• kanske 4a

Vi som försökt ett tag utan plus

FridaF skrev 2012-08-24 07:29:11 följande:
    testade imorse.... blankt som isen var det testet....dumma mig, varför gjorde jag det ens, blir bara ledsen...
    äl+8-9 
    Jag har också bara blanka test, äl +10 idag och jag vet att inte tagit sig. Vid det här laget har jag alltid kunnat ana något. Riktigt pissigt känns det, önskar att mensen kom nu så vi kan börja om. Till råga på allt fick jag veta att en läkare på jobbet väntar sitt andra barn, bf i februari, alltså samtidigt som jag skulle haft. Så nu ska jag gå och titta på henne och tänka att det kunde varit jag Gråter
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    Li15 skrev 2012-08-25 09:32:43 följande:
    Jag hoppar in här jag med. Har länge varit inne och läst i forumet men aldrig varit aktiv själv.
    Vi har haft oskyddat sex i 4 år men sen april har vi "försökt" bli gravida utan någon framgång :( Visste att det kan ta tid men jag har använd ägglossningstest så vet att vi prickar rätt och ändå så blir det inget.
    Ska ha mens idag men är helt säker på att det inte är nått, så den kommer nog när som helst. Ska tillbaka till gyn om 2 veckor för att se att saker och ting står rätt till (var där i april pga att mensen strula, och han ville ha tillbaka oss om vi inte blivit med barn efter semestern)

Välkommen hit! Hoppas du får hjälp på gyn, jobbigt att det tagit så lång tid för er.
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    Nellin skrev 2012-08-25 01:18:32 följande:
    Flickor, jag ligger bredvid en tungt sovande man, men kan själv inte sova pga kraftigt illamående och lite huvudvärk. Då och då fladdrar tankarna iväg och jag finner mig själv i hoppets land. Jag skyller på alla symptom, det är dom som triggar mig till önskevärlden. Söndagen närmar sig och jag har fortfarande inte sett röken av spottings som alltid kommer en vecka innan mens. Efter några minuters svävande samlar jag mig dock och talar om för mig själv att sluta. Jag FÅR INTE hoppas för mycket! Får inte tro att där finns något, för jag FÅR INTE bli sådär knäckt. Det här är så himla svårt, hörrni. Kampen om ett liv.

Förstår vad du menar. Jag gör så varje månad, trots negativa test som skrattar åt mig tänker jag att det kanske är fel på de, eller det är för tidigt osv. Trots att jag alltid får tidiga plus och vet att det är kört om jag inte ser ens en skugga innan äl +10. Hur mycket man än försöker intala sig själv att det inte är något så hoppas man ändå. Jag har molvärk, ömma bröst, trött och frusen. Men allt det är ju pms-symtom också. Testet lika blankt i morse  äl +11 så jag vet att det är kört. Men jag säger som kravmärkt, vi måste ju få hoppas och önska, man blir lika ledsen ändå när mensen kommer.

kram!!  
  • kanske 4a
    Nellin skrev 2012-08-26 15:04:44 följande:
    Haha, ni ser då positivt på allt töser. Rebster, JZ79, Mammave, jag hoppas att ni har rätt såklart, men jag tror jag börjar förlika mig med idén på att det inte blev något denna gång heller. Det mesta talar ju faktiskt emot just nu. 

Snart får vi hjälp och då ska det väl inte behöva dröja så länge. Förhoppningsvis ska vi inte behöva vänta i ytterligare 20 månader i alla fall. Då köper jag nog en hund istället tror jag, höhö...

Kram på er! 
    Mysigt med en liten vovvve Glad Jag håller på att bli knäpp. Tempen hoppar som en jojo, igår fick jag ju en skugga på test, i morse ett vitt streck. Tycker brösten ömmar lite mer än vanligt men nu börjar molvärken och värken ut i låren att komma, så mensen kommer nog inatt som den ska. Den får gärna komma nu förresten så jag kan släppa detta och ta nya tag.
  • kanske 4a
    Nellin skrev 2012-08-26 15:28:42 följande:
    Precis, det är ju så det känns. Om man inte är med barn och om mensen ändå ska komma, då får den gärna komma på en gång. Det är alltid lite lättare att släppa och gå vidare när den kommit igång ordentligt.

Vad jag förstår så kan ju många kvinnor känna exakt samma smärtor vid graviditet som vid mens, så det är ju svårt att avgöra. Du som redan fått tre barn lär ju ha mer koll på det än jag, som inte har några. Haha.

