Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

StarStruck skrev 2012-08-14 16:11:04 följande:
    Edds, visst är det alltid bra att kolla upp men det är inte särskilt kul att bli dumförklarad varje gång man kommer in;/ fl här är verkligen inte bra tyvärr

Det är väl det man ska ta och tänka på, så man inte gör sig själv en otjänst, för tillslut kanske dom inte tar en på allvar. för även om man tänker själv o alla säger "bättre ringa en gång för mkt än en gång för lite" så är det väl så att det inte alltid är den riktiga sanningen. Så är det allmänt inom sjukvården enligt min uppfattning. Men självklart ska man ju ringa in om det verkligen känns som det behövs.

idag var jag t bm, allt såg bra ut, prover o blodtryck, sf mått osv. däremot har bebisen inte vänt sig ännu, är i 34+6 idag, så ska på lägeskontroll nästa vecka igen, o fick tid till läkaren om två veckor, har den inte vänt sig då lär dom väl planera in ett snitt antar jag.

• idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-14 22:11:54 följande:
    IdaMarja: Hur kollade dom hur bebis låg? Med UL? Jag ska till BM på torsdag och fortfarande sparkar det neråt. Jag vill så gärna ha ett UL till för att veta vikt så jag hoppas den ligger kvar i säte tills dess och att hon bokar ett UL.

bm kollade genom att trycka o känna, det ska hon göra på måndag igen, o om hon då fortfarande bedömmer att den ligger i säte ska jag till läkaren o där antar jag att dom gör ett UL, problemet var bara att dom inte hade läkartider före 28/8 så man får ju hoppas att det inte blir bebis innan dess, fast då får ja väl säga att den ligger i säte,
  • idamarja
    moonlaiz skrev 2012-08-15 10:04:30 följande:
    köpte hem mjölkersättning idag, vi var tvungna att ge dottern sånt på grund av att hon inte gick upp i vikt av min bröstmjölk! hon gick ner nästan 1 kilo den första veckan! från 3675 till 2800.

så för att vara på den säkra sidan=)

men det kändes konstigt att gå där i barnhyllorna igen=) 

Men det ska man nog ha hemma, man vet aldrig hur det blir med amningen, om det blir som för dig, eller så kan man ju få problem med brösten själv och det blir svårt att amma. Själv ska jag också köpa hem ett paket nan, har ju inte ammat första barnet men av helt andra orsaker. men jag är väldigt ödmjuk inför amningen, det är ju inte så bara bara för alla att få det att funka.
    Hoppas så att jag ska kunna amma den här gången, så ja slipper skaka två nappflaskor på nätterna eftersom stora pojken fortfarande måste matas på natten.  
  • idamarja
    Edds skrev 2012-08-15 13:58:05 följande:
    om man är såhär trött som jag är.. , trots flera dygns vila(jag har mest bara legat i soffan senaste dagarna och försökt vila) , hur får man då energi och ork att räcka nu sista tiden? och energin till att orka förlösa?

Idag skall jag och storhandla med min mor, ska åka till den minsta affären som finns så jag slipper gå så långt...,  sen kommer jag bara vara hemma.. laga middag.. men de är som en kamp, och jag har inte som de flesta av er ett litet barn att ta hand om samtidigt, de ska ni ha creeds för..!!

Jag kan knappt lyfta arslet ur soffan när jag väl lagt mig här, en dusch känns som hundra mil ifrån, att slänga på en tvätt eller bara dra med damsugaren.. jag orkar inte ens bädda sängen.... :( och jag mår så dåligt av att bo i så rörig miljö...

Jag sa idag till min sambo: "Jag är så fruktansvärt glad att jag packat klart väskan och handlat klart allt till bebis, tvättat alla kläder etc, för nu hade jag aldrig orkat.... aldrig ...

och det är inget emot hur trött du kommer vara sen när du har en liten bebis, det är bara att ladda så mkt du kan nu,
    o du som inte har barn sen tidigare kan ju vila. men ja vet, man får samtidigt dåligt samvete för hur det ser ut hemma, jag vill också ha fint o städat, men men om man inte har nån som kan hjälpa en lite o köra en vända m dammsugan så får man försöka finna sig i det :)
  • idamarja
    Edds skrev 2012-08-15 14:51:03 följande:
    ja de är precis det tanken är, men man kanske får några speciella supermamakrafter !!:)

