• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Jz: -8 KG, grymt jobbat! Och du är ju ruskigt nära första målet i BMI-etappen, snart är du där. :)

• BaPumba

Roligt att se dig hoppas! Jösses, bara en månad kvar till beräknad förlossning, känns helt overkligt!

• BaPumba

Försöker, härligt att din klåda försvann tillsist. Jag tar verkligen åt mig av tipsen från gynekologen, har typ alltid haft problem med sköra och lättirriterade slemhinnor. Provade att göra rent med lite olja igår och det kändes väldigt bra. Kändes fräsch och dessutom smörjande och lindrande, så jag tror att detta blir toppen för mig. :)

• BaPumba
    Jayt skrev 2013-01-23 15:52:36 följande:
    Bapumba, var det mandelolja? Måste också testa för jag har samma problem, sköra och lättirriterade slemhinnor. Brukar tvätta med intimtvätt olja men det måste man ju skölja bort

Japp, mandelolja.
  • BaPumba

Försöker: Jag håller med dig om att det finns mycket som plötsligt känns ganska intressant att göra när man ska plugga, som t.ex. dammsuga, baka eller sortera sina recept...;)

Hoppas: Jag har mina up-and-downs, men på det stora hela mår jag bra och känner mig glad. :)

Jenso: Spännande med akupunktur imorn! Du får gärna återrapportera sen så kan vi jämföra lite, jag ska på mitt tredje besök imorn. Ser verkligen fram emot det för det är väldigt avslappnande, och lite spännande oxå. Min akupunktör har inte sagt något om att min sambo borde gå, och det känns inte så nödvändigt heller för han har tydligen jättebra spermier enligt testerna. Mina tester i utredningen har ju iofs oxå varit perfekta, men akupunktören sa att jag hade låg energinivå och hög stressnivå, och det är ju inget de kollar under utredningen direkt..

• BaPumba

Försöker: Jag hade ingen aning om hur det funkar med odling av julstärnor så tack för infon! Tycker inte att de är så fina så jag köper dem aldrig, men hädanefter kommer jag definitivt inte köpa några! Jag tycker det är jätteintressant med miljö och läser en del för att förkovra mig, och försöker på alla plan att leva så miljövänligt jag kan. Handlar eko, försöker i största mån anpassa mig till säsongsmat, använder såpa vid städning, har ingen bil osv. Alla vet inte om det, men en av de allra största miljöbovarna i samhället är kött! När man ser till hela produktionskedjan. Visste ni t.ex. att man först skövlar regnskog i Brasilien, vilket i sig är riktigt illa för miljön, men sedan odlar man sojabönor med bekämpningsmedel som är förbjudet i Europa sedan länge, vilket inte är konstigt med tanke på att det t.o.m. är dödligt för människor! Sojan skickas sedan till bl.a. Sverige där den blir till kraftfoder, för att djuren ska växa snabbt och därmed bli billigt för konsumenten. Så visst blir det billigt för konsumenten, men det är alltid någon annan som får betala istället. Bl.a. de människor som bor i närheten av odlingsområdena, och det höjda priset för dem är cancer, nervskador, missbildade foster, död mm. Om man ändå vill äta kött och mejeriprodukter gör man en stor insats för miljön och andra människor om man istället väljer ekologiskt, och gärna drar ner på det en smula iallafall...

Förlåt om någon känner sig påhoppad för det är inte min mening, men jag tror som med julstjärnorna, att man ofta inte vet vad man egentligen köper och hur det kommer sig att det kan vara så billigt.

• BaPumba

Jätteintressant med miljödiskussionen som uppstått! Och underbart att höra att jag inte är ensam om miljötänk. När vi ändå är inne på ämnet kan jag tipsa om en riktigt bra bok, Matens pris. Två miljöjournslister som rest runt i världen för att ta reda på vad den billiga maten EGENTLIGEN kostar. Finns även gratis som podcast.

Vad är det för utbildning du läser Försöker? Jag är oxå intresserad av odling. Även min sambo. Fast han är mest inne på chilli av olika slag, så nu håller han på att förvandla vardagsrummet till odlingsplats, med värmemattor, sollampor mm... Jag är egentligen mest lat hobby-odlare som gilmar när man kan stoppa ner ett frö och det så småningom kommer upp något man kan äta. :)

• BaPumba

Roligt att det är flera som är intresserade av odling och miljö, nu ser jag ännu mer fram emot att träffa er! :D

Ett annat boktips är "Jorden vi äter" som beställs genom Naturskyddsföreningen. Har inte läst den men ska definitivt beställa!

Skrämmande med paprika-infon Försöker! Jag köper inte konventionell paprika från Holland längre pga energislöseriet, men när det finns spansk konventionell paprika eller holländs ekologisk väljer jag ibland den spanska. Ska nog sluta med paprika helt istället, så viktig är den inte för mig.

Gällande tomater har jag läst, och hört på en eko-odlar-föreläsning, att det används stora mängder NPK (konstgödsel) vid all konventionell odling, som i sin tur övergöder hav mm. Så ur miljösynpunkt är ju all konventionell odling sämre, fast det kanske inte innebär så mycket bekämpningsmedel för alla grödor. Tomater på vintern är ju överlag inte så bra, oavsett om de är elologiska eller ej, eftersom de odlas i uppvärmda växthus. Men ibland fuskar jag och köper tomater mitt i vintern ändå, hur ska man variera alla rotfrukter tillslut liksom...

Intressant att höra om din utbildning Försöker! Jag ser fram emot när jag kan köpa grejer som du på något sätt varit med och drivit fram. :)

• BaPumba

Vårväntan och Solrosen: Det är otroligt mycket att sätta sig in i när det gäller miljöfrågor så ha inte dåligt samvete för att ni inte har koll. Jag har gått med små steg hela tiden för att bli mer miljömedveten och anpassa min livsstil efter det. Om ni vill börja någonstans är det några saker man bör börja handla ekologiskt:

Kaffe: använder världens farligaste bekämpningsmedel och de som jobbar på fälten har sällan riktiga skydd.

Bananer och vindruvor: samma som ovan. Vindruvor har dessutom så tunt skal att druvan kan innehålla rester av bekämpningsmedel.

Kött: regnskog skövlas, dödliga bekämpningsmedel används för sojan som blir djurfoder osv.

Mejeriprodukter: kött- och mejeriindustrin hänger ihop, så samma skäl som ovan.

Potatis: Sveriges mest besprutade vara

Läs mer på Naturskyddsföreningen. www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko

De har dessutom en app som är jättebra! Vilka grönsaker som är i säsong, vilka fiskar som är okej osv.

Något man absolut och omedelbart borde sluta med är jätteräkor!! Fruktansvärd miljöbov och förstör hela samhällen där de odlas.

Det som verkligen har fått mig att börja handla eko är att jag har slutat jämföra priser. Det är egentligen inte det ekologiska som är för dyrt, det är det konventionella som är för billigt. Nu ställer jag mig frågan när jag är i affären och ska köpa t.ex. morötter, 17kr för ett helt kilo morötter, visserligen nästan dubbelt så dyrt som icke-ekologiska, men är det dyrt med 17 kr för ett helt kilo mat?

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus