• Maramina

Vi som försökt ett tag utan plus

calabalic skrev 2014-02-28 18:51:07 följande:

De få i den här tråden som har fått plus nån gång efter IVF - vilken dag plussade ni på? Jag är på RD7 nu (med tvådagars) och funderar lite på när jag ska våga göra ett första test. Är ju väldigt nyfiken men samtidigt rädd för svaret. Men är ju medveten om att många inte ser det riktiga resultatet förrän ca BIM, vilket i mitt fall borde vara på onsdag.

Jag minns inte vilken dag jag plussade på men det var tidigt. Jag tror att det var tio eller elva dagar efter äggplock. Men då hade jag kollat innan att all hcg hade försvunnit ur kroppen efter ägglossningssprutan. Exakt dag kan du läsa om i min blogg drommaravsilver.wordpress.com.
  • Maramina
    calabalic skrev 2014-02-28 20:31:01 följande:

Tack Jayt! Jag funderade från början på att testa rd10, men det är ju på måndag.. och det är ju så knäckande att gå till jobbet efter ett minus. Nu är det iofs stor risk att det inte syns så tidigt som i helgen, men då kanske man får lite tid att vänja sig vid att se en blank sticka inför veckan som kommer så det är lättare att svälja det innan man går till jobbet.

Maramina - Kul att läsa din blogg igen! Följde den förut men sen kom jag av mig, nu ska jag fortsätta följa. Ser ut att ha blivit lite mage där! :) For the record så var det redan RD7 du plussade fast väldigt svagt!

Oj! Var det till och med SÅ tidigt!? Där ser man!

Jo, magen börjar märkas, på alla sätt och vis. Den både putar och det lilla livet känns mycket i sina rörelser. Konstigaste känslan är nog när den rör sig och kommer åt ändtarmen...
  • Maramina
    calabalic skrev 2014-03-02 11:25:07 följande:

Idag var stickan dessvärre blank. Så vi kan föra till protokollet att ÄL-sprutan KAN ge utslag i 12 dagar. Förutsatt att det inte var embryot som dog och slutade skicka ut hcg när den precis börjat förstås. Men det kanske är lite långsökt. Jag får fortsätta testa och hoppas på nytt plus, är ju trots allt tidigt fortfarande (rd9).

Ägglossningssprutan ska INTE synas så långt efter! Däremot så är sk spökstreck inte helt ovanliga, särskilt inte om det är billiga stickor man använder. Och särskilt inte om man ser på testerna efter tiden. Sedan så är det ju så att i början av graviditet så tar det 2-3 dagar för hcg att fördubblas. Och är man i tidig graviditet så kan det bli så att hcgnivåerna går lite upp och ner i urinen helt beroende på hur utspädd den är. Och du är ju fortfarande tidigt ute! Så hoppet lever! Stor styrkekram till dig, den där väntan är jobbig!
  • Maramina

Calabalic: vi är flera som varit här i tråden som upplevt "mensvärk" och ändå varit gravida. Min "mensvärk" fyller fyra om exakt två veckor Vid den här IVF:en hade jag känningar hela tiden från äggplocket och ett bra tag framåt och då kändes det precis som "äggplocksvärk". Det blev lite bättre någon dag, men försvann aldrig, och kom sedan tillbaka igen

• Maramina
    wonders skrev 2014-03-03 09:06:18 följande:

Hejsan tjejer. Mycket som händer här inne nu.

Bolltjej en fd kollega till mig åt magmedicin för hon trodde att hon hade svår magkatarr när hon var gravid.. Så förhoppningsvis ytterligare ett tecken på att det går åt rätt håll.
    Vid illamående har jag bla hört att man kan äta vattenmelon och det har hjälpt. Dock ska man tydligen vara försiktig med ingefära..

Hallonbacken det verkar ju rulla på för er iaf och sprutor kommer efter 1vecka inte verka så farligt längre. Min sambo sa att han gärna hade tagit dem istället för mig om det bara hade varit möjligt.

Calabalic håller tummarna att de sista dagarna gör sitt till och att det blir ett fint litet plus.

Hoppas ni får en riktigt solig dag. Här är det grått men sitter och lägger upp nya träningstider så det känns riktigt bra just nu.

Måste bara hoppa in här, vad det gäller ingefäran. Det ska inte vara några problem att äta/dricka det! Det var tom ett av de tips som läkaren på mödravården kom med när jag väntade dottern och inte kunde behålla något och rasade i vikt

Här kommer ett gäng tips mot illamåendet som jag testat (och jag har testat med det mesta då mitt illamående blir så långvarigt):

Ingefära, antingen som det är eller avkok på det

Sea-band, finns bl.a. på Apoteket

Äta lite men ofta

Piggelin

Mandlar (bra även vid magkatarr)

Bubbelvatten

Postafen

Lergigan Comp (receptbelagd men vänd dig till MVC eller VC så skriver de ut)

Akupunktur (har inte provat själv men det beror enbart på att jag inte lyckats få tag på någon som behandlar gravida då när jag mått som sämst)

Skorpor

Vindruvor (lyckas man inte få i sig något annat kan det bara bra, lite vätska och lite energi, lite åt gången. Det var det som fick mig från att "komma tillbaka" och slippa dropp)

Aldrig bli hungrig

Aldrig bli för mätt

Undvika syrabildande mat

Annars så är det bara att testa sig fram. Det som fungerar på en fungerar inte på en annan. Och var inte rädd för att söka hjälp! Och blir det för jobbigt, sjukskriv dig och be därefter om att få läkarintyg för fortsatt sjukskrivning. Det brukar inte vara någon problem att få det
  • Maramina

Wonders: den länken du syftar till nämner enbart kosttillskott innehållande ingefära, inte något om färsk ingefära. Överlag så brukar man väl säga att gravida ska undvika kosttillskott av olika slag, utom just multivitaminer? Jag vet inte hur det är med färsk ingefära, men det var som sagt var läkaren på mödravården som tipsade om ingefära i olika form, tex ingefäraavkok. Jag testade det men det var så vidrigt att jag blev snarare mer illamående än vad jag hade varit innan...

• Maramina

Calabalic: kolla bara upp med den klinik ni väljer att gå till att man verkligen får köpa trepack om man har flera misslyckades IVF:er bakom sig. Jag vet att flera kliniker har en gräns på hur många man får ha gjort utan att lyckas

• Maramina

Wittra: Vi hade råd trots att jag var arbetslös då vi både har bra jobb med bra lön och har kunnat lägga undan pengar till buffert. Annars så är det många kliniker som samarbetar med human finans, tror jag det heter, som lånar ut pengar till bra ränta till hälso- och sjukrelaterade saker. Sedan så kan man, om arbetsgivaren går med på det, även göra bruttolöneavdrag vilket innebär att mani slutändan, om både partnerna kan göra bruttolöneavdrag, kan få en slutkostnad som enbart är ner till halva ursprungskostnaden.

• Maramina
    Wittra skrev 2014-03-07 22:49:40 följande:
    Hänger inte med nu i vad du skriver, ni hade råd fastän du var arbetslös och då hade ni bra jobb med bra lön? Eh? fattar inte meningen men jag är så fruktansvärt trött nu efter en oerhört lång dag. 

Ber man chefen om bruttolönsavdrag då? eller ska det ansökas om via speciella intyg? 
    Innan jag blev arbetslös hade jag haft ett välbetalt jobb och min man hade ett välbetalt jobb, så vi hade en del pengar undanlagda. Så även om min inkomst inte var hög så hade vi pengarna undanstoppade. Sorry för att jag var otydlig!
  • Maramina
    bolltjej35 skrev 2014-03-12 06:58:30 följande:

Igår fick vi se hjärtat slå på VUL. Allt såg bra ut sa de. Man ser som sagt inte så mycket mer än något som flimmrar och det är hjärtat. Känner mig ganska trött och illamående, men jag äter Postafen så det håller illamåendet i schack på dagtid.

Härligt med lyckad VUL! Fungerar Postafen för dig? Be i så fall läkaren att skriva ut det så borde det gå på högkostnadsskyddet. Annars så fråga om Lergigan Comp. Den går iof inte på kögkostnadsskyddet men den brukar upplevas som mer effektiv än Postafen av de flesta. Jag äter själv dom. Fortfarande
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus