• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Maramina skrev 2013-02-04 17:30:45 följande:
    Är det det koloniområde som det skrivits en del om på sistone pga rivningshotet?

Jupp. Fast jag vill inte skriva ut namnet, ifall man söker på google och denna tråden kanske kommer upp bland sökresultaten...vet inte hur sånt där funkar.

Försöker: Området har drygt 100 tomter och har funnits sedan nån gång på 1920-talet. Tyvärr får vi ingen hjälp med varken ny mark eller ersättning för det vi förlorar. Så det känns riktigt sugigt.
  • BaPumba

Maramina: Avtalen kan se lite olika ut så det beror på vad som står i kontraktet, men i princip är det som du skrev. Fast jag tror inte att kontrakten brukar se ut så, jag kan tänka mig att det brukar stå något om att man iallafall blir erbjuden ny mark. Fast vårt område ägs inte av kommunen, och vårt kontrakt är tyvärr riktigt ur-uselt. Oavsett vad som står kämpar vi allt vi kan för att få lite tid till, en säsong i taget, eller som nu, en månad i taget.

• BaPumba

Nellin: usch för strul med kroppen! Obehagligt när det gäller hjärtat. SYND att du inte kan följa med pga detta :( Jag har full förståelse, men OM du skulle ändra dig när det närmar sig vet du var vi är och när. <3

Kanske4: Kul att du hänger med och är med hela dagen! Jag har för mig att det inte skilde så mycket i pris att välja mellan hela paketet och välja bort spa, så jag tycker du tog ett bra beslut. :) Som du säger själv kan du gå undan om du vill, sitta i morgonrock osv.

• BaPumba

Pratade med min ena bror ikväll och jag är så upprörd och arg att det nästan sprutar eld ur öronen på mig efter det samtalet! (Nu har jag dock samlat mig lite mer men blir arg igen så fort jag tänker på det...)

Pappa fyllde 50 i november, och som födelsedagspresent bokade vi en resa för hela familjen till Egypten, som vi ska åka på i april. Alla fick ledigt utan problem, men mammas brukare (hon är personlig assistent) tjorvade lite. Det var inte populärt att ge mamma ledigt, även om hon sa till nästan 5 månader innan och ledigheten bara gäller en vecka, men hon fick ledigt iallafall. Så vi bokade resan och pappa blev rörd till tårar när han förstod vad han fått i present. (Till saken hör att vi är en stor familj och har bara varit utomlands alla tillsammans en gång för ca 10 år sedan, så att åka på en resa tillsammans är väldigt speciellt för oss).

Nu har mamma fått veta av sin brukare att hon inte alls får ledigt, och brukaren påstår att hon aldrig godkänt ledigheten. Anledningen till att hon inte vill ge henne ledigt är för att hon påstår att det inte går att hitta en ersättare för mamma! JAG ÄR SÅ JÄVLA ARG!! Min mamma är världens snällaste mot den här människan, och ställer upp mycket mer än hon behöver. T.ex. går hon med på att jobba 3 veckor i sträck (som inte ens är tillåtet i arbetstidslagen!), utan en enda dags ledigt, för att brukaren inte vill ha en till assistent. Hon handlar åt henne på fritiden, jobbar övertid, finner sig i att få veta vilken tid hon ska börja jobba dagen innan, tar halva sin semester mitt i vintern för att brukaren åker till Thailand och vill att mamma ska jobba på sommaren.... Och så har hon mage att inte kännas vid en ledighet som hon redan har lovat!

Hur kan man vara så alltigenom egoistisk och ond och elak?? För det är precis det jag tycker att hon är. Jag AVSKYR den människan! Det har jag gjort redan från början för jag ser ju hur otroligt utnyttjad min mamma blir av henne, men mamma är alldeles för snäll och konflikträdd för att säga ifrån.

Jag förstår att hennes brukare inte vill ha någon ersättare, mamma är ju hennes personligt dresserade slav! Vem låter annars en personlig assistent tvätta VARJE dag, skura alla väggar i köket VARJE VECKA, tvätta hela bilen, invändigt och utvändigt VARJE VECKA, och t.o.m. låta henne städa den drygt 20-åriga SONENS lägenhet för att hon anser att han inte städar tillräckligt bra... mm, mm...

Nu blev det massa ren galla för er att läsa, men det där med resan var verkligen droppen alltså! JÄVLA MÄNNISKA!

• BaPumba

Jayt: Ja det är privat bolag och brukaren är chef över sig själv. Jag har försökt få mamma att inse att hennes arbetstider är olagliga och att hennes arbetsuppgifter inte är rimliga, men hon hävdar att det är okej för hennes del och vill inte bråka om det. Jag har ringt facket tidigare för att kolla vad som gäller, och sa att jag även ville ringa företaget. Men det ville hon absolut inte.

Mamma har bara pratat med min bror än så länge och han har pratat med mig, till honom har hon sagt att hon inte vill prata med mig om det för att hon vet vad jag tycker om brukaren... Så just nu är jag lite bakbunden, men jag tipsar min bror om vad han kan säga och göra. Jag hoppas att vi kan få mamma på vår sida, för även om hon känner sig ledsen eller besviken så tar hon brukaren i försvar, att det inte är så lätt att hitta en ersättare osv. Hon har kollat med resebolaget om det går att avboka sin del av resan och det kan hon tydligen göra fram till 4e mars, och till min bror säger hon "i värsta fall får jag avboka resan". Men jag tycker inte att det är ett alternativ, vi ska åka som en familj! Jag funderade igår och kom fram till att jag antagligen inte vill åka om hon inte åker, det skulle kännas fel att åka iväg alla utom henne.

Jag hoppas verkligen att mamma gör allt hon kan och använder alla argument hon kan, så hon inte ger sig. Även om det är hårt att säga så och hon hamnat i en jobbig situation, så blir det indirekt att hon prioriterar bort sin familj om hon inte gör allt hon kan.

• BaPumba

Jayt: Var går gränsen mellan personlig assistent och hembiträde? Hur avgör man vilka arbetsuppgifter som är rimliga att utföra?

• BaPumba

Wonders: Skönt att det löste sig med er resa, även om det krävdes ett dödsfall! Jag blir lite irriterad på mamma oxå i situationen, att hon ens kan tänka sig att avboka resan, när hon vet att hon har gjort rätt dessutom! Det blir spännande att prata med brorsan ikväll för att se hur det har gått... Och btw, brukarens son har en egen lägenhet, inte ens i samma område, och det var den mamma städade...

• BaPumba

Tack för infon Jayt! Kan man läsa om vilka villkor som gäller för personliga assistenter någonstans?

• BaPumba

Tack för alla kommentarer im min mammas arbetssituation, nu känner jag mig ännu mer peppad att lösa detta!

På söndag har jag Bim och dagarna dit känns långa! Brukar försöka låta bli att analysera, men denna månaden går det inte så bra.. Jag är väldigt törstig mest hela tiden och även kissnödig, och det kan tydligen vara ett tecken. Men det kan ju oxå vara så att jag håller på att bli förkyld... Jag har inte fått spottings ännu, bara lite på äl+10. Oftast får jag spottings en vecka innan mens, men ibland blir det bara nån/några dar innan, så det kan ju vara en sån månad. Ååå så segt det är med denna väntan!

• BaPumba

Nä, jag tar tillbaka det där med utebliven spottings, för nu kom det igen. Hade igår oxå men det kom efter sex så jag trodde att det var orsaken. Så visst, det är inte kört innan mensen kommer, men jag tror inte det funkat denna månaden heller.

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus