• MiaMy

Vi som väntar smått i September 2012

Har idag förresten haft mensvärk, så som "växtvärk" tidigare i graviditeten. Är detta förvärkar? En ganska jämn molande värk. Magen blir inte hårdare än vanligt...

• MiaMy
    Angie99 skrev 2012-08-05 16:54:26 följande:
    JePaLuLi: Det är så konstigt, mitt värde var på 102 när jag var där i vecka 29. Då sa hon att jag skulle öka på Niferexen till 1 om dan. Sen gången efter så kollade de inte ens värdet! Jag frågade om hon inte skulle kolla men det skulle hon inte sa hon. Hmmm...
    Jag var med om samma sak. Mitt blodvärde var 105 och BM sa att jag skulle börja äta Duroferon. Nästa gång undrade jag om de inte skulle kolla värdet, men hon sa att det brukar inte höjas så snabbt så de kollar nästa gång. Vilket hon gjorde Glad
  • MiaMy

Grattis förstis!!!

Hoppas allt ordnar sig Kladdiskaka!

Mitt blodtryck var 120/60 förra gången, vilket BM sa var bra.
    Jag ska till BM i eftermiddag igen, och tänkte kräva att de ska ta urinprov på mig. Hon har inte gjort det på länge.

• MiaMy

Jag går in i vecka 37 idag! Känns läskigt och spännande på samma gång...

Lyckos alla er som får gå på TUL! Jag har berättat för min BM (två gånger) att nästan alla i min mammas släkt har fått bebisar på ca 5 kg och att jag är orolig för att min bebis också ska vara stor. Hon lyssnar men säger bara att så länge man följer kurvan med magmåttet så är bebis normalstor. Jahapp. Men man är ju ändå orolig...

• MiaMy

Flax: Jag började jobba idag igen efter semestern. Har tänkt jobba till 22/8, har bf 4/9. Så ungefär som du då. Jag jobbar som lärare men det verkar nu som att jag får hoppa in på fritids eftersom de saknar personal där och jag ändå bara ska jobba 2½ veckor totalt så jag har ju ingen egen klass. Får se hur jag ska orka med det...

Här är det också nåt program som de följer angående besöken, så nu går jag varannan vecka. När jag var utomlands hela juli så missade jag ett besök så då var BM tvungen att boka den med en veckas mellanrum (efter resan) pga något datasystem som inte godkänner färre besök. Jag tycker det låter lite knasigt, men jag går ju gärna oftare på kontroller så det hade jag inget emot.

När det gäller min oro för att barnet ska vara 5 kg när det kommer ut, så känner jag inte heller att min BM lyssnar på mig. Jag vill ju så gärna veta att barnet inte är så stort så det blir en svår förlossning, för isf får de ju gärna sätta igång förlossningen någon vecka tidigare. Men något  TUL är det inte tal om så länge man följer kurvan någorlunda. Bläh.

• MiaMy

På tal om kommentarer:
    Folk kallar mig ofta tjock på skoj, och när jag får såna kommentarer känner jag mig bara stolt! För man SKA ju faktiskt vara tjock när man är höggravid Glad

• MiaMy

Jag behöver hjälp med FK. Hur anmäler min sambo sin lön till dem? Han har anmält tillfällig föräldrapenning så han kan nu ansöka om det då bebis kommit, men på "Mina uppgifter" på hans sida står det att hans inkomst är 0 kr. Han har inte fått papper hemskickat fastän han gjorde den första anmälningen 15 juli.

• MiaMy

Tack till alla för svar angående FK!
    Jag fick lite olika svar.
    Jag tror jag ska ringa dit imorgon och fråga. Problemet har varit att det brukar vara ½ timmes kö när man ringer, och så länge kan man ju inte sitta i telefonkö på jobbet.

Idag ska vi till Ikea och handla det sista till vår nya garderob. Bebis verkar se framemot det, h*n sparkar vilt på mina revben... Eller så protesterar h*n Skrattande

Igår såg vi Batman på bio, och jag var orolig att det skulle bli jobbigt att sitta i 3 timmar, men det  gick faktiskt jättebra. Tur det finns platser med extra benutrymme Flört

Skickar en kram till er alla som har det jobbigt just nu! Det är inte många veckor kvar trots allt {#emotions_dlg.flower}

Och FijaLija: Du tjatar inte alls, det var ju jag som ställde frågan och då uppskattar jag svar Glad

• MiaMy

Var på besök hos BM idag i v. 37+6.
    HB: 125
    Blodtryck: 110/70
    Bebishjärta: 135 slag/min
    Blodsocker: 5,0
    Sf-mått: 35 cm tror jag (hon sa bara att den växt 1 cm på två veckor) och den ligger på kurvan
    Min viktuppgång: 16 kg

Bebis har legat med huvudet ner i en månad nu men vill inte fixera sig. Hoppas h*n inte vänder sig fel nu mer då.
    Imorgon räknas min graviditet som fullgången! Helt otroligt!!

Funderar lite på om det här med födelsetid är ärftligt... Alltså att mamma gick två veckor över tiden med mig, så kommer jag då också att gå lika länge? Vill föda i tid, för vill inte ha en jättebebis (vilket också ligger i släkten).

• MiaMy

Hej alla!

Angående amning så tror jag att jag tar det som det kommer, hoppas att det ska fungera. Ska man köpa med sig amningsnapp eller får man det på förlossningen/BB? Hur ska man veta storleken på den om det finns olika? Förvånad Är det på apoteket man köper dem?

Från och med nu är jag MAMMALEDIG! Vad gör man hela dagarna då (om man inte har barn från förr)? Vad hittar ni på för kul? Glad

Det känns helt otroligt att säga att senast nästa månad har vi en bebis. Kan inte tro det... Hur kunde det bli så? Att två blir tre? Herregud Skrattande

Kram på er!

• MiaMy
    Edds skrev 2012-08-22 15:45:58 följande:
    Miamy: tyvärr har jag inget vettigt att komma med på min ledighet :P jag är för trött för att göra ngt (v39 nu) så jag spenderar dagarna länge i sängen, kollar tv, bakar, virkar och nyser med hunden. Men jag känner mig så ensam och instängd.. Det är jätte jobbigt för jag är en väldigt aktiv person annars !! Hoppas du kommer på nå mysigt att spendera din tid med!

Säger som dig, helt otroligt att 2 ska bli 3 och att vi snart har bebisen hos oss! Jag ryser av lycka :D
    Ja jag är ju också i vecka 39, tror vi har BF samma dag? Jag har 4 september. Jag orkar inte heller göra något som tar länge eller är ansträngande, men det känns som att jag kommer att vara för rastlös för att bara ligga i soffan Tungan ute Sen har jag ingen bil på dagarna så jag kommer inte iväg så långt heller... Kanske städa i skåp och baka då.

Ps. Nyser du med hunden? Flört Lät så sött att ni bara "Aaaaatjoooo!" tillsammans Skrattande
  • MiaMy
    Edds skrev 2012-08-22 18:24:14 följande:
    ja men då har vi samma BF :) 4 september !
    Ja jag är för rastlös för att ligga inne, men samtidigt finns det inte mkt att göra, inte på förmiddagarna när alla jobbar dessutom, på eftermiddagarna försöker jag ta mig iväg att göra nånting. jag har inte heller bil varje dag så då blir det inte många steg utanför :D

hehe jag myser med hunden skulle det stå ;) Men nyser gör vi också, för jag orkar inte damsuga lika ofta så de är dammigt här hemma :P hehe
    Ja jag får väl sysselsätta mig med något här hemma då... Man ska inte klaga då man får ha ledigt! Glad

Blir kul att se vem av oss som får sin bebis först! Jag har en känsla av att min kommer gå över tiden. Har inte känt annat än vanliga sammandragningar än så länge. En dag förra veckan hade jag mensvärk hela dagen. That's it. Men man vet ju aldrig...

Man ska nog inte ha lika stora krav på sig själv när det gäller städning och ordning i hemmet. Men städning kan kanske iof få igång förlossningen... Glad

Ja jag förstod att du menade MYSA med hunden {#emotions_dlg.flower}
  • MiaMy

Någon mer än jag som är hungrig/sugen på mat HELA TIDEN? Klarar inte av att vara hungrig så länge heller förrän jag börjar känna mig svag. Nästan som i början av graviditeten när man var tvungen att få mat helst innan det kurrade i magen.

• MiaMy

Nu har vi varit till Familjerätten och skrivit på papper att min sambo är pappa till barnet. Skrev samtidigt på gemensam vårdnad. Var lite nyfiken inför mötet, då det var några här som skrev att de kunde vara otrevliga och ställa pinsamma frågor... Men med oss var de bara trevliga Glad

• MiaMy
    Dag och natt skrev 2012-08-23 20:30:18 följande:
    Tittade på tv precis och såg en massa goda ostar - ni vet såna man inte får äta just nu! Jag längtar så mycket efter att få äta riktigt goda ostar igen, men så kom jag att tänka på det och amning, hur funkar det, är det nån fara att äta alla "farliga" ostar även när man ammar? 
    Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida under "Råd om mat till dig som ammar":

Råden om listeria och toxoplasma gäller endast gravida kvinnor, inte ammande.

Jag har också frågat min vän, som studerar till barnmorska, och hon sa att man kan äta ostar, kallrökta skinkor, mediumstekta biffar m.m. då man fött barnet. SKÖNT, för jag längtar också efter ostarna! Skrattande
  • MiaMy
    Angie99 skrev 2012-08-23 18:48:41 följande:
    Det var ju skönt! Frågade de inte om du hade haft andra män...? Hahahaha!
    Min dumma soc tant har inte svarat på mailet jag skickade den 17/8 så nu vidarebefodrade jag det till hennes chef. Bebis kan ju komma när som helst nu!
    Nej hon frågade inte om andra män Flört Hon var dock väääldigt tydlig när hon läste upp mellan vilka datum barnet måste ha blivit till Skrattande
    Bra att du mailar chefen!
  • MiaMy

Grattis Kaksmulan1!
    Molly är ett jättemysigt namn Glad

• MiaMy

Går in i v. 40 idag!!! Och bebis verkar inte ha bråttom nånstans :P

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012