• Maramina

Vi som försökt ett tag utan plus

Vad underbart att läsa JZ att du har fått gnistan tillbaka och att ni har fått tid i Finland! Jag blir verkligen superglad för er skull! Nu måste det bara gå vägen!

Vad det gäller båt till Helsingfors så brukar Viking Line ofta vara billigare än Tallink Silja. Ibland så kan man även få bussresa bokad samtidigt som man bokar båten. Dessa bussresor går från många olika orter, så kolla upp det! Kolla även tågresor ofta, priserna kan skilja mycket från gång till gång. Kolla även från Göteborg. Visst, det blir ju en liten bit för er att åka, men jag tycker att det ofta kan bli billigare, även om man räknar med den extra resekostnaden. Ett annat tips är att kolla evenemangsbiljetter på SJ. Det varven kollega till mig som tipsade om det. Man bokar resa + något evenemang i Stockholm samtidigt via SJ. Evenemanget är tex något museumbesök. Då kan det bli jättemycket billigare! Kollegans dotter tex tjänade på att boka en sådan t.o.r. resa när hon skulle åka till Australien, även om hon bara använde den ena biljetten... Se även över hur mycket det skulle kosta att köra till Stockholm. Då kan ni kanske ta en extra sväng via en viss plantskola som vi både känner till på vägen, Jag vill själv åka dit nämligen...

• Maramina
    I have a kid skrev 2014-03-19 15:28:42 följande:

Varit på VUL inga cystor så jag ska börja med Pergotime kur 2! dock så ville dr att jag skulle ta 1/2 tablett i 5 dagar ( för att jag fick 2 ägg sist . Men JAG vet inte om jag hade äl förra gången på kur 1. Så funderar på att ta 1 tablett istället, För jag har ju annars bara en chans kvar med pergotime.

Hur har ni gjort / skulle ni göra ?

Hade du ägg i äggblåsorna så hade du också ägglossning. Däremot så kan de äggblåsor, för det är det du syftade på antar jag, varit tomma. Gör du som Solrosen föreslog så ser du om du har ägglossning öht.

Jag förstår att du inte har något emot att få tvillingar, men du är väl också medveten om att tvillinggraviditet innebär betydligt högre risker, både för mamma och barn? Dessutom, blir man överstimulerad så kan de där två äggen/äggblåsorna som du fick sist bli både tre och fyra och fem nästa gångoch då blir det sexförbud istället. Så mitt råd är den samma som Solrosen gav dig, gör inget på eget bevåg utan lyssna på läkaren. Det är ändå de som lär vara betydligt kunnigare om medicinering än vad en annan är
  • Maramina

JZ: det var något år sedan jag åkte med Viking Line senast och då hade vi åkt dit med tåg. Jag har för mig att vi tog tunnelbanan från stationen. Men på sl.se kan du se hur ni ska åka och hur man köper biljetter. Jag har för mig att man kan köpa remsor med biljetter/kuponger i maskiner på stationen och ibland även i vissa kiosker.

• Maramina
    JZ79 skrev 2014-03-21 19:51:13 följande:
    Tack vännen =) Totalt hjärnsläpp å inte ens tänkt på att kolla sl.se Flört Kraaaam
    Du har ju så mycket annat att tänka på, så det är ju inte konstigt
  • Maramina
    I have a kid skrev 2014-03-21 12:21:09 följande:

NI som har barn / gravida hur  ofta har ni sex per vecka ??

och hur ofta under äl ?? 

Det där varierade väldigt efter humör. Just under ägglossning ökade min sexlust så blev det oftast dagligen. Inte för att vi måste utan för att suget fanns där för mig. Nu blev jag ju inte gravid på naturlig väg, utan med hjälp av IVF, men ändå.

När mannens sperma kollas vid utredningar brukar och vid IVF så brukar de rekommendera att han inte har haft utlösning på 2-4 dagar för att de ska vara av så bra kvalitet som möjligt. Det tar ett tag för spermierna att mogna, och dessutom så kan spermierna överleva några dagar inne i kvinnan. Så därför brukar de flesta läkare säga att sex varannan, var tredje dag är det bästa för att öka chanserna. Och för mig låter det rimligt. Dessutom, vid de två missfallen jag haft (naturliga graviditeter)så vet jag att jag under ägglossning hade mindre lust, eller pga sjukdom så hade vi inte sex så ofta som dagligen utan snarare var tredje dag, eller något. Och då har min man ändå dålig spermiekvalitet och lågt antal spermier (vi fick göra ICSI)
  • Maramina
    I have a kid skrev 2014-03-23 05:00:56 följande:
    Okej !  vilken tur för er att ni blev gravida :)  Men  om man har sex varannan dag,  kan man ha sex då flera grr dom dagarna när man får ha sex ??  och hur mycket sex under äl ska man ha ?  blir tokig hittar ingen riktig forskning på det hela :P
    Får får man ju, men det hinner ju inte bildas fler mogna spermier mellan gångerna, så att har man sex flera gånger då så är det ju dumt att ha "måste" sex i onödan då det ökar inte chanserna för graviditet mer än marginellt. Men är man sugen så är det ju bra att man passar på. Och det viktigaste är, som läkarna sa till oss, är att man försöker hålla lusten och kärleken vid liv. Inte för fertilitetens skull utan för sin egen, sin partners och för förhållandets skull. Och även där har de ju så rätt, för vårdar man inte förhållandet så riskerar man att på sikt stå där, både som barnlös och som singel.

Men som sagt var, jag är inte någon expert, även om jag fick till mig en del på vägen under de år som vi försökte få till vårt plus. Och av de saker som jag tagit till mig så tror jag mest på det som läkarna vi har träffat, har sagt plus information som jag fått från olika hemsidor som de har rekommenderat.
  • Maramina
    Maaaaalin skrev 2014-03-25 23:54:38 följande:

Jag är så glad, testade positivt på ett äl-test för första gången i förrgår! Känns bra att jag har ägglossning (åtminstone denna månaden), och det skulle vara riktigt roligt om det blir något av det eftersom vi har första besöket för utredning nästa torsdag.. Hade vart klockrent!!

Förlåt Malin att jag drar ner dig, men ett positivt ägglossningstest behöver nödvändigtvis inte betyda att man har ägglossning, bara att man har de hormoner som krävs för att ett ägg ska lossa. Det enda som kan säkerställa att man har haft ägglossning är egentligen blodprov. Mätning av basaltemperatur kan också ge en hint om det, men är inte 100% säkert det heller. För mig tex fungerade inte tempmätning så jag la ner det. Men hoppas i alla fall att du nu har haft ägglossning och att det är nu du blir gravid!
  • Maramina

Kanske4a: Hoppas, hoppas, hoppas att det är en riktig graviditet! Många kramar och all lycka till dig! Jag håller tummar och tår för att det inte ska vara ett X även om allt tyder på det med tanke på hur du haft det tidigare. Kram vännen!

• Maramina
    kanske 4a skrev 2014-04-05 08:42:20 följande:

Skickar ett fång rosor och en mängd kramar till alla fantastiska urstarka kvinnor här inne! Ingen kan säga att vi inte kämpar för våra barn ??? Det finns en anledning till att det är kvinnan som bär barnet, männen skulle aldrig fixa detta ;) Tog ett digitalt i morse, +3 vad ska man tro, bra eller dåligt? Kom snabbt, visade 2-3 i måndags.

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
    Att det både ökat mellan de blodprov som du tagit på sjukhuset och att det ökat till 3+ på digitala är ju ett väldigt positivt tecken! Även om du har erfarenhet av att senare plus är ett dåligt tecken, och att de barn du har har det varit tidiga plus på så är kanske detta ett undantag, att allt är bra och att bebisen har kommit för att stanna. I mitt fall tex så fick jag ett svagt, svagt streck två dagar innan BIM med dottern, och jag trodde då att det var spök. Och nu, den här gången blev det som du kanske minns ett väldigt tidigt plus och än så länge har det ju gått bra för bebis. Jag håller tummarna för dig vännen att ditt plus har kommit för att stanna och att det sitter rätt
  • Maramina

Åh nej Kanske 4:A! Det var ju precis det som inte fick ske! Men du känner ju fin kropp så väl vid det här laget... Jag vet att det är tidigt just nu, men har ni funderat på att gå vidare med IVF nu? Ni hade väl tid inbokad för utredning och i så fall hade ni kanske börjat fundera i dom banorna redan? Jättekram vill jag ge dig!

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus