Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

Edds skrev 2012-04-04 14:03:18 följande:
    ja verkligen det kommer bli superfint, jag ska också göra ett par skor sen när denna är klar men har lovat mig själv att avsluta det jag börjar med, annars blir det bara en massvis med ofärdiga grejer !

jajamen jag vet var det är :) Och jaaa jag håller verkligen med om att fördelarna är hundra gånger bättre än nackdelarna !! Annars hade man inte valt att bo utanför  :)

Vilket datum har du BF? ska du gå någon föräldrar grupp? vi kanske blir grannar på BB hehe
    Jag har BF 15 september enligt nuvarande beräkning men ska på nytt ul nästa vecka så då kanske det blir något korrigerat. När har du BF? Nej jag ska inte gå någon föräldrargrupp, allt sånt är ju i stan och det blir för bökigt, känner inget behov av det heller :)
  • idamarja

Hoppas ni haft en fin påskhelg, här blev det inte riktigt som planerat, på torsdag morgon fick jag åka akut in med sonen som i kombination med sin astma och förkylning fick svårt att andas, så vi har legat på isoleringen på sjukhuset fram till igår då vi fick komma hem. Nu mår han mkt bättre men är fortfarande sliten o själv blev jag också sjuk på kuppen. Fick tag på min sambo tillslut så han kunde komma ner från fjället o göra oss sällskap på sjukhuset.
    Nu på onsdag e det iaf dags för rul för min del! Känns himla nervöst, man vet ju aldrig hur barnet mår där inne, får starta min resa 03.30 hemifrån för o hinna m tåget, men det går ju bra när man inte har barn m sig :) 

• idamarja
    Edds skrev 2012-04-09 23:18:43 följande:
    vad spännande, det är ju som julafton :D Lycka till !! och sov nu så du är pigg och med på noterna imorgon ;)

Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker kring det här med rul, eller ul över huvudtaget, det är ju inte för att få reda på könet på barnet, det är rakt ingen julafton att gå på ul. Det är fosterdiagnostik för att se att barnet mår bra och se eventuella problem hos barnet. Att man sen idag kan ta reda på könet är ju en sak men att man får ta reda på det tycker jag e helt o håller dumt. Varför ska vi veta det? Tror ni att folk genom tiderna har haft svårt att knyta an till barnet i magen för att dom inte vetat könet? Nu förstår jag om många av er tycker jag har fel i min uppfattning men det må så vara menjag tycker det är fel att vi ges möjligheten att ta reda på könet på barnet. För det ska ju inte spela någon roll vem det är som är där inne, däremot är det bra att veta om barnet är svårt sjukt så sjukvården kan vara förberedda när barnet ska födas för att kunna ge bästa tänkbara vård från början.

Jag åker på rul i morgon och det jag är orolig över är att barnet inte ska vara friskt, men är det inte friskt så är jag glad att dom ser det så dom vet att vara förberedda när barnet föds. Namn kan man ändå fundera på, pojknamn o flicknamn paralellt med varandra, o klänningar kan man vänta med att köpa tills man fött en liten flicka. Nej ni får bli hur argna ni vill på mig men det är helt vansinnigt att tycka att det är orättvist att inte få ta reda på könet i det landsting man bor i, det är bra att man måste betala för sådana saker tycker jag, Varför ska skattemedel gå till vår nyfikenhet? 
  • idamarja
    LillyRose skrev 2012-04-10 09:51:17 följande:
    Den fria viljan som vi alla har ger oss ALLA rätt att själva bestämma! Rätt eller fel..vem har rätt att bestämma det? Ditt barn ditt val mitt barn mitt val! Tycker också du är ganska otrevlig i ditt sätt att skriva..åsikter har alla rätt till men att ifrågasätta varför vissa gör si och så och varför är väll ändå deras egna privata sak?

Ja JAG ska ta reda på könet idag...för att JAG vill, för att jag kan och för att jag tycker det är roligt att veta vem som bor i min mage <3

Jo visst får alla tycka o tänka som dom vill, både du och jag. Men jag förstår att ni blir upprörda för det är en öm punkt att trampa på. Den fria viljan vette katten om den har så mkt med denna saken att göra enligt min mening så finns det inget medicinskt skäl att ta reda på könet och därför inte nån anledning till att man ska få göra det. Man ska ju inte blanda ihop kvinnans rätt till sin egna kropp o möjligheten att se könet på barnet. Du gör det för att du vill, men i en annan tid längre fram, i en annan situation kanske denna möjlighet kommer att missbrukas, rätten att se könet, o möjligheten till sen abort är en skrämmande kombination. Ibland kanske man behöver lyfta blicken från sin egna situation och se vad saker o ting kan ha för konsekvenser. För jag förstår att ni som vill se könet gör det för att det är kul o spännande o inte för att ni önskar er vare sig det ena eller det andra. Men alla dessa möjligheter o rättigheter kanske inte alltid är till vårt bästa i slutändan. 

• idamarja
    StarStruck skrev 2012-04-10 09:57:44 följande:
    Men varför gå runt och tänka på det på det viset när man istället kan längta efter det?
    "tänk om bebisen är sjuk" vs "tänk om det är en pojke/flicka", vad tror du är bäst för sitt eget psyke?

Jag tänker inte så mkt om det är en pojk eller flicka, jag tänker inte OM bebisen är sjuk, jag tänker att de är en bebis där inne och så tänker jag att jag önskar att den ska få en bra start på livet oavsett den är sjuk eller inte. Jag tänker inte "bara barnet är friskt" för det hjälps inte, är barnet sjukt så är det och så måste man ta det därifrån och göra allt man kan för sitt sjuka barn. Jag önskar inget högre än att barnet ska vara friskt såklart man jag försöker vara ödmjuk inför livet och inte ta något förgivet. Det är de bästa för mitt psyke iaf.
  • idamarja
    Choccolat skrev 2012-04-10 10:03:07 följande:

Om du ville framföra en poäng så lyckades du. Om du ville göra det på ett otrevligt sätt så tycker jag även att du lyckades med det.

Varför du ska behöva veta vad andra har för anledningar att veta kön övergår mitt förstånd. Det övergår även mitt förstånd att folk orkar sitta med pekpinnar angående saker som inte gör en fluga förnär.. Om någon tycker att det är lika spännande att få reda på könet som det är att det blir julafton kan väl du strunta i det. Själv förstår jag inte skillnaden i spänningen om man får reda på kön i v 20 vid rul eller v 40 vid förlossningen. Men jag respekterar att folk tycker olika..

Jag tycker inte att du nödvändigtvis har fel i din uppfattning. Du kan ha vilken uppfattning som helst. Men kanske vi skulle kunna försöka uttrycka oss med lite ödmjukhet och respekt här inne.. Tänk på att tråden är full av hormongalna gravidsjuka käringar!     

Du får inte glömma att jag är lika hormongalet gravidsjuk som vem som helst här inne och jag tycker faktiskt att det är rätt respektlöst att fjanta runt om kön hit o dit när barnet kan ha svåra skador som är mkt mer relevanta att se på ett UL. Jag förstår att ni alla i första hand vill se att barnet mår bra, o i andra hand kanske se könet MEN jag tycker diskussionen överskuggas av könsprat och det är väl de som gör mig så ledsen, jag respekterar också allas val men jag tycker ändå jag har min fulla rätt att uttrycka min åsikt även om den går emot de flestas här inne. Så jag håller med dig det angående respekt och ödmjukhet. Ödmjukhet inför det liv vi bär på i synnerhet. Det gör mig ju inget att ni tar reda på könet men jag tycker det är fel att vi ges den möjligheten, som jag skrev tidigare kan sådana här möjligheter i förlängningen ge otäcka konsekvenser.

Nu ska jag inte diskutera det här nå mer,     
  • idamarja
    Vili skrev 2012-04-13 15:05:13 följande:

ja precis det är verkligen skönt att veta att allt är bra med den lille..ja satt med hjärtat i halsen hela ultraljudet livrädd att nått skulle vara fel med vår skatt. Nu får man försöka njuta ordentligt kommande 20 veckor :)

Jag var på rul i onsdags, och hade världens bästa läkare. Han gick igenom allt väldigt noga, och länge och efteråt tyckte han nog att bebisen verkar må bra och inte borde bära på några större skador. Ska tillbaks omkring v 24 o då ska barnkardiologen göra ett specifikt ul på bebisens hjärta o sen även en vända upp på spec.mödravården så dom kör ett varv till o kollar ansiktet för att se eventuella spalter. Allt blir ju lättare  att se ju större bebisen är. Däremot fick jag besked att jag löper stor risk för missfall pga blödningar jag har haft o har, så nu e det bara att röra sig sakta o inte tuffa sig. Idag kommer min mamma iaf hit o ska hjälpa mig städa huset! :)
    Jag har inte varit in nu på flera dagar o orkar/hinner inte läsa ikapp. Men iaf så hoppas jag att ni inte är allt för upprörda på mig för mina åsikter tidigare, är ju som sagt lika gravid som alla andra o lika känslig o full av hormoner, ska försöka vara smidigare när jag skriver :)

Skönt för alla som hittills varit på UL o fått glada besked!

• idamarja
    Edds skrev 2012-04-13 18:55:21 följande:
    ja, vi är tydligen inte ensamma jag trodde nästan jag höll på att bli galen :) Jag är mer rädd att han skall dö ifrån mig ... tanken att han lämnar mig har inte varit så hård än, och jag känner hans kärlek varje dag, men det är just de man inte kan styra över, jag är rädd att någon annan skall ex köra oförsiktigt och skapa en krock eller något... ja herre gud vad rädd jag är... jag måste verkligen släppa det för annars blir det jobbigt..

jag känner även att jag är rädd att någonting skall hända när vi sätter vår bebis i bilen och skall åka från sjukhuset... det har något med bilfärder att göra, jag har inte direkt varit med om en olycka heller tidigare, så det är inget som borde påverka.. vet inte varför, men jag litar väl inte på hur andra kör !

Du är verkligen inte ensam, nu med andra barnet har jag inte tid på samma sätt att oroa mig,men när jag väntade sonen var jag jätteorolig, precis som du, att min sambo skulle dö ifrån mig, att han skulle lämna mig oroade mig inte. När vi var ifrån varandra ca en månad när han var till fjälls på sommaren o jag för stor för att följa med så grät jag varje gång han ringde, ganska dumt eftersom han ringde sällan o med satelittelefon som hörs dåligt o är svindyr att ringa med, men vad hjälpte det, jag grät för att han var borta o ja grät för att ja var glad att höra ifrån honom :)

Det har jag hört många som oroar sig för, första bilfärden hem, o det e väl kanske inte så konstigt men det viktiga är att inte låta oron ta över hand, för hur det nu än är så måste man ju ta bebisen med i bilen då o då, i synnerhet som vi bor :)   
  • idamarja

angående det här med förlossningen så känner jag mig kluven också, första barnet fick jag med akut snitt och min erfarenhet är inte att snitt är någon genväg men som sagts tidigare så är det nog jättestor skillnad på planerat snitt o akut snitt. För mig var det omtumlande på många sätt och vis, jag kom ju in till förlossningen för att jag hade värkar, men sen märkte dom att bebisen började må allt sämre och kom inrusande o drog av mig alla smycken o skulle köra iväg mig men hejdade sig när ctg-kurvan blev bättre, så det var lungt kanske 30 min sen kom dom igen o då började dom dividare hit o dit hur dom skulle göra, men då skrek jag rakt ut åt dem att plocka ut bebisen, det hade dom nog gjort även om jag inte skrikit åt dem. Men som sagt all oro och stress man har i kroppen vid ett akut snitt, det kommer man ju inte i närheten med när det gäller ett planerat snitt. Sen är det väl återhämtningen som är jobbigare med snitt säger dom som vet, jag var ju själv uteo flög regulärt drygt ett dygn efter snittet eftersom vi var tvugna att flyga ner till göteborg där vår son var, o sen blev det ju aldrig talan om någon som helst vila för mig, så jag var ju väldigt dålig fysiskt långt efter. Men det är man säkert inte om man får återhämta sig som man ska. Jag har inte pratat m bm om den här saken ännu men antar att det kommer på tal längre fram, men jag är ganska nollställd, o antar att jag låter slumpen avgöra hur det blir. Så känns det nu men den känslan kan ju komma att ändras

• idamarja
    Edds skrev 2012-04-14 17:30:39 följande:
    jag hoppas jag slipper vara ensam alls denna graviditet =)

Föressten är det någon som vet om man kan äta torrkött när man är gravid? ;) Gissar att ni från södra sverige kanske inte äter det allt för ofta, men vi har ett torkat renhjärta liggandes här hemma och det bara vattnas i munnen på mig men jag vill inte sluka i mig det om det kan vara farligt... det är ju altså inte tillagat utan bara jätte saltat och torkat .....

nu vet jag inte hur mkt du äter torrkött i vanliga fall men om kroppen är van vid dom bekterierna så är det mindre riskabelt att äta det. Jag äter ju normalt torrkött flera gånger i veckan o då menade min bm att min kropp är så van vid det så jag borde kunna äta det, dt är ju bakterierna man är rädd för. MEN annars så gäller väl samma som med annat lufttorkat osv, att ha det fryst tre dygn innan du äter det, o då kan du äta det m gott samvete :)
    själv åt jag lite av köttet direkt när vi hade torkat det, men jag är lite återhållsam nu när jag är gravid. :) 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012