Men jag har ju just börjat få upp mitt järn på normal nivå igen så de kan ju vara lite orsak , plus all tyngd. Men ögonlocken sviker rätt ofta ! Jag brukar sova typ 2 timmar mitt på dagen, om jag inte har något planerat..sen har jag gjort vårt hem väldigt lättstädat..

mannen är ju som sagt borta minst 12-13 timmar per dygn, och dessutom nu när hans semester är slut och han jobbar och kommer hem 12 på natten.. så han har ju verkligen ingen möjlighet att alls hjälpa mig med hemmet, så det finner jag mig i, dock ej lika ofta som förut :P

jo det får man ju, supermammakrafter alltså, ingen förstår hur mkt man orkar när man måste, fast tillslut blir vilken supermamma som helst trött :) sova behöver man ju göra då också, men man kan ju glömma att man ska få samma sömn som innan man hade barn.

nej men så är det ju, alla lever vi ju inte likadana liv, alla arbetar inte kontorstider och det går ju inte heller för männen att hjälpa till när dom inte är hemma, o dom måste ju också vila någongång, faktiskt.Antar att din man jobbar så han har ledigveckor? Det är ju isf bra, då får man ju städa huset o hjälpa dig lite extra då :) min gubbskrutt är såklart på jobb i två veckor nu, fast han kommer hem lör-sön en vända iaf, jag är glad att han bara har 1 km från sin kåta tills han har täckning på mobilen, så han iaf hör vad som händer här hemma :) ifall han blivit pappa eller inte :P 
  • idamarja

ser att ni diskuterar faderskapsgrejjen, när sonen föddes så var vi ju på sjukhus i två månader, men stor tur var så var det en ungdomsväns mamma som jobbade med just dom frågorna på soc.kontoret, så hon intygade att jag talade sanning o sen skickade hon bara nå papper till oss på patienthotellet där vi var som vi fick skriva under o skicka tillbaks till henne. den här gången måste vi väl åka till kiruna för att fylla i allt, aldrig hört att man kan göra det innan, kanske ska höra m min bm på måndag.

• idamarja
    Edds skrev 2012-08-17 16:20:57 följande:
    vad konstigt att de inte nämnt det åt dig att man kan göra de, vi gjorde de i v 23, de var min bm i malmberget som sa det, eller har du en bm från kiruna? :)

ja har kiruna barnmorska som kommer till vittangi en gång i veckan, o förbarmar sig över oss glesbygdskvinnor som skaffar barn, hehe. jag får ingen info om nått, föräldrargrupper nämns inte ens, även om ja förstår att dom inte kan ha det här i byarna så kan dom ju nämna att sånt finns...om man skulle vela åka in till stan o vara med på det. Ska höra m henne om det där med faderskapsintygandet, även om det nu inte känns som vi kommer hinna åka in o göra det innan bebisen kommer, fast hon kanske förutsätter att ja vet hur det går till eftersom jag är omföderska.
  • idamarja

ja hoppas dom e skitjobbiga mot oss när vi ska skriva på om faderskapet, så min sambo blir motiverad att gifta sig med mig :P Men hela systemet e ju knäppt o föråldrat, finns ju ingen större garanti att barnet är hans bara för att man är gifta, väldigt förlegat.

• idamarja

angående det här med vänner så vet jag inte vad av allt som hänt som lett till bortfallet, att ja fick barn eller att han var sjuk. Jag har en kusin som ja står mkt nära o vi har många gemensamma vänner, o dom går ju via henne för att höra hur jag har det. Nu umgås jag mest med andra mammor här i byn, som lever samma liv som jag, med små barn och med samma livssti, eller vad man ska kalla det :) Sen har jag inte FB, just för att jag inte ville att folk som inte bryr sig ska lådsas som om dom bryr sig, den saken är ju så lätt där, bryr någon sig så ringer dom, eller iaf skriver ett sms, skulle väl ha en massa "vänner" om ja registrerade mig där 

• idamarja

i morgon ska ja till BM o se om bebisen vänt sig, det tror ja dock inte eftersom det känns som den ligger precis som den gjort hela tiden, alltså bara på höger sida o inte alls på vänster. Så lång nils-john också o han vände sig först just innan han föddes, men det hjälpte ju inte så mkt, han kom ju m snitt ändå. 

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012