• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Maramina: Jag är inte så insatt i IVF men jag tänker mig att anledningen till att man inte ska försöka själv månaden man börjar spraya skulle kunna vara att sprayen utgör risk för graviditeten på något sätt, OM man nu skulle råka bli gravid precis den månaden man börjar spraya..

• BaPumba

Maramina: Jag missade att bm och läkare sagt att det är ok, då kan du lita på det tror jag!

Gällande tomaterna och apelsinerna har jag inte sett på nyheterna, men det måste handla om den rapport som nyss kommit ut där olika livsmedel har testats för att se om de har spår av bekämpningsmedel. Ca 7000 tester har gjorts på totalt ca 500 olika livsmedel, och i över hälften av fallen har det funnits spår av bekämpningsmedel. Tomater och citrusfrukter har varit några av värstingarna, allra värst verkar vindruvor vara. En del av de bekämpningsmedel man hittat är bevisat cancerframkallande, hormonstörande eller reproduktionshämmande. I flera tester har det funnits rester av flera bekämpningsmedel samtidigt, och man vet fortfarande väldigt lite om vilka effekter detta får. Barn och foster är extra känsliga så det är ännu viktigare att de undviker detta. Det bästa man kan göra är att handla ekologiskt.

Läs en större sammanfattning av rapporten här: m.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/efsa_underlag.pdf

• BaPumba
    Pastell1983 skrev 2013-03-22 14:56:10 följande:
    JZ79: Jajjamen, dricker massor av vatten. Men nu har det "löst sig" haha...ökade kaffet lite extra och vipps...

Det här tipset fick jag i en tråd nyss "Vad tråkigt att du har en sådan negativ inställning! Jag tror att man enbart kan lyckas om man försöker ha en positiv inställning, så kanske bör du fundera på att byta din inställning så du lyckas?? "

så nu vet jag det, jag lyckas inte för jag är negativ. Wihoo!

Men gud så bra, tack för tipset! Jag ska genast prova detta, känner mig lite dum som inte kommit på det själv. Vi har försökt i flera år helt i onödan när det enda som saknas är lite positivare inställning. Och möjligtvis lite avslappning och inte tänka så mycket på det. Skönt att äntligen få veta grundhemligheten till hur vi ska lyckas! :O
  • BaPumba

Tentan avklarad och förhoppningsvis (troligtvis) klarad! Såååå skönt att det är gjort, shit vad jag har pluggat sista tiden. T.o.m. drömt om det jag pluggar..! Nu väntar andra halvan av kursen, en tenta på det och ett grupparbete, sen ska jag ta loooov ända tills jag känner mig sugen på att plugga igen.

Äl är över för min del, vi fick till det 1 och 2 dagar innan men inte på självaste dagen. Var så trött att jag storknade så jag pallade verkligen inte. Hoppas det räcker ändå, annars kommer det ju alltid en ny månad..

Hade varit så extra gött om det lyckades nu annars får jag mens precis den veckan vi är i Egypten. Men det får väl gå det oxå om det nu blir så. Det löste sig föresten inte med min mammas semester, men nu har jag vetat det ett tag och smält att det är så det blir. Bittert, men det är som det är, och det kommer bli en bra resa ändå. Pappa och alla syskonen är iallafall med, och min sambo köper mammas biljett så det känns ändå helt okej nu. Ska bli skönt med ledigt, sol och värme! Och sen blir det spa med några av er goingar kort därefter, längtar. :) Har inte heller betalat ännu men gör det på måndag, spat vill jag inte missa!

Puss på er alla finingar

• BaPumba

Jz och EmMe vad ska ni odla? Vi har fyra pallkragar vi odlar i + några krukor, och tänkte börja så efter resan i mitten av april. Men jag vet inte riktigt vad?? Jag vill gärna få mycket användning av det i maten. Förra året blev det lite sent så vi körde mest på squash och sallad, så det fick vi äta tills vi storknade.. Ska odla det i år med men inte lika mycket! Så det som är bestämt att odla är squash, sallad och kryddor, men mer? Jag skulle gärna vilja komma fram till den perfekta odlingen så att vi får ut så mycket som möjligt, och att vi kan köra på samma sak varje år sen men tillämpa växelodling och skifta mellan pallkragarna från år till år. Försöker, du kanske har några tips??

• BaPumba

Åå tomater vill jag odla egentligen, så gott att ha egna! Men jag har försökt så många gånger och det blir aldrig bra så i år struntar jag nog i det. Basilika blir det definitivt, ååå det är så himla gott! Fast jag kör den enkla varianten och köper en kravodlad i grönsaksdisken på Ica :) Gör nog så med alla kryddor. Mynta tänkte jag ha massor i en egen kruka (den sprider sig som pesten annars!), plockar massor och torkar i ugnen sen och använder som te. Godaste teet som finns! Tänkte göra samma sak med citronmeliss. Vill gärna ha lite blommor med, så det blir nog krasse eller ringblommor för dem kan man äta. :)

Vi köpte squash-frön och gjorde som det stod på påsen, superenkelt och MYYYCKET squash blev det. Tar ju en del plats så det kanske inte är optimalt på balkong, men om det finns plats så :) Isåfall kan man odla den rätt i en liggande jordsäck, skär en öppning bara och stoppa ner fröet. Tomat brukar funka på balkong så det kan du prova Jz.

Mat idag Jz, äntligen!! Det var egentligen därför jag gick in hit i morse, för att gratulera dig. :D Shit, fatta att du inte ätit mat på TRE MÅNADER!! En sån kämpe du är, grymt jobbat! Så idag är det äntligen dags för en riktigt välsmaklig måltid och ett efterlängtat krispigt äpple. :)

• BaPumba

Lillnosen, fy tusan för svamp! Jag behandlar det nu, fast med receptfri pevaryl. Har oxå haft problem med det till och från genom åren. Medicinsprutan som Försöker nämnt flera gånger kan komma till pass nu, sex och svamp är ingen bra kombo (som du såklart vet när du haft massa svamp tidigare).

• BaPumba

Lillnosen: Jag delar oxå upp mitt sparande i olika poster, känns mer motiverande att veta specifikt vad jag sparar till. Har iofs bara två poster - en för renovering och en för eget bruk (resor mm). Sen när sambon pluggat klart till sommaren får vi se hur vi gör med ekonomin, än så länge har vi delad.

• BaPumba

Försöker: Hur ser möjligheten ut för er att söka olika slags bidrag? Jag menar starta-eget-bidrag, EU-bidrag, någon slags fond för ekologiskt jordbruk eller liknande? Om du är med i Unionen kan du få bidrag för studier, men jag gissar att Unionen inte är så inriktat mot odling..

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus