Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

Till våran son har vi ace, den är ganska bra när man har sjuka barn. Man får ersättning för sjukhusvistelser från dag ett och det är ju en väldigt bra grej när man är ofta men kanske inte alltid så många dagar sammanhängande.
    Men man kan väl byta gravidförsäkring, tänkte att man kanske inte ska ha folksam om den e så dålig 

• idamarja

Jag har haft kramp i vaden en natt här för nån dag sedan, får väl börja tugga i mig mer banan om det hjälper :) Eller Sno lite av sonens kaliumbevarande medicin :P 

Nu ska jag stanna hemma på gården till söndag natt då jag måste påbörja resan till Sunderbyn, vi har varit i farten så mkt dom senaste dagarna, igår hade jag verkligen jobbiga sammandragningar, så att det kändes i ryggslutet. Men igår gjorde jag arbets-ekg samt gick på stan, sen satt jag still i bil flera timmar, så det blev lite felfördelat med vila och belastning antar jag.  

Tittade på bebiskläder igår när jag var i stan, tänkte att jag kunde tillåta mig att köpa något, men när jag stod där så kunde jag inte förmå mig att köpa något. Jag är så vidskeplig så det hjälps inte, skulle inte kännas bra om jag hade köpt dom där kläderna.  

• idamarja

IdaVasterflo: Så sant, att vara förälder är magiskt, från första stund :)

Granen: Hehe, ja sånna kvällar och nätter förekommer nog hos alla, men ändå så när dom väl somnat, om så för en kort stund så ser man på dom och blir varm inom sig och tycker synd om dom som är så trotsiga (som brukar vara anledningen här) 

En helt annan sak som rör sig i mitt huvud nu är en sak som jag får höra lite då o då, nämligen hur enkelt det kommer bli nu om vi får ett friskt barn. Själv känner jag inte så, jag tänker på alla "normala" problem som jag inte upplevt, som hör till ammning, eller överhuvudtaget den första tiden hemma med en helt ny bebis. Våran son var ju två månader när vi kom hem, och han flera veckor gammal innan vi ens kunde bära runt på honom, om än för en kort stund. Eftersom han var kopplad till olika maskiner o mediciner. Tvivlar ju inte på att det kommer gå fint med den här bebisen om han/hon mår bra, men jag tillåter mig inte att ta förgivet att allt ska bli så himla enkelt bara för att ett barn är friskt, det är ju så himla mkt med ett litet liv som ska stämma :)

I morgon åker jag ¨på ul igen, barnkardiologen ska kika på hjärtat o sen ska ja till spec.möndravården en vända o kika på vanligt ul :)   

• idamarja

Läste att ni skrivit om vad man behöver till bebisen, när det gäller sängkläder o sånt så är ju begagnat bäst, dom är mjuka mot huden o giftfria, nytt är inte alltid bäst :) Jag har sytt alla sängkläder själv o trasor för att tvätta bebisen med har jag klippt av gamla kläder o handukar, tycker trikåtyger gör sig bäst eftersom frotté kan bli lite klumpigt. Kläder är ju också bäst begagnat. Det är ju mkt man inte behöver, som ni redan gått igenom, det beror ju på hur man bor.

Var på UL i måndags, barnkardilologen kollade på hjärtat, alla småfel kan man ju inte se men han kunde se att det inte var några större livshotande fel, en liten vsd kan man ju leva med utan att behöva opereras till o med, så jag var väldigt lycklig när jag gick därifrån o fortsatte upp till spec.möndravården, där kollade dom på ansiktet, verkligen bara ansiktet o en snabbtitt på magsäcken. För att se om barnet har lkg-spalt, men det såg fint ut och magsäcken var fylld med vätska vilket tyger på att den inte har gomspalt som man annars inte ser på UL. Läkaren frågade om jag hade mkt vatten vid senaste graviditeten, o det hade jag ju o nu förklarade hon att det är pga barn med spalt inte kan svälja undan fostervatten. Så dom sakerna verkar iaf vara bra m bebisen :)

Nu har sambon åkt till fjälls för en veckas skadeförebyggande arbete, trits som tusan :/  