Men som många andra sagt till mig, det finns hopp så länge den inte kommit. Om du fått skugga på ett test så finns ju ännu mer hopp såklart. När har du BIM?

Jag hoppas för din skull! 
    Jag har fått skuggor så många gånger så jag försöker att inte bry mig om det. Fick ju bara vitt streck idag. Jag har BIM i morgon. 
    Nellin skrev 2012-08-26 15:30:11 följande:
    Förresten, du som tempar. Berätta gärna hur jag ska göra. Fick order om att föra tempdagbok nu så det är gjort redan när vi väl får komma till fertiliteten sen. Jag har aldrig tempat någonsin. Äger inte ens en termometer ännu.

Jag vet att jag ska ta tempen på morgonen innan jag stigit upp. Men sen då? Vilka dagar ska jag göra detta? Ska jag göra det hela cykeln? Ska jag bara tempa på morgonen? Inte någon annan tid på dygnet?
    Och vad är det som ska hända? 
    du har redan fått bra svar på detta. Finns även en tråd för oss som tempar och använder fertilityfriend, om du vill kika där. Jag fuskar dock och tempar på kvällen och med örontemp. Men du som ska göra det inför utredning bör nog göra på rätt sätt :)

kram

• kanske 4a
    Pastell skrev 2012-08-26 18:17:03 följande:
    Menade inget illa, men vi har nyss pratat mkt om detta i skolan nämligen på min utbildning hur dåliga örontempar är och de används aldrig i vården mer än på dementa. Ex

Fast det är inte helt sant, på sjukhuset här iaf används de på många avdelningar. Jag jobbar på infektion och vi har bara örontemp i undantagsfall. Våra patienter säger ofta, va måste jag tempen i baken!! Varför inte örat som på avd den och den osv. 

Jag har använt örontemp på mina barn och det funkar hur bra som helst. Visst man kanske inte får exakt samma temp hela tiden och exakt på tiondelsgraden rätt. Men du får veta om tempen är hög eller låg och om den går upp eller ner. Jag använder ju den och får oftast samma temp hela tiden, skiljer på någon tiondels grad. Men denna månad åker den som sagt jojo. Så jag tycker det är lite överdrivet att alla skriker om hur dålig örontemp är. Men vill man ha exakt på tiondelsgraden rätt ska man använda vanlig temp det håller jag med om.   
  • kanske 4a
    Pastell skrev 2012-08-26 19:57:21 följande:
    kanske 4a: Ok, kanske är olika vart man bor hur de använder.

Ja alla tycker väll olika om tempen
    Smaken är som baken :)
  • kanske 4a
    72dagar skrev 2012-08-26 20:04:27 följande:
    När vi skulle ha sonen köpte vi en örontemp. Den hoppade upp och ner hej vilt. Nu kör vi rumpterm på honom och under tungan (med annan) på oss.

Vet inte vilken sort ni hade. Vi hade en förut till dottern när hon var liten, hon är nu 12 år :) Den var mer opålitlig än den vi har nu. Nu har vi en braun som lyser grönt när man håller den rätt. Men om det är mycket vax tex så blir det inte rätt. Men som sagt, alla gör som de vill och jag älskar vår. Så smidigt och snabb och inge bråk. Våra barn hatade att ta temp rektalt. Jag förespråkar ingen variant, vill bara säga att det kan funka super även med örontemp Glad 

Men om vi ska prata om vad som är mest rättvisande så är det helt klart rektalt, under armen går helt bort och under tungan är inte heller tillförlitligt. Men vi som tempar för skojs skull får hitta den metod som passar oss bäst helt enkelt.   
  • kanske 4a
    Rebster skrev 2012-08-26 20:14:00 följande:
    Hm, som jag har uppfattat det spelar det ingen roll var man tar tempen för att upptäcka ÄL, bara man är konsekvent och tar på samma ställe. I andra fall när man vill ha en helt korrekt temperatur så är en rektaltermometer det bästa, men andra termometrar fungerar alldeles utmärkt om man inte vill ha en exakt temperatur.

Tack! Det var ungefär det jag ville få fram men du sa det mycket bättre.
  • kanske 4a

Ha det superbra nu Nellin och håll tanten borta!

Här dök hon upp punktligt under dagen och jag har sån mensvärk så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Väldigt längesedan jag hade sån ont. Så jag hoppas det är sista gången på väldigt länge nu!  

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus