Inlägg från: Frokenpilla |Visa alla inlägg
  • Frokenpilla

Vi som väntar smått i September 2012

Vad "skönt" att höra att jag inte är ensam! Det är tråkigt för det är min sista graviditet och vill gärna njuta av den, men det känns som det kommer bli en 4 månader lång plåga..Men, alla i min släkt har ju haft svårfoglossning, + natt jag är överrörlig så det var väl att räkna med. Syrran gick på kryckor i slutet och skaffar hon fler barn hamnar hon i rullstol. Mamma likaså..varit sjukskriven med alla sina barn.

Totts: Slipper med glukosbelastningen. När jag väntade min tjej och bodde i Jönköping var det obligatoriskt för alla att göra det. Men inte här! (värnamo kommun) PUH!

Lillyrose: 6 veckor!! hujedamej! vad jobbar du med? det låter tufft med 6 veckor till och en tvååring. Sa precis igår att jag är glad nu iallafall att det inte blev barn tätt som jag ville från början. Har tjejen hemma idag och hon är gullig. När jag mådde illa klappade hon på mig och hämtade vatten! Hade aldrig klarat med en mer eller mindre aktiv 2-åring. Hoppas du får en lugn skööööön sommar! :)

Edds: Känner mig också sjukt otymplig, men det är ju inte så konstigt...ökat 10kg i vikt på 2 månader, om man prövar att lyfta det är det otroligt mycket egentligen. Vaknar en gång i halvtimmen och måste vända mig.
    Vad har du för problem med arbetsgivaren? jag har också en gammal skitarbetsplats om man får uttrycka sig så....(lämnade stället med buller och bång...) bröt kontrakt och allt. Facket var inblandat och diskrimineringsombudsmannen. Hon jävlas genom att lämna negativa referenser, fast jag skött mitt jobb bättre än någon på det stället. Vilket jag också anmält henne för, eftersom det är förtal...vilket facket håller med om. Men vad kan man göra? jag får skita i att lämna henne som referens, vilket resulterar i e 1,5 års lucka i mitt CV. Försöker jag förklara för nya arbetsgivare känns det som dom tror att jag är illojal istället. Men som tur är har jag haft ett kort jobb efter det...och nu ett timjobb, samt att min fasta tjänst jag hade i Jönköping innan har jag jättebra referenser ifrån. Men jag vet vad du menar. Man kan bli så jävla arg och ledsen.

Oj...långt inlägg idag..Ska försöka sy en amningskudde idag, det känns som ett lagom projekt. Får se om jag kan dammsuga övervåningen, om jag får upp damsugaren för trappan...det behövs verkligen! 

• Frokenpilla
    Skoogish skrev 2012-05-22 09:39:09 följande:
    Jag har lite småångest över vad man behöver till en bebis.. Ska köpa en hel hög med grejer från min pappa, som fick barn för 2 år sen, men det är ju en hel massa över det. Vad behöver man?
    Av pappa ska jag köpa:  Barnvagn, Spjälsäng, Babysitter, Bärsele, Badbalja, Babywatcher, Matstol, Babygym och en hel massa kläder.
    Utöver det har jag kommit på: Bilbarnstol, Skötbord/Skötbädd, Skötväska, Flaskor, Nappar, Muggar och Tallrikar, Filtar, Mobil. 

Någon, som har barn sen innan? :)
    Jag skulle rekommendera en bärsjal istället för sele, mycket skonsammare för dig och bebisen. Ska du ha en bärsele så köp ingen BabyBjörn. Den är totalt oergonisk och man får ont i axlarna. Även för bebisen är den oergonomisk. Det finns en typ av bärsele som istället belastar höften isåfall. Men en bärsjal är kanon!

Badbaljan använde jag aldrig, vi badade Alice i diskhon ;) Och senare i badkaret, men det är väl bra om man inte har badkar.

Babyvakt är bra om bor i hus, annars totalt överflödigt.

Babygym älskade min tjej men en del barn är inte alls sugna på det.

Flaskor, nappar och sånt kan du också vänta med om du tänker amma. Om du inte ska amma eller  ändå vill köpa, så tänk på att undvika flaskor med bisfenol A. 

Rekommenderar också tygblöjor!

Men detta är mina tankar, och jag är miljöhippie ;)  
  • Frokenpilla

Har fått ärva vagga av min svärmor, som hon haft, min man haft och min mans son haft, den är i rotting och jättefin. 

Sängkläder har jag sytt och hade en del kvar sen sist. Bebislakan har  jag med sytt av stora jag köpt på loppis.

Kläder har jag köpt begagnat på tradera och lite överallt. Inga gifter kvar i och mjuka och sköna.

Tvättlappar har jag sytt av gamla gästhanddukar jag fick av mamma. Har 20 stycken, det får räcka sålänge.

Vagn hittade jag en begagnad Emmaljunga, inte världens snyggaste, rutig, men jätteskön att köra och regäl (vi bor ju på landet) för 400 spänn!! och kanonfräsch.

Babysitter fick jag, matstol hade jag sen innan.

Babyskydd köpte jag en begagnad för 200 spänn, jättefin.

Sjal köpte jag begagnade för 200 spänn. 

Babygym fick jag av syrran.

Diverse amningsbh:ar och grejer har jag köpt begagnat.

Skötbord hade min man sen hans två barn.

Det blir en i princip gratisbebis!! Jag är en sådan snåljåp. Älskar att fynda och få gratis. Lägger hellre pengarna på någon resa eller god mat! :)

Det jag nu har kvar att köpa är en amningspump, snuttefiltar, babystrumpor, fler tygblöjor, babyvakt då vi är mycket i trädgården. 
    Amningspumpen blir den dyraste utgiften, men jag vet att jag verkligen måste ha en, bra. 

• Frokenpilla
    Skoogish skrev 2012-05-22 10:32:49 följande:
    Frokenpilla: Har också hört att bärsele inte alltid är så bra för varken barn eller förälder, men den ingår i det jag köper från pappa, så den får följa med ;) Men får ta och kolla på sjalen och se om jag hittar nån bra :)
    Men tack för tankarna, det är ju såna jag behöver ;)
    Hehe, ja, men är den i princip gratis är det ju bra! 
    TheFamily skrev 2012-05-22 10:36:13 följande:
    Fast babybjörns nya Miracle bär man inte på axlarna utan höfterna. Den är ergonomisk.
    Jag har både sån och sjal och får MER ont i nacke av sjalen....
    Det är nog individuellt.
    Sjal är dessutom svårt att få på snabbt...MIN åsikt ;).
    Kram
    Det är ju kanon! har en sele också (fast till större barn) som jag bar min dotter i, upp till hon var 2 tack vare att den belastade höften. Den gillade jag. Ja, sjal är knepigare att få på. Jag använde mest sjalen i början eftersom min tjej hade ont i magen. 
    Så, visst, finns det fördelar och nackdelar med allt. Nu måste jag spana in den nya babybjörnen. :)

• Frokenpilla
    Edds skrev 2012-05-22 11:13:31 följande:
    Usch vad besvärligt !!!

Ne men det skall vara sånt trams, jag har skickat in pappret som de löne avd skall fylla i till fk, då har hon skickat in ett BLANKT papper till fk och bara skrivit en notis att jag sagt upp mig, så jag ringde och frågade varför och då måste de ha en bilaga där det står att jag skall ha gamla uppgifter? Och jag har BARA dåliga erfarenheter från den där avdelningen och hela organisationen sen jag jobbade där och vill egentligen inte ha något med dom att göra alls, men tänka sig att man visste att det skulle tramsas nånstans ! Sen verkar de himla angelägna att de själv skall skicka in papprerna, jag sa att jag själv kan göra de om de bara ger mig uppgifterna i handen, det är en siffra på min årsinkomst samt mina lönespecifikationer, kan ju inte vara så svårt att plocka fram, men istället skall de i veckor ha papper skickade fram och tillbaka, det var även helt omöjligt att ringa in uppgifterna till fk.. Nu väntar jag bara på ett NYTT papper (detta blir det 3e, eftersom arbgivaren inte varit nöjd med pappret jag fått????? vad är de för svammel?) jag har väl rätt till mina uppgifter de ska väl egentligen inte ha nånting att göra med vad jag skall ha uppgifterna till??
    Fyfasen för all byråkrati, sånt kan göra en vansinnig.
    StarStruck skrev 2012-05-22 12:23:46 följande:
    Vi köper typ allt begagnat, utom babyskyddet.
    På fre eller i början på nästa vecka ska det hämtas ett ihopfällbart skötbord, ev en babysitter och ett babygym.

Fler som har fått bricanyltabletter, hur mådde ni av dom?
    Jag var tvungen att ta en igår och sen var resten av dagen förstörd, jag var så skakig, fick extrem hjärtklappning och blev helt utslagen ;(
    Jag har astma och har Bricanyl fast med inhalator...men jag tål inte det. Jag blir som du, illamående och huvudvärk också.
  • Frokenpilla
    Edds skrev 2012-05-22 13:50:03 följande:
    jisses vilket sockersug jag fått de senaste dagarna  !!
    Det hade jag förra veckan, köpte hem massa melon!
  • Frokenpilla

Jag har lust, men inte min man...han tänder inte på mig när jag är gravid. Jättetråkigt, och man känner sig inte direkt vacker...!

• Frokenpilla
    NeLe skrev 2012-05-25 08:32:10 följande:
    Här är lusten som bortflugen... eller nja egentligen inte, sambon tjatar om sex och antyder om det hela tiden vilket gör mig så himla avtrubbad och anti. Vill då inte ens veta av ordet samlag! Trots att jag sagt det till honom verkar han inte förstå. Kan också säga att min man älskar när jag är gravid, magen tänder honom så otroligt!
    Vi kanske kan byta ett tag? ;) haha

• Frokenpilla

Jag har också som en öm punkt 3-4cm på höger sida om naveln. Det känns som om det vore ett blåmärke där nästan, fast på insidan, haft det någon vecka nu..Vet inte vad det är...kanske öm i livmodern eller nåt? Vilken vecka går ni till BM nu, för erat andra/tredje besök? Jag var sist i vecka 12 och har inte nästa förrens nästa måndag. Då är jag i vecka 25+4...tycker det är låååångt emellan. 
    Ska till BM på måndag dock och få akupunktur mot foglossningen. 

• Frokenpilla

Jag blev rekommenderad Niferex. Drack få blutsaft men min BM sa att det var som "blodpudding" ungefär, altlså inte tillräckligt bra

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012