• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Stegen: Ganska ofta när en bok står som slutsåld eller tillfälligt slut så är det för att det har kommit en senare upplaga, det kanske är så nu med? Det brukar alltid funka att använda en senare bilaga men inte alltid en tidigare. Har du sökt på titeln eller på ibs-numret? Kolla annars med läraren för ibland finns det alternativa böcker man kan använda för att de har liknande innehåll.

Om du söker begagnad kurslitteratur på google kommer det upp flera sidor som säljer, på någon av dem sidorna kanske de säljer?

Och en sista utväg skulle kunna vara att sätta upp en lapp på skolan om vilken bok du söker, så kanske du har tur att någon har den hemma.

• BaPumba

Ojojoj Försöker, shit så spännande! Jag håller mina tummar hårt! (Och sen börjar jag handla grönsaker från dig! ;)

• BaPumba

Försöker: Ett sätt för att reda ut tankarna vid ett sådant läge kan vara att använda en lista med skala. Jag tipsade en f.d. arbetskamrat om det när han funderade på att säga upp sig från sin fasta och relativt trygga anställning, för ett mer stimulerande men osäkert jobb. Och listan hjälpte verkligen tyckte han.

Skriv upp alla fördelar med att köpa gården, ranka sedan varje fördel från 1-3, där 3 är mest positivt. Skriv sedan upp alla nackdelar och ranka varje nackdel från 1-3, där 3 är mest negativt. Räkna sedan ihop poängen, för att se vilken sida som väger tyngst för er. Om den ena sidan väger tyngre men ni ändå "håller mest" på den andra sidan, kan det också hjälpa er att fatta beslut.

Listan kan du ta med när du pratar med konsulterna, för de kanske har tips på hur man kan komma runt vissa av nackdelarna.

• BaPumba

Försöker: Jag tänkte på den där listan igen, och ni skulle kunna komplettera den med för och nackdelar med att INTE köpa gården.

• BaPumba

72dagar: Härligt att se dig i tråden igen! :) Jag hoppashoppashoppas verkligen att detta försöket går vägen för er nu!

• BaPumba
    Pastell1983 skrev 2013-02-08 18:11:25 följande:
    Vad gör ni andra goingar i helgen?

Jag och sambon har städ/fixar-dag på fredag, så nu är vi klara med allt det och ska strax äta världens godaste lasagne. Efter det blir det affären för att handla lite fredagsmys och sen blir det soffläge med film! :) På söndag ska jag träffa min bror som ganska nyss kommit hem från Indien, och så ska jag plugga och börja planera/fantisera inför odlingssäsongen.

Vad du ska göra Pastell vet vi ju alla..;)
  • BaPumba

Försöker: Det är positivt att ni verkar veta tydligt vad ni vill nu iallafall! En spännande tid som väntar, och massa huvudbry.. Ni får känna av läget när budgivningen startar, och fundera på någon slags strategi. Några vänner som köpte hus nyss la ett skrämselbud på en gång så i princip alla budgivare försvann, och sen la de ett till skrämselbud så de sista budgivarna oxå gav upp. Jag tror många gånger att det kan vara bättre att lägga 50-100 tusen i ett bud, istället för 10-20 tusen som det är ibland. Då trissas priset upp långsamt och man har med sig flera budgivare högre upp, bättre att bli av med så många budgivare som möjligt. Allt måste såklart vara inom det maxpris man kan tänka sig!

• BaPumba

Försöker: Det är en stor affär att köpa hus, och extra stort i ert fall med tanke på att du/ni satsar på en yrkesverksamhet samtidigt. Inte konstigt att du blir stressad! Snart är det bankdags och då får ni svar på lånet, förhoppningsvis blir det åtminstonde lite lugnare i sinnet då. Det är fortfarande mycket att tänka på och mycket att ta reda på och ordna, men ni klarar detta! Man klarar så mycket mer än man tror. Detta är första steget mot att uppfylla drömmen! :)

Gällande barnfrågan är det inte konstigt att den får lägre prioritet just nu, det går inte att ha hur mycket som helst runt omkring sig samtidigt. First thing first, ni är inne i ert livs affär, när ni har landat i det tror jag att energin kan räcka till barnförsök oxå.

Ta hand om er och kom ihåg att a.n.d.a.s. Kram

• BaPumba

Försöker: Gött, nu är första steget klarat. Oerhört spännande med budgivning, bara till att köra! :)

• BaPumba

Pastell (och alla andra intresserade): Här kommer recept på en riktigt god morotssoppa! :)

1/2 kg morötter

1 gul lök

1,5 dl vitt matlagningsvin

7 dl vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

1 tsk rosmarin

1 dl creme fraiche

olja

svartpeppar

1. Skär morötterna i slantar och hacka löken. Fräs i lite olja.

2. Tillsätt vatten, vin, buljong och rosmarin, låt småkoka ca 15 minuter.

3. Ta av från värmen och mixa med stavmixer. Tillsätt creme fraiche och rör om. Smaka av med svartpeppar.

Om man vill ha det mer matigt kan man hälla i svarta bönor i varje portion, men dem är ju inte flytande...

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus