Smultronbarnen skrev 2011-12-16 16:38:44 följande:
Lite of topic, men det finns inom islam också, jag känner till många muslimer som mer eller mindre äter vegetariskt.
www.islamicconcern.com/
Sen tycker jag att det är lite skrattretande att man alltid talar om islams hemska slakt - islam uppmuntrar att man skall minimera djurens lidande så gott det går (huruvida muslimerna följer detta påbud eller ej låter jag dock vara osagt) så bedövning är tillåtet inom halalslakten. Däremot så är bedövning INTE tillåtet för judarnas kosherkött! Men det är ändå bara halal slaken som får kritik?
Jag önskar att alla åt mindre kött, och speciellt - att de tog ansvar för att djuren de äter har haft ett värdigt liv.
Hej smultronbarn! Tack för länken. Ja vi är en minoritet inom kristenheten som förespråkar vego. Åtskilliga kristna förkunnare är rätt tydliga "kött-anhängare". På samma vis är det i islam och även i det sekulära samhället osv osv: Kött-anhängarna är i majoritet. Men i alla fall: En liknande motsvarande länk får du här:
http://www.christianveg.com
Men är det verkligen ett krav i islam vid halalslakt att djuret skall vara helt bedövat, tex medvetslöst Blodtrycksfallet för större djur är ibland inte alla så snabbt som anhängare hävdar. Jag är kritisk mot ALLA TRE slaktformerna halal, kosher och vanlig svensk slakt. Jag skulle helst önska ett slut på dem allihop. Jag är mot uppfödning av köttdjur och djur som inte fötts upp kan heller inte slaktas på något vis.
Jag UPPSKATTAR att du också är för en minskad köttkonsumtion.