• idamarja
    sexhundra skrev 2012-05-23 13:42:15 följande:
    Hej! Jag har inte läst på länge nu, så vet inte om ni redan pratat om detta. Jag har haft såna buksmärtor och varit extremt kissnödig. Så lämnade urinprov för ca 3veckor sen för trodde jag hade uvi. Va hos bm igår och hon sa att mitt proc hade visat att jag hade GBS i slidan. Jag fick beta att jag kommer få antibiotika vid förlossningen sen sa hon att det inte va nått att oroa sig för. Läste såklart på nätet om vad det var och vad det innebar pga dålig information. Nu när jag läst lite så är man tydligen i högrisk att smitta barnet om man har fått bakterien i slidan!? Jag har också för trånga bäcken, och min mamma fick föda mig i akut snitt och pratade med min bm om det då hon sa att märks det minsta på min förlossning får jag snittas ist. Nu känner jag efter att fått veta att jag har GBS också, så vill jag nog snittas och ta det säkra före det osäkra. Är det nån som haft GBS och fått ett snitt beviljat?

Min ena syster hade det m senaste barnet, hon fick inte snitt, det handlade väl om att få antibiotika i tid för hennes del, minns inte helt hur långt innan förlossningen det var. Men det gick iaf väldig bra för hennes o barnets del.
  • idamarja
    Frokenpilla skrev 2012-05-22 10:27:41 följande:
    Rekommenderar också tygblöjor!

Men detta är mina tankar, och jag är miljöhippie ;)  

Tygblöjor skulle jag använda till sonen men det gick ju inte, den här gången har jag inte planerat något men önskan att använda tygblöjor finns ju. Hade ju bullat upp med både köpta blöjtrasor o rivit en hel del själv samt att jag hade från min syster blöjor o blöjbyxor i ull. Nu får jag se om jag känner att jag orkar med det då kommer jag köra på det,
  • idamarja
    Choccolat skrev 2012-05-24 13:35:52 följande:
    Jag har en fråga som gnager i mitt huvud... Vad händer om sf-måttet är för stort? Vad kan det tyda på för fel? Någon som varit med om det? Brukar man ha mindre sf-mått med första barnet? 

Det kan tyda på att du har väldigt mkt fostervatten o det i sig kan vara ett tecken på att barnet inte mår bra, jag hade väldigt mkt vatten med första barnet, o alltså väldigt stort/högt sf-mått. För min del var det pga att mitt barn hade spalt som gjorde att han inte kunde svälja undan fostervatten i den omfattning dom ska kunna göra det. 

Men det finns säkert andra orsaker också,   
  • idamarja
    moonlaiz skrev 2012-05-24 07:12:33 följande:
    jag har med tappat orienteringen lite. när vi sitter å pratar om graviditeten så e jag tvungen att kolla mina gravidappar för att se hur långt jag e..

tror det har mycket med att göra att jag redan har en som tar så mycket energi! när jag väntade första hade jag stenkoll på vareviga dag!

ska bli spännande att se när denna vill ut=) dottern kom i 38+2. det var alldeles lagom, man slapp gå å va så förväntansfull, det kom som en surprise skulle man kunna säga=) 

hehe du är inte ensam, ja har rätt dålig koll på hur långt gången jag är, finns inte riktigt samma tid o ha samma stenkoll, o antagligen inte samma behov heller :)
  • idamarja

I natt drömde jag att bebisen kröp runt överallt inne i min kropp, jag vaknade när den höll på att ta sig från framsidan av kroppen över axeln till ryggen, hehe. Tror bebisen låg o tryckte uppåt eller sparkade uppåt när jag låg o sov eftersom det kom sådana drömmar. Jag drömmer mest knäppa grejjer, här om natten drömde jag att jag skulle föda barnet, men just innan så ändrade läkarna sig och sa att jag nog bara hade en blodförgiftning och därför jag mådde som jag mådde, så knäppt så det blir komiskt iaf.

• idamarja
    Superbia skrev 2012-05-25 12:08:49 följande:
    Jag låter säkert taskig, men jag skiter faktiskt fullständigt i min karls lust när jag är gravid (annars också iofs). Vill jag inte så vill jag inte, och det är det man får gå efter. Inte fan skulle jag tjata tills han blev övertalad om han inte hade haft lust. Hur kul hade det känts att sexa med honom sen i så fall?
    Hehe, jag är helt enig med dig, vem ids krypa för en karl. Nu är inte min karl sådan så han på något sätt kräver något eller ens antyder något i denna fråga, det är ju ett samspel mellan oss två, och som fungerar utan att man behöver lägga ord på det. 

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012