Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Köttfria dagar i skolan!

Veladis skrev 2011-12-15 16:07:20 följande:
    Man måste tänka från andra änden också - på hur man kan minska energiförbrukningen, inte bara hur man ska producera mer. Just därför är det  bättre att satsa på alternativ som inte kräver lika mycket energi i framställning, transport - processen från jord till bord, när det gäller mat.
    Vi måste ha kärnkraft för miljöns skull. man kan BÅDE pressa ned förbrukning och satsa på sol o vind  o vågor m.m. OCH SAMTIDIGT använda kärnkraften för att pressa ned fossilanvändningen det mesta möjliga. Det är utmärkt om vi akn exportera el till länder som idag producerar mycket fossil el, tex Danmark,Polen  o andra länder.

Sedan är jag anhängare av mer vegetarisk mat och en hänsynsfullare livsstil.

BRA med kommuner som väljer en vegetariak dag om de gör detta.
  • Sven Erik Johansson
    trettioplus skrev 2011-12-15 16:56:13 följande:
    Förutsägelserna stämmer som sagt väldigt väl. Redan nu smälter isarna. Det kan du väl inte ha missat?

Vi har en rask utveckling med energisnålare produkter, så vi kan absolut kunna fixa det med alternativa energimetoder.
    Så kallade alternativa energikällor är bra och i KOMBINATION med sparande OCH kärnkraft kan vi ännu bättre o snabbare pressa ned fossilanvändningen i världen.

Förmiljöns skull tror jag detta. Du har  rätt ia tt glaciärer smälter.

BRA med vegetarisk dag tycker jag!
  • Sven Erik Johansson
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 15:39:32 följande:
    Om du var vetenskapligt bevandrad hade du vetat att 5% inte är så litet, och är mer än nog för att skapa en obalans som kan leda till fruktansvärda resultat.

Jahaja. Det tror du. Vad mer är en vanföreställning? Att uran är farligt? 
    Uran kan vara en del av miljöarbetet mot ökande växthuseffekt.

Bra med vegetarisk dag i skola om nån skola eller kommun inför det tycker jag!
  • Sven Erik Johansson
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 18:50:08 följande:
    Helst ska man iofs undvika plast helt. Plast kan inte hanteras av något i naturen, utan det bara fylls på med mikropartiklar av plast. Tydligen hittar man sådana i havet, och i nästan allt som lever i havet numer. Rätt otäckt. :/
    Vid återvinning av plast kan nya plastföremål tillverkas. Undvika plast helt är omöjligt i vårt samhälle.
  • Sven Erik Johansson
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 18:57:28 följande:
    Fel. Och fel, tokfel faktiskt. Det finns inte kärnbränsle till mer än ca 50 år, sist jag hörde.

Du behöver läsa litet mer kritiska och vetenskapliga källor, inte bara lalla på-propaganda.  
    Låt oss i så fall använda i tex 50 år och låta detta hjälpa till att nå miljömål.
  • Sven Erik Johansson
    LarsG1 skrev 2011-12-15 18:20:33 följande:
    :) för 50 år sedan fanns det 5000 isbjörnar, idag är beståndet ca 25000 djur, men hur skulle inkomsterna för WWF se ut om det kom fram? :)
    Du utgår hela tiden från att ingen idealitet finns och att allt bara är konspirationer.
  • Sven Erik Johansson

En blandkostare kostar 14 landdjur och 2000 fiskar livet om året enligt en artikel jag läste. (Fiskmjöl används i foder för olika djur osv).

• Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-12-15 21:10:02 följande:
    Ett bra sätt att rädda miljön och minska växthuseffekten är att köpa närproduceradesvenska råvaror i den måndet går. Att köpa kött från Brasilien, där regnskogen huggs ner för att djuren ska få betesmark är sjukt. Mycket soja odlas med på mark där regnskog en gång växt. Så slopa soja och importerat kött i första hand! Och svenska djur har det bra under uppfödningen så för den delen kan man äta kött med gott samvete.
    Och mycket soja används till djurfoder o importeras i det sammanhanget.
  • Sven Erik Johansson
    Rikard skrev 2011-12-15 21:12:32 följande:
    Jag har i och för sig inget emot vegetarisk mat, men förslaget har ett drag av mästrande storebrorsfasoner från den vegetariska lobbyn som vill pådyvla andra sin livsstil som gör att jag reflexmässigt reagerar negativt.
    Fast om en skola eller kommun beståmmer sig för att ha en köttfri dag så får de faktiskt göra det. Det pådyvlar dessutom ingalunda någon någon livsstil. Själv äter jag vegetariskt 7  dagar i veckan men detta är EN DAG. Dessutom :Den som inte vill ha viss mat är inte förbjuden att ta med hemifrån.Nej, några storebrorsfasoner ser jag inte här. Man måste kunna diskutera hur man i en kommun eller skola skall använda de allmäna medlen.
  • Sven Erik Johansson
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

NU var det ju frågan om EN dag. Själv äter jag vegetariakt 7 dagar i veckan, bla eftersom jag älskar djur , men snälla nån: ÄR det så farligt okm en skola bestämmer sig för EN köttfri dag i veckan?
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!