• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Kanske 4: Skönt att ni är igång nu! Lite läskigt kan jag tänka mig men ändå spännande.

Jayt: Grattis igen! Och jag håller med Jz, no mo testing! Kommer du hoppa in i fortsättningstråden sen? Jag har fortfarande inte "hoppat in" där, de flesta plusade för så längesedan och jag vill inte tänka riktigt så långt fram som de flesta är där inne...Känns så väldigt avlägset och overkligt ännu. Så jag hoppas det blir massa fler plus i denna tråden så vi blir fler som kan joina! Det ser ju lovande ut med tanke på hur många IVF:er och ruvningar som är igång.

Wonders: Jag håller tummarna att det blir dina egna ägg, chansen finns ju absolut nu när ni fick ut tre stycken. Och om inte annat är det jätteskönt att ni har donatorägg också, denna gången kommer det gå vägen tror jag!

kram allihopa

• BaPumba

Nu är min sambo bortrest så jag kan inte låta bli att tumma lite på mobilsurfar-förbudet...

Wonders: Fantastiskt att dina ägg blivit befruktade och att ni kommer få tillbaka, grattis! Skulle ni få två tillbaka?

Bolltjej: Jag frågade om träning under ruvning vid vår IVF och det är ingen fara för embryot på något sätt. Det som kan hända är att när äggstockarna är så stimulerade kan de vrida sig (kallas twisted ovaries) och det behöver isåfall opereras. Till mig sa de att träning var okej så länge det kändes okej för mig. Jag tränade i början av spruttiden men när det närmade sig ägguttaget tränade jag inte alls. Fast det är bara hopp och skutt som kan vara riskabelt. Efter ägguttaget var magen så svullen att jag inte ens kunde småjogga till spårvagnen så det gav sig själv att skuttande inte var lämpligt... Det tog flera veckor innan magen kändes hyfsat normal igen men nu tränar jag lite igen. Lita på din kropp och att den kommer signalera till dig om du ska ta det lugnt.

Wittra: Gynundersökningar kan såklart vara obehagliga men kom ihåg att de ALLRA FLESTA som gör sådana undersökningar är väldigt lugna och försiktiga och har full förståelse för att man känner sig utsatt och tycker det är obehagligt. Försök att andas lugnt och verkligen fokusera på andningen. Fokusera på hur luften känns när den långsamt åker in och långsamt ut. Och som de andra har sagt, säg till att du tycker det är obehagligt så kommer de vara extra lugna och försiktiga.

• BaPumba

Jayt: Allt jag läst och hört om träning vid graviditet är att det inte är skadligt på något sätt, utan att det istället rekommenderas att man rör på sig, helst en halvtimme varje dag. Vid ägguttaget poängterade de noga att jag inte kunde göra något som gjorde att embryot skulle lossna, när det väl sitter så sitter det! Det är snarare i slutet av graviditeten som träningen kan behöva anpassas för att man då är så tung.. Jag går ut och springer 2 kvällar i veckan och det går jättebra. Man kan bli mer andfådd som gravid och lättare få håll men lyssna på kroppen så kommer det gå bra. Enda träningen som avråds är sånt som kan innebära fallolyckor, tex skidor och ridning. Men många fortsätter med det ändå. Embryot/fostret/barnet ligger väl skyddat och magen klarar trots allt en del stötar. Så träna på!

JZ: Jag mår fint! Jobbar bara drygt två veckor till sen är jag ledig EN MÅNAD och sen ska jag vara studieledig under våren. Skönt att komma bort från jobbet ett tag och smita ifrån den stora omorganisationen som pågår med tillhörande kaos överallt.. Känns spännande och nästan lite "busigt" att gå runt på jobbet och veta att jag planerar att inte komma tillbaka till sommaren som alla tror.. Är mer/oftare hungrig nu och går upp och kissar på nätterna, annars märker jag knappt att jag är gravid. Men jag har börjat komma in i något slags lugn om att allt ska gå bra denna gången så jag är bara tacksam att jag mår så bra.

I övrigt håller jag på att "light-renovera" badrummet på övervåningen som en överaskning tills sambon kommer hem igen. Ska måla taket och måla över kaklet på väggarna, sätta upp hyllor och ny spegel. Det ser för jävligt ut nu (badrummet e från 80-talet och vi har noll förvaring) men vi behöver spara mer pengar innan vi kan ta itu med det ordentligt. Roligt att ha ett projekt att sysselsätta mig när han är borta, blir lite väl ensamt annars.

Gonatt med er flickor

• BaPumba

Wittra: Det är inte konstigt att man känner sig rädd för IVF och tänker det värsta att inte ens det ska fungera. Ca 60-70 % lyckas på 3 försök så oddsen är ju ändå bra. Min sambo hade bra spermier vid undersökningen men dagen vi gjorde ägguttaget var dem både få och sämre, så det blev ICSI för oss men det gick ju bra ändå. Chanserna är lika goda för ICSI som standard IVF. Så våga känn dig hoppfull!

Jayt: Jag förstår verkligen din oro och känner igen mig själv, fast jag har mer varit rädd för MA eftersom det var det vi fick för ca 2,5 år sedan. Jag försöker peppa mig själv att det troligen kommer gå bra denna gången och så länge det inte blöder är det förhoppningsvis okej. Dagarna och veckorna går olidligt långsamt alltså, men det kändes lättare när vi väl gjort VUL och sett lilla hjärtat flimra. Det finns ju tyvärr inte så mycket man kan göra för att lindra sin oro mer än att peppa sig själv att det ska gå bra.

Vecka 11 för mig idag BTW, tiden går snabbt och långsamt samtidigt känns det som.. Men en dag i taget helt enkelt.

• BaPumba

Jayt: Jag blir så ledsen för er skull, fy alltså! Jag kan knappt föreställa mig hur det känns att ni råkar ut för samma sak igen. Massa kramar till er

Bolltjej: Du räknar ägguttaget som ägglossning. På vissa sidor kan man ange ägglossningsdag istället för senaste mensdag för att få fram BF. Har för mig att familjelivs kalender har det alternativet.

• BaPumba

Jayt: Jag hoppas jättemycket att allt är okej ändå, det känns som att det trots allt finns en chans nu när det slutat blöda. Det skrivs ju på massa ställen att det är vanligt att få en blödning ungefär när man skulle haft sin mens, hoppas det är det som har hänt. Kram

• BaPumba

Jayt: Jag tänker på dig idag. Skönt att ni fick en ännu tidigare tid. Hoppas hoppas hoppas att allt är okej! Det låter sunt med sjukskrivning, allt detta är så jäkla tärande. När jag var mitt i ruvandet kände jag mig som ett vrak några dagar. Bokade ett enskilt konferensrum och försökte sitta där och jobba, men gav upp när jag bara satt och grät hela tiden. Så då kände jag mig också besegrad och gick hem. Sen skickade jag ett långt mail till min kollega som kände till vår situation och bad om extra hjälp med några uppgifter. Det tog också emot men oj så skönt att få kapitulera lite! Så jag tycker du gör helt rätt som ber om sjukskrivning oavsett hur det går idag, vi behöver inte vara supermänniskor hela tiden.

• BaPumba

Jayt! Nä är det sant??! Shit vad glad jag blev nu! Underbara nyheter. Hoppas verkligen ni slipper mer onödig och jobbig oro i form av blod. Denna gången ska det gå, hejaheja krabaten! Jag håller tummarna att ni kan få se ett litet hjärta på torsdag, vilken vecka och dag är du på då? Hur gick det med sjukskrivningen föresten?

• BaPumba

Ännu fler goda nyheter idag, grattis Stargazers! Och grattis Wonders som blivit ruvare och uppenbarligen varit det ett tag, det har gått mig förbi. Hoppas dina symptom beror på minst en men helst två krabater där inne i magen.

By starlight: Jävla skit med mensen. Men kul att höra att du är peppad på viktnedgången nu, det låter som att du har en bra plan och snart får du dessutom extra tips från Jz, du kommer fixa detta!

Idag startade Musikhjälpen i P3. Om ni känner er rastlösa under veckan eller bara vill lyssna på väldigt bra radio är det ett hett tips att ratta in P3. Och passa på att önska lite låtar!

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus