• Maramina
    hemligönskan skrev 2014-05-07 13:38:47 följande:

Hej, tack för ditt svar. Vart ringer man? Finns det någon sida man kan läsa om detta på? Jag har testat att googla men det här är ett helt nytt område för mig och vet inte riktigt vad det är jag ska titta på.

Gå in på landstingets hemsida och sök där på IVF alternativt fertilitetsutredning så lär du hitta rätt. Eller googla på fertilitetsutredning + ditt landsting
  • Maramina
    hallonbacken skrev 2014-05-15 20:48:25 följande:

JZ: ja, det var jag som frågade om Gonal-f. Är inte rädd eller så för sprutan eller för äggreserven heller med tanke på att läkaren nästan berömde mina ägg och värden.. Funderade mest på det att medicinen ska förvaras i kyl och om man kanske borde ta ut den lite innan för att det inte ska vara kallt att spruta in?! Någon som har någon erfarenhet av detta?

Jag fick ta Gonal-F under både mina behandlingar. Har du påbörjat en spruta så kan den ligga framme i rumstemperatur. Nu vet jag inte hur länge de håller, men det var i alla fall vad de sa till mig. Men sedan så kände jag inte någon större skillnad på att ta rumsvarm eller kylskåpskall spruta.
  • Maramina
    hallonbacken skrev 2014-05-15 21:50:30 följande:

Maramira: Tack för svaret! Hur går det för dig, du kan väl inte ha så långt kvar nu?

Nej, nu är det inte långt kvar, går in i vecka 35 imorgon. Det är rätt tungt nu, både för kropp och knopp, känner mig ärligt talat helt slutkörd på alla sätt och vis. Samtidigt så var jag ju fullt medveten om att det var stor risk för att det skulle bli jobbigt, även om denna graviditet är helt annorlunda mot förra. Det är helt andra saker som är jobbiga den här gången. Men nu är det som sagt var inte långt kvar, vilket också känns konstigt, med tanke på hur länge den där längtan har funnits hos mig. Under dessa år har det ju blivit en del av mig och mitt liv. Så nu blir det lite som "och nu"?

Samtidigt så känns hela den här resan bra för jag känner att jag har nu fått möjlighet att lära folk på vägen om att det är inte alltid så lätt att få barn. Jag har varit helt öppen på mitt nuvarande jobb om att min mage är ett resultat av IVF. Vissa har "bara" blivit uppmärksammade på att det är inte alltid "bara att skaffa barn", andra, som varit lite mer nyfikna och som har frågat lite, har fått veta vad IVF är och vad det innebär.
  • Maramina
    Fru Karlsson skrev 2014-06-05 12:30:48 följande:

Ser att många här kämpar för att få ett och inte har barn alls.Jag ska vara tacksam att jag har ett,det är jag! Men man vill ju ändå utöka sin familj och jag har lika stor sorg som er.

Även om jag är en av dom som gått vidare från den här tråden till fortsättningstråden så vet jag bestämt att du är välkommen här! Vi var också sekundärt barnlösa och även om vi redan hade ett barn så var inte längtan desto mindre för det. Jag tror att oavsett om man har noll barn eller tio från början, och man plötsligt inser att månad efter månad går utan det där efterlängtade plusset, så blir sorgen större, liksom saknaden än om man av någon anledning var förberedd på det. Är man inte det minsta lilla förberedd blir det svårare att ta, svårare att acceptera.

Vår historia är att jag har aldrig tagit min fertilitet förgiven. Jag antar att det beror på att jag har så många i min omgivning som har och har haft problem med det. Så när dottern blev till på sjunde försöket så blev jag glatt förvånad. När vi bestämt oss för att försöka oss på en tvåa så fanns hoppet där hela tiden. Men efter nästan 1,5 års försök så beslutade vi oss för en utredning. Det visade sig att jag hade dålig äggreserv (lite lägre AMH än förväntat) och mannens spermier var inte tillräckligt många eller tillräckligt bra. Mina värden var egentligen för dåliga för att köpa ett paket på tre försök, men på något konstigt vänster så lyckades vi få det. Första försöket gick inte vägen. Andra försöket, som gjordes 26 månader efter det att vår bebisverkstad hade börjat, gjorde vi nästa försök. Till vår glädje så lyckades den och nu går jag här och är höggravid.

Med tanke på det du skriver så känner jag att jag vill fråga om ni inte, trots allt vill försöka spara ihop pengar så att även ni kan köpa er ett trepack? Det brukar kosta ungefär lika mycket som två försök, skillnaden är att ni slipper den stressen som ett endaste försök ger, och dessutom så får man möjlighet att eventuellt testa några olika läkemedelsdoser och kombinationer. Jag brukar inte förespråka att man tar en massa lån, men många kliniker kan erbjuda lån till behandlingen, med väldigt förmånlig ränta. Har ni funderat och kollat på den lösningen? Och har ni kollat på möjligheten om era arbetsgivare erbjuder bruttolöneavdrag för IVF? För i så fall kan IVF-behandlingen bli 30-50% billigare för er! Förutsatt att ni berättar för arbetsgivaren att ni håller på med IVF, då.

Hur som, välkommen till en av FL:s bästa trådar, och hoppas att du (liksom alla andra här) snart kan hoppa över till fortsättningstråden
  • Maramina

Wonders: Nej, det är inte långt kvar, går in i vecka 38 imorgon (36+6 idag) så egentligen kan det vara dags när som helst nu.

• Maramina
    Jennso skrev 2014-06-05 14:02:46 följande:

Hejsan allihop hur star det till?

Valkommen Fru Karlsson, vi har haft ett par stycken i traden som har varit sekundart barnlosa men jag vet inte om nan ar kvar langre. Vi ar daremot manga som gjort eller ska borja ivf sa det finns mycket kunskap har.

Om nat helt annat, ar det nan som har ett bra recept pa en god glutenfri tarta forresten?

Jag sitter precis och bläddrar i en baktidning där de har med flera glutenfria recept. Om du inboxar din mail till mig så kan jag ta kort på recepten och maila över dom till dig om du vill? Det är bl.a. ett recept på prinsesstårta där de har använt potatismjöl istället för vanlig mjöl
  • Maramina
    Fru Karlsson skrev 2014-06-06 13:19:20 följande:
    Vad mycket man fick veta som man inte visste.Tack!
    Vi har pratat om hur vi ska göra sambon tyckte vi redan nu skulle kontakta ivf kliniken för mer information och sätta upp sig på kö,man vet inte hur lång tid det tar ju.Skulle gå snabbt sa läkaren men ändå.
    Sambon har fast anställning så ska säga det till han.Vad kostar trepack försök då? Kan ivf kliniken hjälpa oss med lån? Är helt ny i det här och vi trodde aldrig vi skulle behöva gå igenom det här:(
    Så lite så :)

Var bor ni någonstans? Bor du i Göteborgstrakten så är det väl Carlanderdska (Fertilitetscentrum) eller Nordic IVF som ligger närmast till. Vi valde det sistnämnda.

Som tjejerna skriver här så är det bra att gå in på de olika klinikernas hemsidor och jämföra priser och allmänt om dom. Kötiderna är mer eller mindre obefintliga på klinikerna vad det gäller IVF. Nu har ni ju redan gjort utredning, men när vi kontaktade Nordic IVF så fick vi välja mellan att betala utredningen själva, och i så fall göra den redan inom två veckor, eller via landstinget och bara betala vanliga vårdtaxan, och i så fall vänta i tre månader. När utredningen var gjord skulle vi fått börja vår behandling mer eller mindre omgående om det inte hade varit för att min ämnesomsättning inte låg optimalt. Vill ni starta snarast till hösten så föreslår jag att ni kontaktar den klinik ni väljer och hoppas på att ni får i alla fall ha ert första samtal innan sommaren, så kan ni sedan sätta igång med behandlingen när ni känner er redo (och kliniken har öppnat igen efter en eventuell sommarledighet).

Nu har jag inte koll på vad priserna ligger på för behandlingen just nu hos Nordic IVF men jag har för mig att när vi betalade vårt paket så kostade ett försök 27000kr och ett 3-pack 57000kr.

På de olika klinikernas hemsidor kan du även läsa om själva behandlingen och vad det kostar. Andra bra och läsvärda sidor är fertilitetsguiden.com och fertilitetsguiden.nu
  • Maramina
    kanske 4a skrev 2014-07-02 19:42:15 följande:

Tittar in och säger hej. Hur har ni det? Kram på er!

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling. MA juni-12. X hö-2014. Båda äggledarna borttagna
    Hej kanske 4a! Hur är det med dig!

Jag ville bara hoppa in här och berätta att det igår kom en ny trådbebis. Istället för att skriva en massa här (jag vet ju hur jobbigt det kan vara att läsa/höra om sådant när man själv längtar och det inte bullra sig) så kan den intresserade läsa om det på min blogg istället, drommaravsilver.wordpress.com

Hoppas att ni andra här också får en liten inom det närmaste året!
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus