ThereseJonsson86 skrev 2012-01-31 21:59:28 följande:
Frågar man inga frågor får man inga svar :)
Det började med att min sambo fick ett bra jobb erbjudande som svettsare och två veckor senare var vi på plats i Sundsvall. Vi hade pratat länge om att flytta pga jobb bristen där i bodde tidigare, men vi viste inte vars vi ville, vi såg det som ett tecken :)
Jag fick jobb två veckor efter vi varit här, två jobb dessutom. Jobbar som extra personal på max hamburgare och sedan som kock. en 75% tjänst på en ekologisk restauran/cafe. Vi känner ingen här sen tidigare, men min sambo har hittat vänner genom sina extremsporter han utövar och jag trivs jätte bra med personalen på restaurangen:) Kan vara skönt med ny miljö ibland, och som vi trivs här så var det ett bra val av oss :)
Gjorde ett test för 10 dagar sedan, som var negativt. Så vi håller tummarna att morgondagens test visar någonting annat :)
Vad skönt att det löst sig med jobb för er både! Svetsare är det ju ont om på sina håll så det är ju ett bra jobb! Se bara till att han håller sig borta från att andas svetsrök och att han håller sig en bit ifrån svetsaggregaten
Skämt åsido, vi har en kvinnlig svetsare på mitt jobb som berättade att hon kände väldigt tidigt i sin graviditet av barnet när hon gjorde en viss form av svetsning. Jag kommer inte ihåg vilken sorts svetsning det var, men det var i alla fall en med högre elektromagnetisk strålning. Så redan i vecka 16 tror jag det var, som hon bad om att slippa just den slags svetsning. Nu har ju inte forskning kunnat visa att elektromagnetisk strålning är av ondo (eller det motsatta), men det är ju alltid bra att vara försiktig även som man. Och vara noggrann med att inte andas in svetsröken. Märks det att jag arbetar med arbetsmiljö och säkerhet inom ett företag som håller på med svetsning, he he
Hoppas att jag inte gjorde dig orolig nu. Med den kunskap som jag har av det hela så är det inga som helst problem så länge man är medveten om riskerna och använder rätt skyddsutrustning. Den kvinnliga svetsaren hade egentligen inget som visade att hennes arbetsuppgifter skulle vara skadliga för hennes barn, men då hon ville vara på den säkra sidan så fick hon andra arbetsuppgifter, på så vis slapp hon oroa sig för sin och sitt ofödda barns hälsa.