med vattenavgång om bebisen inte är fixerad då navelsträngen kan täppa till utgången). Värkarna kom igång nästan direkt när vi kom in till sjukhuset och det kändes som att det gick fort. Vid 23 var jag öppen 4 cm och vid 01 var jag helt öppen och krystvärkar började komma. Fick dock inte börja krysta för han hade inte kommit så långt ned i bäckenet ännu så jag fick flämta som en varm hund (men kunde inte stå emot att småkrysta ibland ändå), men vid halv tretiden gav BM mig klartecken till att börja krysta. Hon kunde dock redan konstatera att efter det snabba värkskedet i början hade gjort att min livmoder inte orkade med vid krystvärkarna riktigt. Pojkens puls hade gått upp och jag var givetvis trött efter 1.5 timmes aktivt krystande, så ca tio i fyra satte läkaren in sugkoppen för att få ut honom den allra sista biten (det behövdes inte mycket alls) och några minuter senare kom han äntligen till världen med ett härligt skrik och massor av fostervatten som landade härligt på personalens fötter! Solig

Fick bäckenbottenbedövning när de satte in sugkoppen, men annars använde jag mig av lustgas, akupunktur och bad som smärtlindring. Är jättenöjd med allt! Fick lite små bristningar och fyra stygn. Läkaren sa att nästa gång kommer att gå geschwindt så vi får vara beredda på en snabb förlossning. Cool

♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Lillebror Isak 120910 ♥♥♥
  • Dag och natt
    IdaVasterflo skrev 2012-09-15 07:56:46 följande:
    Dag och natt: Grattis till den lille pojken! Allt verkar ju gått relativt smidigt ändå. Varför trodde han att det skulle gå fort nästa gång ? :)
    Tack! Jag tror att det var för att jag var så snabb redan i det aktiva skedet med att öppna mig och nu när ett fullstort barn passerat en gång genom kanalen så brukar man säga att det går ännu snabbare andra gången. Wilma, vår lilla ängel, var ju så liten när hon föddes fram (21 cm och 183 gram) men kroppen kände nog igen det här med förlossning ändå. Tur att vi har nära till sjukhus i alla fall. Glad
  • Dag och natt

Grattis pollyann!! Låter lite som min förlossning fast min var inte alls utdragen, mer än aktiva krystvärkar under 1.5 timme och de två sista värkarna fick sugklockan hjälpa till att få över lillen till oss.

Härligt Ida, det var väl jättebra att det blev ett planerat snitt till slut! Så glad för er skull - ett stort grattis! 

Pepitaz, hoppas att det sätter igång, det låter onekligen som så iaf så lycka till!!  

• Dag och natt

Men fy Lemis vad jobbigt att ert lilla söthjärta har problem med sitt hjärta! Är operationerna ändå några slags "standardoperationer" iaf eller något mer ovanligt än så? Jag kan förstå att det känns jättejobbigt, man vill ju bara att ens barn ska vara friskt och att det aldrig ska hända något med sin lilla älskling. Massa styrkerkramar till er! Hjärta

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012